יט 'אדר ב התשפ"ד (29.03.2024)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




ימי סגולה
שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.



|
שתפו:  
חבד » פרשת השבוע » פרשות נוספות » ספר דברים » פרשת וזאת הברכה


משה - לא יעלה!!...
לו הכניס משה רבנו בעצמו את בני-ישראל לארץ, הייתה ישיבתם בה נצחית, מבלי שתהיה אפשרות של גלות

מעובד ע"פ שיחות הרבי מליובאוויטש מלך המשיח
ז תשרי התשע"א (15.09.2010)

עלה אל הר העברים הזה (דברים לב,מח) 
 
בסיומה של פרשתנו, פרשת 'האזינו', מצווה הקב"ה את משה "בעצם היום הזה לאמור: עלה אל הר העברים הזה, הר נבו... ומות בהר". 
 
הביטוי "בעצם היום הזה", שמשמעותו: בחצי היום ממש, אינו שכיח בתורה. רש"י מסביר, שבכך אמר הקב"ה, שהוא נוטל את משה באמצע היום, "וכל מי שיש בו כוח למחות - יבוא וימחה". זאת, משום שבני-ישראל החליטו שלא להניח למשה למות, באמרם: "אדם שהוציאנו ממצרים וקרע לנו את הים והגיז לנו את השליו ונתן לנו את התורה, אין אנו מניחין אותו!". 
 
איך העלו בני-ישראל על דעתם למנוע את פטירת משה? באיזו דרך יכול בן-תמותה למנוע מהקב"ה ליטול את נשמתו של אדם כלשהו? 
 
אלא, שבני-ישראל חשבו בכ"ז למנוע ממשה לעלות להר-נבו. העלייה אל ההר הייתה תנאי לפטירתו, והם חשבו שכשימנעו ממנו לעלות להר - תתבטל גזירת מיתתו... 
 
פתח הצלה 

לכאורה, ניסו כאן בני-ישראל לפעול נגד הקב"ה. הוא מצווה את משה לעלות להר ולמות שם, והם מחליטים למנוע זאת ממנו. והלוא זה היה דור של צדיקים, הדור שנכנס לארץ-ישראל, עליו נאמר: "ואתם הדבקים בה' אלוקיכם"! 
 
אלא כך טענו בני-ישראל: על-פי התורה אסור לאדם להיות כפוי-טובה, והואיל ומשה עשה עמנו טובות כה רבות, מוטל עלינו חיוב - מהתורה! - לעשות למענו הכול, ואף למנוע את פטירתו. הרי את הציווי לעלות להר לא השמיע ה' לנו, אלא למשה בלבד, ובכך אולי פתח לו פתח-הצלה. אולי יש בזה רמז, שעל-ידי התאמצות שלנו למען משה, תתבטל הגזירה והוא ייכנס לארץ-ישראל. 
 
לטובת ישראל 
 
מובן אפוא, שבני-ישראל לא חפצו למרוד בה', אלא להפך, הם חשבו שזהו רצונו האמיתי - לאפשר להם לבטל את גזירת הפטירה. ואמנם, ניתן ליהודים, כידוע, הכוח לבטל דינים וגזירות, אף לאחר שכבר נחתמו, וזאת, (כדוגמת יום הכיפורים) על-ידי "תשובה ותפילה וצדקה", ש"מעבירין את רוע הגזירה". אולם במקרה זה לא עלה הדבר ביד ישראל ומשה רבנו נסתלק.  על-כן אנו חייבים לומר, שהסתלקותו של משה, היתה לטובתם של ישראל, שלכן גם לא הועילה מסירות-נפשם למען משה. 
 
מעלת הגלות 

דבר זה רמוז בדברי הפסוק "בעצם היום הזה" - היום הזה, יום פטירת משה, נוגע ל'עצם' הקיום של עם-ישראל. הקב"ה ידע שעתיד עם-ישראל לחטוא ולגלות מן הארץ, ולכן היה הכרח שמשה לא ייכנס לארץ. 
 
והביאור בזה - על משה נאמר ש'מעשיו נצחיים' (וכל פעולותיו). לו הכניס הוא עצמו את העם לארץ, הייתה א"כ ישיבתם בה נצחית, ומבלי שתהיה אפשרות של גלות... במקרה כזה, בכעוס ה' על עמו, לא היה שופך את חמתו "על העצים ועל האבנים" (בית-המקדש), אלא היה 'נאלץ', כביכול, לכלות את העם עצמו.  פטירת משה אפשרה את הגלות (כעונש זמני!), שממנה ניתן יהיה לשוב ולהיגאל, בגאולה השלמה בקרוב ממש. 



שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter