כג אלול התשע"ט (23.09.2019)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

"טל הבדולח" – טל התחייה
תהליך הטהרה המקובל מטומאת מת הוא באמצעות הזאה מ'מי חטאת' – מי מעיין שבהם מעורב אפר משריפת פרה אדומה. בלשון הזוהר מכונה התערובת הזו "שיורי טלא דבדולחא" – שאריות מטל הבדולח. 

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




כולם עשו תשובה
אין בדורנו יהודי שלא חלף בראשו אי פעם הרהור תשובה, ולכן מבחינה זו אנו ראויים כבר להיגאל. בינתיים, ברגעים שנותרו עד להתגלות המשיח, עלינו להוסיף ולשפר את רמת התשובה, כל אחד בהתאם למעמדו ומצבו, ולהמשיך להתחזק באמונה ובציפייה.


|
שתפו:  
חבד » חגי ומועדי ישראל » חג הפסח » מבט לעומק


את התשובות אתה יודע?
את ליל הסדר פותחים הילדים עם "ארבע הקושיות" – והרי זו מהמצוות העיקריות בלילה זה: לספר להם את סיפור יציאת מצרים. הנה כמה רעיונות שיעזרו לנו לענות לא רק בצורה נכונה – אלא גם חמה ולבבית, כאילו עכשיו ממש אנו יוצאים ממצרים!

כא 'אדר ב התשע"א (27.03.2011)

"שבכל הלילות אין אנו מטבילין אפילו פעם אחת, הלילה הזה שתי פעמים" 

לפי כמה נוסחאות, זו הקושיא הנשאלת ראשונה – אך מבחינה הלכתית, חובת ההטבלה אינה אלא מנהג: אנו טובלים את הכרפס במי-מלח אך ורק כדי להתמיה את הילדים. – מדוע מנהג זה "עוקף" את המצוות החשובות של מצה, מרור ומסובין?

אלא שזהו יסוד החינוך היהודי – לנטוע בילדים כבוד ואהבה כלפי מנהג ישראל! הדבר מפתח בהם יחס של קדושה לכל דבר של מסורת-ישראל, ובדרך זו ללא ספק יקפידו גם על הדברים הבסיסיים יותר.  

"שבכל הלילות אנו אוכלין חמץ או מצה, הלילה הזה כולו מצה"

כולם יודעים כי החמץ התופח – מסמל גאוה והתנשאות מאוסה, ואילו המצה הדקיקה – מסמלת את הענוה. ספר ה"זוהר" חושף מימד עמוק יותר של המצה: זהו "מאכל האמונה" ו"מאכל הרפואה". המצה מפתחת את יכולתנו להאמין בבורא ולחוש את נוכחותו בבריאה כולה; אמונה כזו היא הערובה לבריאותו הגשמית והרוחנית של היהודי. האמונה הינה המרכיב המרכזי ביותר בגאולה – החל מיציאת מצרים, בה למרות השעבוד האמין העם לדברי משה על הגאולה הקרבה, "ובזכות האמונה נגאלו"; ועד לגאולה האמתית והשלימה ע"י הרבי שליט"א משיח צדקנו.  

שבכל הלילות אנו אוכלים שאר ירקות, הלילה הזה מרור  

צדו השני של הרצון לחירות – הוא רגש הדחיה לשעבוד ולגלות כפי שמבטא זאת המרור. צריכים אנו להצביע על יעדים טובים ולהבחין בחשיבותם – ואומנם את זאת מסמלת המצה (וכן קרבן הפסח בזמן המקדש); אולם בד-בבד אסור לתת לחושים להרדם ולהתרגל, חלילה, לחושך.

יש לחוש כי הגאולה היא דבר לו אנו זקוקים ומוכרחים – כמה שיותר מהר.  

שבכל הלילות אנו אוכלים בין יושבין ובין מסובין, הלילה הזה כולנו מסובים  

תחושת הדחיה כלפי הרע והגלות, הופכת מוחשית יותר, עם אכילת המרור.  

ההסבה בליל הסדר, מסמלת את היותנו בני-חורין במהותינו, האוכלים כדרך מלכים. זוהי הקושיא הרביעית והאחרונה, המהוה גם את הפסגה מההיבט הפנימי: היהודי ספג בצורה מושלמת את התכנים הרוחניים של חג הפסח, והשאיר מאחוריו לחלוטין את "מצרים" הפיזית והרוחנית – זו שמצרה ומגבילה על נשמתו.

נשים לב כי הקושיות פתחו באיזכור המנהג "להטביל" בליל הסדר – המסמל מבחינה רוחנית את יכולת האדם לבטל את שכלו (טיבול=ביטול) ולעבוד את הבורא מתוך קבלת-עול. דווקא מנקודת פתיחה כזו ניתן להגיע לשיא של עונג ושמחה נפלאים בעבודת ה' – "כולנו מסובין"!



שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter