יז אב התשע"ט (18.08.2019)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

"טל הבדולח" – טל התחייה
תהליך הטהרה המקובל מטומאת מת הוא באמצעות הזאה מ'מי חטאת' – מי מעיין שבהם מעורב אפר משריפת פרה אדומה. בלשון הזוהר מכונה התערובת הזו "שיורי טלא דבדולחא" – שאריות מטל הבדולח. 

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




כולם עשו תשובה
אין בדורנו יהודי שלא חלף בראשו אי פעם הרהור תשובה, ולכן מבחינה זו אנו ראויים כבר להיגאל. בינתיים, ברגעים שנותרו עד להתגלות המשיח, עלינו להוסיף ולשפר את רמת התשובה, כל אחד בהתאם למעמדו ומצבו, ולהמשיך להתחזק באמונה ובציפייה.


|
שתפו:  
חבד » חגי ומועדי ישראל » תשעה באב


התנוצצות הגאולה בתשעה באב
לאורך הגלות, בכל תשעה באב התאבלנו על החורבן, אך גם ציינו את שמחת הכוהנים ואת לידת המשיח – באמירת התפילה 'נחם' בעת תפילת מנחה.

ה אב התשע"ה (21.07.2015)

חב"ד
בתשעה באב חרבו שני בתי המקדש (בהפרש של 490 שנה). מיד באותו יום נקבע גם ביטולו של החורבן.
 
וכך מסופר במדרש: מעשה ביהודי שחרש את שדהו עם שוורים ואחד מהם געה. עבר לידו ערבי אחד (יש אומרים שהיה זה אליהו הנביא בתחפושת) ואמר לו: "התר שורך והתר מחרשתך (כדרך האבלים שאסורים במלאכה), כיוון שבית מקדשכם חרב". שאל היהודי: "מהיכן אתה יודע?". אמר לו הערבי: "מגעיית השור". בעודם משוחחים געה השור פעם נוספת. אמר לו הערבי: "קשור שורך וקשור מחרשתך, כיון שנולד גואלם של ישראל". נמצא, שכבר ברגעי החורבן חולל הקדוש-ברוך-הוא את האפשרות לגאולת ישראל!
 
ועוד: הלשון בה משתמשים חז"ל לתיאור החורבן היא: "כילה (השם) חמתו על העצים ועל האבנים". משמע, שעם הריסתו של בית-המקדש כלתה והסתיימה החמה האלוקית, ומכאן ואילך החל מחדש שלב הצמיחה והבנייה.
 
עובדה זו מסבירה את התיאור המפליא המופיע ב"שער הכוונות": "(הכוהנים) בראותם שהציתו אש בהיכל לעת ערב... אמרו מזמור ("מזמור לאסף", תהלים עט, א) ושמחו שמחה גדולה!". הזמרה ושמחה היו על כך שהחמה האלוקית כלתה על עצים ואבנים ולא על בני ישראל, ובכך בעצם נפתח הפתח לעתיד הטוב הצפוי לבני ישראל.
 
לאורך הגלות, בכל תשעה באב התאבלנו על החורבן, אך גם ציינו את שמחת הכוהנים ואת לידת המשיח – באמירת התפילה 'נחם' בעת תפילת מנחה. וכך נכתב ב"שער הכוונות": "מה שנהגו ביום ט' באב במנחה לומר פסוקים של נחמות וגם לקום ולשבת על הספסלים למעלה (עד חצות היום יושבים כאבלים על מושבים נמוכים)... (א) כי בתחילה התחילו האויבים להרוג את בני ישראל ואז חשבו ישראל שלא תהיה תקומה למפלתם. ויכלו חס ושלום בחרב האויבים. ובראותם שהציתו אש בהיכל לעת ערב, שהוא זמן המנחה, אז אמרו מזמור ושמחו שמחה גדולה, וקיבלו נחמה... (ב) שמעתי גם כן ממורי ז"ל (האר"י הקדוש) טעם אחר והוא, כי אז במנחת ט' באב נולד המשיח הנקרא מנחם".
 
מאותה סיבה אנו מקפידים לערוך את 'קידוש הלבנה' של חודש אב במוצאי תשעה באב, כי התחדשות הלבנה מסמלת את התחדשותם של עם ישראל. ובלשון ה'פרי עץ חיים': "שמעתי בדמשק ששאלו להרב חיים ויטאל ז"ל, למה אומרים ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, והשיב לבשר ללבנה ולישראל, כי כשנחרבה הבית וגלו, הרי הם עתידים להתחדש כמותה, הרי ישראל והשכינה עתידין להתחדש, וזהו בשורה אז. וגם כי בט' באב נולד משיח".
 
מקורות: תלמוד ירושלמי ברכות פרק ב הלכה ד. איכה רבה פרשה א, נא. פרי עץ חיים שער כג, כוונת ט' באב ובין המצרים בסופו. שער הכוונות ענין ט' באב בסופו. ספר המאמרים עת"ר עמוד רכט. הרבי מליובאוויטש מלך המשיח: מאמר דיבור המתחיל 'ושננתם לבניך' תשל"ח. התוועדויות תשד"מ חלק ד עמודים 2356, 2391. תנש"א חלק ד עמודים 83-84.



שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter