התכלית של חג מתן תורה הסמוך ובא הוא להיות במצב שמקביל, לספירת שבט לוי – להיות "ממלכת כוהנים", מנהיגים המשפיעים על הסביבה ומרוממים אותה, ומביאים לכך שהעולם כולו נעשה זכאי לגאולה השלמה.
בפרשה מובאים שלוש ספירות של בני ישראל: הספירה של כלל ישראל, הספירה של שבט לוי והספירה הנפרדת של משפחת קהת שמתוך שבט לוי.
הספירה של כלל ישראל נועדה להראות חיבה וחשיבות. אדם סופר דברים אהובים עליו ויקרים לו וכך גם כלל ישראל אהובים ויקרים אצל הקדוש-ברוך-הוא. בני לוי נמנו בנפרד משום שכמי שנבחרו להיות "שומרי משמרת הקודש", הם חשובים יותר. מתוך בני לוי, נמנו בני קהת בפני עצמם, משום שהייתה להם חשיבות גבוהה עוד יותר, כמי שאחראים על כלי הקודש שבמשכן.
פרשת במדבר נקראת תמיד לפני חג השבועות, שבו ניתנה התורה. בפסוקים המתארים את ההכנה למתן תורה נאמרו על עם ישראל שלוש מעלות, שמקבילות לשלוש הספירות המוזכרות:
"והייתם לי סגולה" – חביבות מיוחדת של עם ישראל, שהשם בחר בהם מכל העמים להיות לו לעם סגולה.
"ממלכת כוהנים" – על פי רש"י הכוונה כאן היא ל"שרים", מנהיגים ומורי דרך. כשם שמנייתם של שבט לוי מראה על יתר החשיבות שיש להם, כך גם הכינוי "ממלכת כוהנים" מוכיח על יתר חשיבות שיש לעם ישראל, שמעבר להיותו חביב יש לו גם תפקיד – להורות לכולם את הדרך הנכונה ולהשפיע סביבם קדושה.
"גוי קדוש" – מצב קדוש עוד יותר, בו עם ישראל מובדל לגמרי משאר העמים. מצב זה הוא בשעה שעוסקים בלימוד התורה וקיום המצוות ומתעלים מעל ומעבר.
הספירה של כלל ישראל מופיעה גם במקומות נוספים בתורה. אך הספירה של שבט לוי מיוחדת לפרשת השבוע. כי אכן, התכלית של חג מתן תורה הסמוך ובא הוא להיות במצב שמקביל, כאמור, לספירת שבט לוי – להיות "ממלכת כוהנים", מנהיגים המשפיעים על הסביבה ומרוממים אותה, ומביאים לכך שהעולם כולו נעשה זכאי לגאולה השלמה.
(ליקוטי שיחות חלק יח עמוד 18)