כ אב התש"פ (10.08.2020)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

"טל הבדולח" – טל התחייה
תהליך הטהרה המקובל מטומאת מת הוא באמצעות הזאה מ'מי חטאת' – מי מעיין שבהם מעורב אפר משריפת פרה אדומה. בלשון הזוהר מכונה התערובת הזו "שיורי טלא דבדולחא" – שאריות מטל הבדולח. 

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




הפלא יתגלה
אות אחת בלבד מבדילה בין "גולה" ו"גאולה" – 'א'. שם האות 'א' הוא – 'אלף', וכאשר הופכים את סדר האותיות של 'אלף' מקבלים 'פלא'. זהו אכן אחד החידושים המהותיים של הגאולה על הגולה: בגאולה יתגלה הרובד המופלא ביותר בתורה ודרכו תיחשף מהותה ועצמותה של הנוכחות האלוקית בבריאה.



|
שתפו:  
חבד » פרשת השבוע » פרשות נוספות » ספר דברים » פרשת כי תצא


"להתגרש"?...לא למהר!
גם בעבודה הרוחנית מתעוררת לעיתים שאלה של 'גירושין' - כאשר אדם אינו שבע-רצון מתחום שליחותו וברצונו להמירו בתחום אחר

מעובד על פי שיחות הרבי מליובאוויטש מלך המשיח
ד אלול התש"ע (14.08.2010)

וכתב לה ספר כריתת (דברים כד,א)

חז"ל נחלקו בשאלה, מתי מותר לאדם לגרש את אשתו ?

בית-שמאי מסתמכים על הכתוב בפרשתנו פרשת 'תצא': "כי מצא בה ערוות דבר" וקובעים, שרק אם האישה פרצה את גדרי הצניעות מותר לבעלה לגרשה.   בית-הילל סבורים, שאפילו אם רק "הקדיחה תבשילו" (במתכוון), כלומר, היא פועלת נגד בעלה, מותר לו לגרשה.   ואילו רבי עקיבא סבור, ש"אפילו מצא אחרת נאה הימנה", כבר מותר לו לגרש את אשתו.

ידוע, שהקשר בין היהודי לבין העולם שמסביבו משול אף הוא לקשר שבין איש ואישה. כשם שלכל אדם נקבעה האישה שעמה יחיה, כך נקבע לכל אדם תחום מסויים בעולם, שבו עליו לעסוק. בתחום זה נמצאת השליחות האלוקית שמטילה ההשגחה העליונה על האדם - להשכין אור של תורה וקדושה באותו חלק של העולם שעמו הוא בא במגע. (גם אם זה באופן חברתי של: יושר, הגינות, צדק, חריצות, התמדה, מסירות ונאמנות ועוד כהנה וכהנה - תכונות אנושיות הקשות לביצוע, שהמקיימן, מקיים בכך מצוות רבות, וגם מאיר את סביבתו בקדושה (וכיהודי, אף מקדש בכך את שם ה' - בעולם...)   

לעבור תחום

וכאן מתעוררת לעיתים השאלה של 'גירושין' - כאשר אדם אינו שבע-רצון מתחום שליחותו וברצונו להמירו בתחום אחר.

ככלל, הדבר הזה אינו רצוי. אם ההשגחה העליונה סיבבה דברים והביאה את האדם לכך שיש לו השפעה בתחום מיוחד, יש להניח שזהו רצון ההשגחה, ואל לו לנטוש את השטח שלו ולעבור לשטח אחר. אך לעיתים יש סיבות כבדות-משקל שתומכות במעבר מתחום אחד למשנהו. ובסוגיה זו חלוקים חכמי ישראל בדעותיהם.

שלוש דעות

בית-שמאי אומרים, שעל האדם להתמודד אפילו עם הקשיים הגדולים ביותר ולא לנטוש את השליחות האלוקית שההשגחה הטילה עליו. יש רק מצב אחד שמתיר ומחייב עזיבת השליחות הזאת - כשהוא מוצא בזה 'ערוות דבר'. כאשר המשך העיסוק בשטח זה מתחיל להיות איסור ברור על-פי השולחן-ערוך. במצב כזה מחובתו לעזוב את התחום הזה ולעבור לתחום אחר.

בית-הילל סבורים, שדי בכך שהאדם רואה שאין הוא מצליח בעבודתו, ואף ההפך קורה והעיסוק בתחום זה גורם ל'הקדחת תבשילו', לירידה בדרגה.    במצב כזה הוא יכול לעזוב תחום זה. שהרי אם אינו מצליח ואף יורד בדרגתו, לשם מה לו כל העניין?

רבי עקיבא מרחיק לכת עוד יותר: "אפילו מצא אחרת נאה הימנה". ברגע שהאדם מאבד את החשק והעונג בתחום עיסוקו ונראה לו שייהנה יותר מעיסוק בתחום אחר - מותר לו לעזוב את תחומו. שכן עבודת ה' (ובכלל כל עיסוקיו) צריכה להיעשות בשמחה ובטוב לבב.

קשה - אז מה?

ההלכה נקבעה כבית-הילל. פירוש הדבר, שאם האדם אכן מצליח בעבודתו, מצליח להפיץ אור של תורה וקדושה, או גם 'דרך ארץ' (שעליה נאמר "קדמה דרך ארץ לתורה") בשטחו, והחיסרון היחיד הוא, שאין הוא עצמו נהנה מכך - אין בזה כדי להצדיק את נטישת התחום הזה.

לא הכול חייב להיות קל ונעים. אולי רצון ה' הוא שהאדם דווקא יתאמץ ויעשה מה שלא נוח ולא נעים לו?...  רק אם הדבר גורם ל'הקדחת תבשילו' מותר לו לעזוב את שליחותו.

וכל זאת רק מצד הדין; אבל מוטב, שהאדם ינהג לפנים משורת הדין. עליו להשתדל ולהתאמץ לא לנטוש את שליחותו האלוקית. כשיתאמץ יווכח, שעל אף הקשיים יש בכוחו להצליח ולהשכין את אור ה' בעולם ולהכינו - כ 'דירת נצח' לבוראו, עימנו...



שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:
1
צריך להיזהר
שניאור
| 2011-09-09 15:29:30
יש זוגות שרבנים תומכים בגירושיהם אז אל תכלילו















אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter