יח ניסן התשפ"ד (26.04.2024)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




ימי סגולה
שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.



|
שתפו:  
חבד » מגזין


תקשיבו לצלילים
כיצד משפיעים הצלילים על הנפש? רשימה פוסט האזעקות

הרב אריק מלכיאלי
יט חשון התשע"ה (12.11.2014)

חב"ד
Heavy Metal. זה היה הסגנון הדומיננטי אצלנו בחבר'ה. מטליקה הייתה העדינה שבלהקות המושמעות. המקצבים האגרסיביים, הדיסטורשנים והסגנון האלים היו מלווים בקודי לבוש והתנהגות הולמים, או בלתי הולמים. עם הבגרות המטאל נעלם ואיתו הקודים. אבל עדיין מדי פעם, מול המחשב, מבין הניגונים החסידיים, מבליח לו איזה מקצב מהיר.

כמה פעמים שמתי לב שהתופעה חוזרת על עצמה. ניגונים מכוונים הולידו כתיבה עמוקה, מכילה ומחבקת. מטליקה ברקע עוררה כתיבה אגרסיבית כמעט.

הקשר הזה בין התנהגויות ומחשבות לבין סוגי נגינה מעיד על השפעת הנגינה על הנפש.

ר' אריק מלכיאלי כתב על הקשר הזה רשימה יפה, המחליפה את הרוק הכבד באזעקות. הנה היא לפניכם.

כוח המוסיקה / אריק מלכיאלי

האזעקות מפני התקפות הטילים יצרו צלקות נפשיות. הן העידו על כוחם של צלילים לפעול על נפש האדם.

הסירנה העולה ויורדת, איננה רק אות הסכמית סמלית. הסירנה אינה חסרת קשר מהותי עם הדבר עליו היא מתריעה. המסמן והמסומן קשורים זה בזה. יש באזעקה עוצמה. בעצם צליליה ומתוך פנימיותה זועק מסר המזהיר ומסמן על סכנה פוטנציאלית. הנפש חווה את המסר המחריד, המזעזע את השגרה, המונח בתוך צלילי האזעקה. אגב מעניין, שצליל האזעקה היא בדיוק כמו אנחת הרווחה שאדם משמיע מדי פעם בזמן מנוחה, רק שבקצב ההפוך בדיוק.

עוצמת החרדה שבאזעקה היא כל-כך אקטיבית פעילה ובסיסית, עד כדי כך שבספארי ברמת גן נצפו הפילים בשעת אזעקה כשהם בתנועה של אי נוחות בולטת, בתנועה של הגנה על הפילים הקטנים. המחלבות העידו על ירידה בייצור החלב בשל העקה בה היו נתונות הפרות.

השפעת האזעקות מלמדת לקח גם לשגרה – כוחה של המוסיקה.

פעמים רבות אדם שומע מוסיקה בתור רקע לעיסוקיו השונים. לא תמיד הוא מודע להשפעתה הרבה והישירה על הלך נפשו במודע ובתת מודע.

השפעת המוסיקה מטעה. היא נראית לעיתים רכה ותמימה. מתנגנת כאילו לעצמה. אך פתאום מבלי משים האדם מוצא את עצמו נסחף. כמו גלי הים שמסוגלים בעוצמתם לסחוף את האדם.

המנגן הראשון המופיע בתורה נקרא יובל, מלשון הובלה. הניגון מוביל את האדם אל המחוזות בהם הניגון צמח. מוסיקה הבאה מלב שמח תנתב את מצב רוחנו לכיוון זה. מוסיקה שבאה מתוך עצבות ורוח שפופה, תגרום לשומע לתחושות דומות. מוסיקה המבטאת יראת שמיים והתעוררות רוחנית או לחילופין ניגון הבא מתוך תנועת נפש של פריקת עול, יגרמו בצורה ישירה הטיה לכך בנפש השומע.

הניגון במובן זה הוא כאותיות המבטאות רעיון מסוים. כך הניגון הוא כלי הביטוי של הנפש, ולכן נקרא 'קולמוס הנפש'. אולם בניגון יש יתרון גדול על פני האותיות. רעיון שכלי או רגשי המתבטא בצורת אותיות, עובר עיבוד ואיבוד מצורתו ועוצמתו המקורית. האותיות דלות מכדי להביא את התחושה הפנימית או את עומק הרעיון השכלי הגבוה והעדין לכדי גילוי גמור. הן מעניקות תמונת רקע כללית וחיצונית של ענין שהופיע בתצורה פנימית. סוג של 'טעימות ונגיעות' כל שהן. לעומת זאת הניגון מסוגל להעביר תחושות פנימיות ביותר, שאין לאותיות דרך לבטא אותן. הניגון הוא כמו אתר המסוגל להכיל בתוכו כמות רבה של קבצים כבדים בכמות ובאיכות, ולהעבירם ברזולוציה גבוהה וחדה.

לא רק שרב כוחו של הניגון להביא לידי ביטוי את ההבנה. הניגון מרומם את ההבנה לפסגות גבוהות יותר בנפש. כך כותב על הניגון הרבי החמישי של חסידות חב"ד, הרבי הרש"ב:

התעלות הנפש בזה היא למעלה מהשגה והבנה… שהרי בנגינה כשמנגן בקול הניגון כשיוצא ממעמקי הלב באיזה כוונה.. תתבטל צירופי אותיות מחשבת אותו דבר… והרי הוא אז בבחינת התפעלות ודביקות הנפש שלמעלה מהשגה… על ידי מתיקות השיר יכול להתעלף עד שתצא נפשו שזהו מפני עומק השיר.
 
לא לחינם הניגון תופס מקום של כבוד ביהדות בכלל ובחסידות בפרט. הלוויים היו מנהלים מסדרי נגינה שלמים במטרה לעורר את נפש המקריב קורבן לתשובה אמיתית ועמוקה. התפילה בכל תפוצות ישראל קשורה לסגנונות נגינה שונים. עבודת הבורא האישית לאור החסידות כרוכה בניגוני געגועים ושמחה. היו חסידים שהיתה להם אף הדרכה ספציפית, לנגן באמצע התפילה כאמצעי לטיהור מוחם וליבם.

גם ההתעלות של מלאכים ונשמות בעולמות העליונים הרוחניים נעשה על-ידי ניגון ושיר רוחני.

בדרך כלל הניגון מתנגן בשני אופנים. באופן הנעלה יותר, שבו האדם מלא ברגשות. אז הניגון פורץ מתוכו החוצה כמו ללא כוונה, כאילו ממילא. האופן השני הוא נמוך יותר, בו האדם רוצה להתעורר. אז הוא מנגן ניגון מתוך תקווה שהאחזותו בתווי הניגון יביאוהו אל תוך פנימיותו של הניגון.

לפי הזוהר (פרשת תרומה) זהו שנאמר בתהילים, לעיתים 'מזמור לדוד' ולעיתים 'לדוד מזמור'. פעם הניגון מתפרץ, מגלה את כוחות הנפש הנסתרים הצמאים להצטמצם ולהתגלות. ופעם האדם מבקש לעורר את עצמו על ידי הניגון. כששרתה על דוד המלך רוח הקודש, אז ממילא פרצה השירה וסחפה את דוד. ולכן נכתב 'מזמור לדוד'. כשהשירה של דוד עלתה בצורה יזומה, ומתוך מאמציו של דוד שרתה רוח הקודש, נאמר 'לדוד מזמור'.

להבנה זו במהותו וכוחו של ניגון יש השלכות מהותיות על חיי היום יום. היא יכולה להביא את האדם לידי רגישות. שימת לב לצלילים המושמעים בסביבתו, במדיה אליה הוא מחובר, וצלילים שהוא משמיע בעצמו.

הידיעה לגבי העוצמה הטמונה בצלילים עשויה לדרבן את השמירה על סביבה מוזיקלית, צלילים טהורים וזכים, מרעננים ומשמחים שיכולים להשפיע על בריאות הנפש.

(באדיבות אתר התבוננות)



שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter