כד חשון התש"פ (22.11.2019)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

"טל הבדולח" – טל התחייה
תהליך הטהרה המקובל מטומאת מת הוא באמצעות הזאה מ'מי חטאת' – מי מעיין שבהם מעורב אפר משריפת פרה אדומה. בלשון הזוהר מכונה התערובת הזו "שיורי טלא דבדולחא" – שאריות מטל הבדולח. 

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




נישא שירה
מספר ישעיה עולה כי בכל שלב בגאולה נישא שירות ותשבחות לקדוש-ברוך-הוא על כל מה שעושה עמנו. לדוגמה: בפרק ל (פסוק כט) הוא כותב כי בעת שיעלו לרגל לבית-המקדש יישאו שירה: "השיר יהיה לכם כליל התקדש החג ושמחת לבב כהולך בחליל לבוא בהר-השם אל צור ישראל", ובפרק כו (פסוק יט) הוא כותב על הרננה שתינשא בעת תחיית המתים: "יחיו מתיך... הקיצו ורננו שוכני עפר".



|
שתפו:  
חבד » פרשת השבוע » פרשות נוספות » פרשת דברים


משה - המחבר הפנימי

התורה, במהותה האמיתית, היא למעלה מגדרי העולם. כדי שהתורה תוכל לרדת לעולם, עליה לעבור דרך 'מקשר' ('ממוצע המחבר' בלשון החסידות), שיש לו היכולת לחבר את התורה, שלמעלה מהעולם, עם העולם, וזה עניינו של משה רבנו.


מעובד על פי שיחות הרבי מליובאוויטש מלך המשיח
כט תמוז התש"ע (11.07.2010)

ויהי בארבעים שנה ... דיבר משה אל בני ישראל (דברים א,ג)

פרשתנו 'פרשת דברים' היא גם תחילתו של ספר דברים, בו נאמר: "ויהי בארבעים שנה... דיבר משה אל בני-ישראל", ובהמשך מפורטים הדברים שדיבר משה, הלוא הם כל הדברים הכתובים בספר זה.

על מהותם של הדברים הללו מצאנו שתי דעות: א) אלה דברי תוכחה, שמשה נמנע מלאומרם קודם לכן, "שלא הוכיחן אלא סמוך למיתה";   ב) משה חזר לפני עם-ישראל על כל התורה - "החזיר להם כל התורה כולה".

שני הפירושים אינם סותרים זה את זה. בספר דברים כלולים גם דברי תוכחה וגם נאמרים בו שנית ציוויי התורה השונים. השאלה היא, מהו העיקר - האם עיקר הספר הוא דברי תוכחה או שעיקרו חזרה על דברי התורה?

התורה והעולם

נקדים ונבהיר, כי ההבדל העיקרי בין ארבעת החומשים הקודמים ובין ספר דברים הוא, כדברי הגמרא, שארבעת הספרים הקודמים נאמרו "מפי הגבורה", ואילו את ספר דברים אמר משה "מפי עצמו". ברור שגם ספר דברים ניתן מאת הקב"ה, וכמו שמפרש ה'תוספות', (מנכדיו של הפרשן רש"י) ש"מפי עצמו" הכוונה "ברוח-הקודש". אם-כן, מה ההבדל בין ספר דברים לארבעת הספרים הקודמים?

כדי להבין זאת יש להסביר את תפקידו של משה רבנו בהעברת התורה. התורה, במהותה האמיתית, היא למעלה מגדרי העולם. כדי שהתורה תוכל לרדת לעולם, עליה לעבור דרך 'מקשר' ('ממוצע המחבר' בלשון החסידות), שיש לו היכולת לחבר את התורה, שלמעלה מהעולם, עם העולם, וזה עניינו של משה רבנו.

שתי דרכים

בתהליך זה יכול משה, או, לשמש 'צינור' (מכשיר "טֵייפּ"...) בלבד - כשהוא מעביר את התורה כמות שהיא, מבלי שהתורה "תתלבש" בו (ותקבל את אותיות ה"היגיון העולמי"). הווה אומר, התורה נשארת כפי שהיא למעלה, ותפקידו של משה במקרה כזה הוא רק - להעביר את התורה כמות שהיא ולהורידה למטה. כך העביר משה את ארבעת הספרים הקודמים.

אופן שני הוא, שהתורה - בספר דברים - מתלבשת בהשגתו של משה רבנו, ומשה מעביר את התורה כמו שהיא מתלבשת בקרבו. אמנם דברי התורה הם דברי ה', ומשה אינו אומר דבר משל עצמו, אבל התורה עוברת דרך השגתו ושכלו, ואז היא מתאימה (ומתורגמת) יותר לגדרי העולם. זו משמעות דברי הגמרא, שספר דברים אמר משה "מפי עצמו" - שדברי ה' שנתלבשו בהשגתו של משה רבנו.

כוח לעם-ישראל

באופן הראשון נשארת התורה למעלה מהעולם. אמנם היא ירדה למטה, אבל מכיוון שמשה העבירה כ'צינור' בלבד, לא נשתנתה התורה במהותה, ולכן אין בכוחו של יהודי להשיג את עצם התורה, אלא הארה (משהו) ממנה בלבד.

זה החידוש בספר דברים, שמשה רבנו חזר על כל התורה ומסר אותה לעם-ישראל כפי שהיא מתלבשת בהשגתו ומתעצמת עמו. (כפי שמאוחר יותר עשתה גם 'משנת החסידות', ובפרט חסידות חב"ד – שהורידה את כל העניינים האלוקיים לשפת השכל של הגוף) דבר הנותן לכל יהודי כוח לקבל את ענייני התורה ולהתאחד עמה בהבנה והשגה – בפנימיות... לכן ספר דברים הוא גם "דברי תוכחה", כי כאשר התורה מועברת בדרך זו, היא גם מצליחה לעורר את האדם עד לגילוי עצם נשמתו.
 
                                                                  




שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter