ט 'אדר ב התשפ"ד (19.03.2024)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




ימי סגולה
שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.



|
שתפו:  
חבד » הרבי מלובביץ » כתבות


על פשר המשיכה לדמותו ותורתו של הרבי
דמותו של הרבי מליובאוויטש מספקת עבור רבים דברים שונים. אולם, לפני הכל, אם תעברו כל אחד מחסידי חב"ד או לומדי תורת הרבי מליובאוויטש ברחבי העולם ותשאלו אותו מה הוא מוצא בתורת הרבי, הוא בסופו של דבר יענה לכם כי שבאמצעות הקריאה בתורתו הוא חש שמישהו באמת מבין אותו

ד"ר יחיאל הררי
ב תמוז התש"ע (14.06.2010)

אחת הסיבות לכך שאנו מתחברים לספר מסוים היא שאנו מרגישים שהכותב מבין אותנו. אנחנו לא חייבים להזדהות עם אחת הדמויות על מנת לאהוב את הספר. גם אין הכרח שהספר ישקף את חיינו. אבל על מנת שנהנה מהספר אנו חייבים להרגיש שאנו מוצאים בין השורות הבנה אמיתית של המציאות ושל עצמנו, על תקוותינו, חלומותינו, חרדותינו, צרכינו ותשוקותינו.

לעתים אנחנו עשויים לקרוא ספר שלם רק בשביל משפט או שניים המנסחים כראוי היבט מסוים של המציאות שאנו מזדהים עמו. באותו משפט אנו מרגישים כי המחבר הביע בצורה מדויקת חוויה, אירוע, התרחשות התנהגות אנושית או התפתחות טבעית. בניסוחו זה הוא לא רק קלע לדעתנו, כי אם יצר עמנו אחדות מסוימת. אחדות של הבנה משותפת של אותו הדבר. אותה אחדות אמנם ארכה רגע אחד, אותו רגע של קריאת המשפט, אך היא נמשכת עבורנו עד אין סוף. לעד נחוש כי המחבר המסוים מבין אותנו, מבין את המציאות, ואף מצליח לנסחה.

ההבעה של הדברים בספר מהווה עבורנו הכלה של חוויות החיים בתוך כלים, בתוך סד מסוים של מבנים תחביריים, המסייעים לנו בסופו של דבר לחיות את חיינו טוב יותר, נכון יותר ואולי גם בצורה שלמה יותר. מעתה, בכל פעם שניתקל במציאות דומה לזו שהיטיב לתארה המחבר, אנו נשתמש במשפטיו על מנת לבאר לנו את הסיטואציה ולנסח לעצמנו מחדש את דפוס ההתנהגות הראוי ביותר.

רוצים שיבינו אותנו

הדברים נכונים לא רק לגבי ספר שאנו קוראים. הם נכונים גם לגבי הסרטים בהם אנו צופים, ההצגות אליהן אנו הולכים, החברים שאנו בוחרים ואפילו המפלגה לה אנו מצביעים. לרוב אנחנו רוצים שיבינו אותנו. או מדויק יותר, אנחנו רוצים להבין את עצמנו טוב יותר על-ידי בחירותינו ובתוך הסביבה המקיפה אותנו.

החברים המבוקשים ביותר, למשל, הם אלה היודעים להקשיב. חברים המסוגלים להכיל את האחר, מבלי לשפוט אותו. במהלך השיחה עמם הם משרים הרגשה כי הם מבינים אותנו. לכן כיף לנו לדבר עמם.
אצל ילדים הדבר בולט במיוחד. הם מציקים, מתפרעים, ואפילו הופכים אלימים אם לא מבינים אותם. להיות הורים טובים זה בדרך כלל להיות הורים המבינים את ילדיהם, ומסוגלים לסייע להם לצמוח מתוך הבנה זאת.

הרבי מליובאוויטש

רבבות ברחבי העולם מצאו ומוצאים ברבי מליובאוויטש דברים שונים. יש שמתחברים לדמותו הייחודית. אחרים מתרשמים מסיפורים אודות הקשר שהיה לו עם אנשים שונים. יש המתבשמים מחכמתו הניכרת בתורתו הכתובה. אחרים מתלהבים מהאופן בו נהג ומהנחישות שהפגין. דמותו של הרבי מליובאוויטש מספקת עבור רבים דברים שונים. אולם, לפני הכל, אם תעברו כל אחד מחסידי חב"ד או לומדי תורת הרבי מליובאוויטש ברחבי העולם ותשאלו אותו מה הוא מוצא בתורת הרבי, הוא בסופו של דבר יענה לכם כי שבאמצעות הקריאה בתורתו הוא חש שמישהו באמת מבין אותו. ולא רק מבין אותו, אלא גם מתווה עבורו מסלול ורוקם לו תפקיד בעקבות ההבנה הזאת.

אישי

בגיל 32 לערך גיליתי את הגותו של הרבי מליובאוויטש. עד גיל זה לקחתי חלק במרוץ מתיש. סיימתי שרות צבאי כלוחם וללא כל הפסקה או טיול המשכתי ללימודי תואר ראשון, שני ושלישי ברצף; הייתי עצמאי, לאחר מכן עבדתי כעיתונאי, משם קפצתי לניהול מערכת בחירות מקומית, המשכתי לעוד כמה שנים כעוזר פרלמנטרי בכנסת; עבדתי כיועץ במשרדים ממשלתיים. נישאתי וגידלתי שני ילדים, לימדתי באונ' ת"א, במכללת ספיר ובעוד כל מיני מקומות, העברתי סדנאות בתקשורת. ו…אין פלא שבגיל שלושים חשתי מחנק. לא חקוקה לי נקודת שבר מסוימת אבל בהחלט אני זוכר תחושה מתמשכת של מיאוס וחוסר משמעות. סוג של צימאון למשהו אחר עורר אצלי כאבי ראש תכופים.

בגיל שלושים גמרנו אומר שזהו זה. אני אשתי ושני הילדים, הגדול בן תשע והקטן בן שנתיים, החלטנו שלוקחים הפסקה בת שלושה חודשים בהודו. קצת לנוח וקצת להתבונן. והודו, כפי שישראלים רבים כבר גילו, היא בהחלט מקום מתאים לפסק זמן מהמרוץ. מדינה רבגונית זו, עם כל ההתמערבות וההתמסחרות שהיא עוברת בשנים האחרונות, עדיין חושפת במידה רבה את הטיפשות שבמרוץ, ומעצימה את הצרכים הרוחניים והנפשיים של היציר האנושי.

כשחזרנו, נקלעתי לפרויקט של כתיבת ביאור לספר התניא. לצורך הביאור נדרשתי לקרוא קצת מסביב, ושם, פחות או יותר, התוודעתי לעומק לכתביו של הרבי מליובאוויטש.

זרות לכאורה

במבט ראשון ושטחי, דמותו של הרבי, כפי שצוירה בשיח הציבורי, נתפסה בעיני כזרה ורחוקה בזמן ובמקום. הוא דיבר לרוב ביידיש. שפה שעבורי, ישראלי, בן ליוצאי עדות המזרח, נתפסה כמנוכרת. הוא התגורר בארה"ב ואני ישראלי וציוני אדוק. הוא נהג ללבוש שחורים, ובני לוויתו היו כל מיני מזוקנים, קצת מפחידים, ואני רואה בלבוש זה תוצר גלותי. ובכל זאת, למרות שלכאורה בכל היבט דמותו של הרבי מליובאוויטש אמורה להיות מרוחקת, היא הפכה להיות, תוך קריאת תורתו, ההפך בדיוק.

בהדרגה גיליתי כי בכל פעם שאני עצוב, עצבני, מדוכא, לחוץ, מפוחד, וגם כשאני מלא קצת בעצמי ושבע רצון יתר על המידה, אני נמשך לקריאת אחת משיחות הרבי, מאמריו או איגרותיו. שם רגשותי ומצב רוחי משתנים לבלתי הכר.

שם אני חש שמישהו באמת מבין אותי. מבין את נבכי הנפש, את צרכיה ומצוקותיה. מבין את היצרים הנמוכים ביותר ואת ההשתוקקות הגבוהה ביותר להתעלות. שם אני מרגיש שאני לא לבד בעולם. כמובן שעל מנת להבין את הכתוב נדרשה הכרת השפה ועולם המושגים בהם הוא השתמש. אולם לאחר שמדלגים מעל משוכה זאת, מתעוררת ההרגשה כאילו כל מילה שהרבי אמר, אמר בשבילי.

לצאת למסע חיים

התחושה היא שהרבי, במפעלו רחב היריעה, לא רק הבין אותי והכניס את ההבנה הזאת לתוך מסגרת תיאורטית ומעשית. הוא גם שירטט, ברגישות ובתבונה, את התפקיד שלי כאדם בעולם. הוא גילה בכתביו, לי ולכל קורא אחר, את תכלית הבריאה וחשף את הכלים הנתונים בידי להתגבר על חוסר איזון נפשי. ההבנה שסיפק הרבי אינה נותרת נטולת משמעות אופרטיבית מיידית. הרבי לוקח את קוראיו למסע חיים. מסע שבו ברגע שמקבלים את מושגי היסוד, את עיקרי המערכת הטיפולוגית, מצליחים לקרוא את חוויות החיים בצורה שונה, בהירה יותר. הרע הופך ניסיון, הקושי לאתגר, החרדות לחלק מעבודה עצמית, וההצלחה למקפצה להעניק לזולת ולעשות טוב בעולם.

ההיבטים שהדגיש הרבי בתורתו, המקיפה ורחבה מני ים, מעוררים חלקים מתים במציאות חיינו. הוא העניק לאותם חלקים תוקף ומשמעות והופך את הקורא, תוך כדי קריאתו, לשותף במעשה הבריאה. שותף במלאכת בריאת תוכן לחייו.

'אין חבוש מתיר עצמו מבית האסורים'

חכמים מלמדים כי 'אין חבוש מתיר עצמו מבית האסורים'. אנו זקוקים בדרך כלל למשענת, עזרה בחיים, עזרה ממישהו שיבין אותנו. גם אם ברור לנו, לדוגמה, שהעישון מזיק, אנו מתקשים להיגמל ממנו לבדנו. אנחנו צריכים ללכת לסדנה, שבה יגידו לנו את מה שכבר אנו יודעים ויוציאו אותנו עם כוחות לקראת ההתמודדות.

הקיום של הרבי כמושג, כערך, הוא כמו רכישת חבר הנמצא תמיד בעת שיש צורך בנחמה, תמיכה ועידוד. האדם זקוק לסיוע לא רק בהיבטים הפיזיים, בחיבוק ממשי, במילה טובה. הוא צריך ראש לכל להיות מסוגל לעטות שוב את ההבנה הייחודית של המציאות, המעוצבת בתורת הרבי. הבנה שאיננה משחירה כל כישלון או מרוממת כל הצלחה. הבנה המכניסה את העולם לתוך פרופורציה. פרופורציה ביחס לקיום האלוקי. הבנה המסייעת לפרט לשחרר עצמו, בכוחות עצמו, מבית האסורים הרגשי והתודעתי.

במובן זה דמותו של הרבי ותורתו, הדרך שבה הוא מתיר לנו לראות ולפרש את המציאות, אינם שייכים לקבוצת חסידים כזו או אחרת. זוהי תורה כללית, השייכת לא רק לכל יהודי אלא לכל אדם, ובוודאי לכל אדם מאמין, חסיד ושאינו חסיד, שומר תורה ומצוות ושאינו שומר תורה ומצוות, גבר ואישה, מבוגר וילד, ויהודי ושאינו יהודי.

(באדיבות אתר התבוננות)



שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter