יח 'אדר ב התשפ"ד (28.03.2024)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




ימי סגולה
שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.



|
שתפו:  
חבד » חגי ומועדי ישראל » חג הפסח » מבט לעומק


הפעם ייגאלו כולם
שם דווקא, במצרים, לא נגאלו הרשעים. אבל בגאולה הנוכחית ייגאלו גם הם.

יז 'אדר ב התשע"א (23.03.2011)

אחד הקטעים היותר מפורסמים בהגדה של פסח עוסק בארבעת הבנים. מתוארים שם ארבע התייחסויות אופייניות לכל הטקס של ליל הסדר – התייחסות של בן חכם, התייחסות של בן רשע, התייחסות של בן תם והתייחסות של בן שאינו יודע לשאול.
 
מכולם, מקוממת כמובן ההתייחסות המתריסה של הרשע: "מה העבודה הזאת לכם?!". ובתרגום לשפה המדוברת כיום – 'מה פשר האמונה הנאיבית שמאחורי כל הסמלים והטקסים היהודיים? מה יוצא לכם מכל זה?'.

אלא שעם כל ההתקוממות, הרבה יותר מקוממת לכאורה התגובה שזוכה לקבל הרשע: "אילו היה שם – לא היה נגאל!". ובתרגום לשפה עדכנית – 'יש לך מזל שלא היית במצרים. חבר'ה שכמותך לא היו יוצאים משם אף פעם!'. שום מילת שכנוע, שום ניסיון להסביר ולקרב, סתם להטיח בו בחזרה מילים פוגעניות. האם כך היא דרכה של תורה? ומה עם ההנחיה המפורסמת של הלל הזקן, לקרב אל התורה מתוך אהבה?
 
                                                          *
 
התשובה נמצאת בשימת הדגש על המילה הנכונה: "אילו היה שם – לא היה נגאל". שם דווקא, במצרים, לא נגאלו הרשעים. אבל בגאולה הנוכחית ייגאלו גם הם. זהו מענה שגוער ברשע מצד אחד ומחבק אותו מצד שני. הוא מעמיד אותו על מקומו בכך שהוא מיידע אותו, כי אלה שבזו לכל עיקרי האמונה יצאו רק נפסדים. הם נותרו מאחור ואבדו בתהומות הנשייה. אולם בד בבד הוא גם מקרב אותו בכך שהוא מבטיח גם לו גאולה. גם אם המשיח יבוא מיד ויתפוס אותו עומד ברשעותו – הוא לא יותיר אותו בגלות. הוא יאסוף גם אותו אל הגאולה.
 
כמובן, שחוויית הגאולה שיחווה הרשע תהיה פחותה מזו שיחוו אחיו – החכם, התם ושאינו יודע לשאול. אבל זה כבר תלוי בו. הוא יכול בן רגע להשתנות ולקבל על עצמו להפסיק להיות רשע. להפסיק לראות את עצמו המקנטר בשער, מהצד השני של המתרס. להתחבר קצת יותר אל המסורת, אל ערכי היהדות, אל כל מה שמסמלים הטקסים שבליל הסדר וכל יתר הטקסים היהודיים.
 
האמת היא, שנכון להיום אין מי שיכול להזדהות כרשע הקלאסי של ההגדה. בימינו, כל המקנטרים למיניהם את מנהגי היהדות מדברים מתוך בורות. המצע החינוכי שעליו גדלו מנותק לחלוטין מהשורשים ומהמסורת ואין להם כל כך מושג את מה בדיוק הם מקנטרים. הם יותר קרובים להגדרה 'אינו יודע לשאול'. הם לא יודעים מה ואיך לשאול, אז זה יוצא להם בצורה של קנטור והתרסה. אבל לא שחלילה הם באמת רשעים.
 
                                                          *
 
אחת ההוכחות לכך היא הסדרים ההמוניים שנערכים במקומות שונים בעולם על-ידי שליחיו של הרבי מליובאוויטש מלך המשיח. מאות ואלפי ישראלים שבהיותם בארץ לא דרכה רגלם במקום דתי (מה יש לעשות בין האנשים המיושנים האלה?) – פתאום באים לבתי חב"ד ומוכנים להיחשף לאורם המופלא של היהדות ומנהגיה. שם, כשהם רחוקים ממנגנוני שטיפת המוח נגד החרדים ונגד כל מה שמדיף ריח יהודי, מתגלית הנקודה היהודית שבקרבם, הצמאה להתחבר אל האמת בצורה בלתי אמצעית.
 
סדרים אלה, שנערכים במצוותו של הרבי, הם עוד אחת מדרכיו הרבות לקרב כל יהודי אל הגאולה. לחבר אל התורה והמצוות עוד ועוד יהודים כבר בזמן הגלות, כך שכשתבוא הגאולה הם יזכו לחוות אותה ברמה איכותית יותר. אמנם, כאמור, בגאולה הנוכחית אף יהודי לא יישאר מאחור וכולנו ניגאל – אבל באיזו רמה, באיזו איכות, זו כבר שאלה שהתשובה עליה אינדיווידואלית ותלויה במעשים של כל אחד מאיתנו.



שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter