כא תשרי התש"פ (20.10.2019)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

"טל הבדולח" – טל התחייה
תהליך הטהרה המקובל מטומאת מת הוא באמצעות הזאה מ'מי חטאת' – מי מעיין שבהם מעורב אפר משריפת פרה אדומה. בלשון הזוהר מכונה התערובת הזו "שיורי טלא דבדולחא" – שאריות מטל הבדולח. 

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




בטחון בגאולה
ירמיה הנביא אמר (יז, ז): "ברוך הגבר אשר יבטח בה' והיה ה' מבטחו". אחד הפירושים בפסוק הוא שכל יהודי צריך לשים מבטחו בקדוש-ברוך-הוא שיביא את הגאולה האמתית והשלמה על-ידי משיח צדקנו תכף ומיד ברגע זה ממש.




|
שתפו:  
חבד » פרשת השבוע » פרשות נוספות » פרשת עקב


שוחד כהלכה!
ברגע שאדם עושה תשובה בסיסית, נוטל הקב"ה 'שוחד' זה ומוחל על העוון לגמרי

מעובד על פי שיחות הרבי מליובאוויטש מלך המשיח
ט אב התש"ע (20.07.2010)

לא ישא פנים ולא יקח שחד (דברים י,יז)

בפרשתנו פרשת 'עקב' עומד משה רבנו ומדגיש לפני עם-ישראל עד כמה עליהם להיות זהירים בעבודת-ה', שכן הקב"ה "הוא אלוקי האלוקים... אשר לא יישא פנים ולא ייקח שוחד". שני הדברים הללו - שהקב"ה אינו נושא פנים ואינו נוטל שוחד - הם לכאורה פשוטים ומובנים מאליהם, ולשם מה מדגיש זאת משה רבנו?

הדבר הראשון מובן יותר, שכן בני-ישראל הם בניו של הקב"ה, ואף נאמר במפורש: "יישא ה' פניו אליך"; כלומר, הקב"ה נושא פנים לישראל, כובש כעסו ומוחל עוונותיהם. לכן מפרש רש"י, שכוונת הפסוק "לא יישא פנים" היא למצב שעם-ישראל פורק את עולו של הקב"ה, שאז אינו נושא פנים לישראל.

שוחד בעולם הזה

אולם מה החידוש בכך שהקב"ה אינו נוטל שוחד? הלוא ידוע שהקב"ה מקיים בעצמו את כל המצוות שציווה לעם-ישראל, ואם נאמר בתורה איסור מפורש על נטילת שוחד, ודאי שגם הקב"ה מקיים זאת!

ההסבר טמון בפסוק אחר, שממנו עולה כי הקב"ה אכן נוטל שוחד מעם-ישראל. כך נאמר במשלי: "ושוחד מחיק רשעים יקח". מפרש המדרש: "ומהו השוחד שהקב"ה נוטל מישראל בעולם הזה? - תשובה ומעשים טובים. אמר הקב"ה לישראל... עשו תשובה, שאני נוטל שוחד בעולם הזה. אבל משאני יושב בדין לעולם הבא, איני נוטל שוחד".

מוחל מיד

שני הפסוקים הסותרים מתיישבים אפוא כך: אם עושה אדם עבירה ואינו שב עליה בתשובה, אבל מרבה במצוות בתקווה שאלה יחפו על העוון - על כך נאמר "לא ייקח שוחד" והקב"ה אינו מוחל על החטא; אבל אם שב האדם בתשובה על חטאו - נוטל הקב"ה 'שוחד' זה ומוחל על העוון.

ה'שוחד' שבכך הוא, שאין מקב"ה מצפה לתשובה שלמה דווקא כדי למחות על העוון, אלא ברגע שאדם עושה תשובה בסיסית (לפחות של - עזיבת החטא), נוטל הקב"ה 'שוחד' זה ומוחל על העוון לגמרי. מצד שורת הדין אפשר היה לומר, שכל עוד לא שב האדם על חטאיו תשובה מאהבה, לא נמחק העוון לגמרי. בא הפסוק ומגלה, שכבר בתשובה בסיסית נוטל הקב"ה 'שוחד' "מחיק רשעים" ומוחל על העוון.

רואה את העתיד

מדוע בכל-זאת נוטל הקב"ה 'שוחד' כזה, בשעה שאסר על דייני ישראל ליטול שוחד?

התשובה נעוצה בהבדל שבין הקב"ה ובין בני-האדם: דיין בשר-ודם אינו רשאי ליטול שום סוג של 'שוחד', והכלל שצריך להנחותו הוא - "אין לדיין אלא מה שעיניו רואות". אבל הקב"ה רואה ללבב ויודע שגם בתשובה בסיסית טמונים זרעיה של תשובה אמיתית ושלמה, ולכן הוא מוחל מיד על החטא.

כשיהודי שב בתשובה, אפילו היא בסיסית בלבד, רואה הקב"ה מיד כיצד היא עתידה להתפתח בעתיד לתשובה שלמה ופנימית, ומבחינתו נתבטלה מיד מציאותו של החוטא, עד שכבר אין את מי להעניש...



שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter