כג ניסן התשפ"ד (01.05.2024)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




ימי סגולה
שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.



|
שתפו:  
חבד » פרשת השבוע » פרשות נוספות » ספר בראשית » פרשת ויחי


מקביעה של תורה לא צומחת תקלה
זו לא המצאה שלנו, ההתייחסות לחיי יעקב. זו הגדרה של התורה – ומכך לא יכולה לצאת כל תקלה. כל גישה ועמדה לכל עניין שהוא הנובעת מתוך התורה – לעולם לא תוליד תופעה או מצב שנוגדים לכללי התורה

ח טבת התשע"ט (16.12.2018)

זו הייתה אחת השיחות האחרונות של יעקב אבינו. כחולה ישיש פנה מקירות לבו אל בנו יוסף, המשנה למלך מצרים: אני יודע, אמר האב לבן, שאתה כואב את העובדה שטמנתי את אימא – את רחל – על אם הדרך. צר לך שלא קברתיה בכבוד הראוי לה במערת המכפלה. ואף-על-פי-כן מבקש אני ממך: "אל נא תקברני במצרים!". דאג כי אותי כן יקברו "עם אבותיי" – במערת המכפלה.
 
מדוע כל כך החרידה את יעקב קבורה במצרים? לפי אחד מהסברי חז"ל, נבעה החרדה מאפשרות שיהפכו את גופו לאליל. יעקב לא הסכים בשום אופן כי יתפתח סביבו פולחן אישיותי, משום שזה נוגד לאמונה בא-ל אחד, ולכן חשוב היה לו לחזור ולהדגיש לבנו: "אל נא תקברני במצרים!".
 
***
 
למרות זאת, למרות חרדת הפולחן העמוקה של יעקב, אנו מתוודעים להתייחסות היסטורית שלכאורה מתעלמת לגמרי מהחרדה: "יעקב אבינו לא מת!", קובעים חז"ל. למרות שנחנט גופו כמיטב המסורת המצרית, למרות שנערכה לו לוויה המונית בהשתתפות רבי העולם – הוא לא נקרא מת. הוא נקרא חי!
 
האם אין בכך פולחן אלילי, חלילה? לקחת אדם שלפי כל הפרמטרים הרפואיים והמציאותיים מת – ולהתייחס אליו כאל אדם חי? ולא סתם אדם – אלא מישהו שכל כך סלד מפולחן אישיותי ובהיותו על ערש דווי חזר וציווה למנוע כל אפשרות כזו!
 
מנמקים חז"ל: "מקרא אני דורש". כלומר: זו לא המצאה שלנו, ההתייחסות לחיי יעקב. זו הגדרה מקראית. זו הגדרה של התורה – ומכך לא יכולה לצאת כל תקלה. כל גישה ועמדה לכל עניין שהוא הנובעת מתוך התורה – לעולם לא תוליד תופעה או מצב שנוגדים לכללי התורה. כיוון שהתורה היא זו שהולידה את ההגדרה 'יעקב אבינו לא מת' – אין לחשוש כי זה יביא לפולחן אישיותי אלילי. אם לשון התורה היא זו שהביאה לקביעה הזו – הרי שזו האמת המוחלטת ואת האמת אפשר לומר בקול גדול, מבלי לחשוש ממאומה.
 
ועובדה – מאז שניסחו חז"ל את התייחסותם לחיי יעקב חלפו שנים רבות ומעולם הוא לא הפך לאליל בעיני אף אחד. חז"ל לא החביאו את דבריהם, אלא הדפיסום לדורי-דורות באחת היצירות התורניות החשובות והמפורסמות ביותר – התלמוד הבבלי – מבלי לחשוש, והוכח כי אכן אין להם ממה לחשוש.
 
***
 
כל האמור הוא אחד הנדבכים בהסבר של ההתייחסות שלנו, חסידי חב"ד, אל הרבי מליובאוויטש מלך המשיח כאל אדם חי גם כיום. הרבי בעצמו התייחס לא אחת לחייו כאל רצף שמתחיל בתקופת הגלות ויימשך כמות שהוא אל תוך הגאולה, והרבי גם הדגיש, חזור והדגש, כי ההגדרה הנכונה של רצף חייו היא 'נשמה בגוף!'. משום כך, למרות ההתפתחויות המרות שקלעו אותנו למצב של העלם והסתר עצום – את ההתייחסות לחיי הרבי איננו משנים. ההגדרה 'נשמה בגוף' היא אמת בלתי משתנית, משום שהיא אינה פרי-דמיון של אי-מי מאתנו – אלא לשונו הקדושה של הרבי בעצמו.
 
מכיוון שהאמירה על הרבי 'חי' מקורה ברבי עצמו, שכל הווייתו אומרת תורה – הרי שזו הגדרה תורנית. הגדרה כאמור לא יכולה בשום אופן להצמיח שום תקלה. התורה היא זו שהביאה אותנו לקביעה הזו – ולכן זו אמת מוחלטת שיש לאמרה בקול גדול מבלי לחשוש ממאומה.
 
ועובדה – כבר שנים רבות מתייחסים רבבות אנשים בצורה כזו אל הרבי; הם רואים ברבי מנהיג ומורה-דרך שממשיך לחיות, להנהיג ולהורות כל צעד ושעל בחייהם, ומה זה גורם להם? – רק להתחזק יותר בלימוד התורה ובשמירת המצוות! כי כאמור, הכלל בכך ברור: כאשר התורה מולידה גישה או עמדה – גם התוצאות שצומחות מכך תואמות לכללי התורה.





שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter