לכל דור יש דרך הנהגה המתאימה לו. הדרך המתאימה לדורנו היא זו שנאמרה אלינו – להפיץ את מעיינות החסידות בכל מקום.
בפרשת 'וילך' מופיעה פעמיים ההוראה והבטחה ליהושע בן נון כי הוא יוביל את בני ישראל לארץ ישראל. בפעם הראשונה אמר לו אותה משה רבינו: "חזק ואמץ כי אתה תבוא את העם הזה אל הארץ". בפעם השנייה אמר אותה הקדוש-ברוך-הוא: "כי אתה תביא את בני ישראל אל הארץ".
רש"י מדייק כי משה הבטיח בלשון "תבוא את העם". כלומר, תבוא
עם העם ותנהיגם בעזרת זקני הדור. אך השם אמר "כי אתה
תביא". כלומר: תהיה מנהיג יחיד, ללא עזרה. ובלשון רש"י: "דבר (מנהיג) אחד לדור ולא שני דברים לדור".
מניין אכן למד רש"י שמשמעות ההוראה האלוקית הייתה שהזקנים לא יסייעו ליהושע – הרי גם משה רבינו נחשב ל"דבר אחד" – מנהיג יחיד – ואף על פי כן הוא נעזר בזקנים?
התשובה נמצאת בהבנה מלאה של המאמר: "דבר אחד לדור ולא שני דברים לדור". מאמר זה לא בא רק לשלול את מספר המנהיגים אלא גם מספרן של דרכי ההנהגה. ההנהגה של משה התאפיינה בעזרת הזקנים. ההנהגה של יהושע נועדה להיות אחרת – ללא עזרת הזקנים. רש"י הבין כי כאשר הקדוש-ברוך-הוא שינה מלשונו של משה והדגיש בדבריו ליהושע "כי אתה
תביא" – הוא בעצם אמר: אל תנהיג את העם כמו משה (וכפי שהוא הנחה אותך) – אלא הנהג אותם אחרת. מרגע שקיבלת את שרביט ההנהגה אתה הוא ה"דבר" ואין שום מקום לשלב דרך הנהגה של "דבר" נוסף.
לכל דור יש דרך הנהגה המתאימה לו. הדרך המתאימה לדורנו היא זו שנאמרה אלינו – להפיץ את מעיינות החסידות בכל מקום. אכן, בדורות קודמים לא נהגו כך – אך "דבר אחד לדור" – זו הדרך שלנו והיא זו שתוביל אותנו אל הגאולה השלמה.
(ליקוטי שיחות חלק יט עמוד 307)