יא כסלו התש"פ (09.12.2019)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

"טל הבדולח" – טל התחייה
תהליך הטהרה המקובל מטומאת מת הוא באמצעות הזאה מ'מי חטאת' – מי מעיין שבהם מעורב אפר משריפת פרה אדומה. בלשון הזוהר מכונה התערובת הזו "שיורי טלא דבדולחא" – שאריות מטל הבדולח. 

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




נישא שירה
מספר ישעיה עולה כי בכל שלב בגאולה נישא שירות ותשבחות לקדוש-ברוך-הוא על כל מה שעושה עמנו. לדוגמה: בפרק ל (פסוק כט) הוא כותב כי בעת שיעלו לרגל לבית-המקדש יישאו שירה: "השיר יהיה לכם כליל התקדש החג ושמחת לבב כהולך בחליל לבוא בהר-השם אל צור ישראל", ובפרק כו (פסוק יט) הוא כותב על הרננה שתינשא בעת תחיית המתים: "יחיו מתיך... הקיצו ורננו שוכני עפר".



|
שתפו:  
חבד » חגי ומועדי ישראל » חג השבועות


נעשה – ונשמע. נאמין – ונבין!
זהו המתכון היהודי לחיים נכונים: 'נעשה' – אמונה, 'ונשמע' – היגיון. אמונה ראשונה ואחריה – ולפיה – צועד ההיגיון

כא אייר התשע"ט (26.05.2019)

את הביטוי "נעשה ונשמע" כולנו מכירים. שתי מילים שעמן ביטאו בני-ישראל את מוכנותם המושלמת לקבל את התורה – עת עמדו מול הר סיני, לפני 3331 שנה. שתי מילים שנאמרו בסדר אבסורדי לכאורה – נעשה לפני שנשמע(!) – אך מסתבר שדווקא הסדר המוזר הזה הוא שהוכיח בשלות והתאמה לקבלת תורת-האלוקים.
 
אמירה זו גילתה נכונות לעשות כל דבר שייאמר, גם בטרם שיובן מדוע ולמה. המילה 'נשמע' בהקשר הזה לא מתייחסת לשמיעה פיזית. היא מתפרשת במובן של משמעות והבנה. כאשר אנו מגיבים לבן-שיחנו במילים 'אני שומע מה שאתה אומר' – איננו מתכוונים לגלות כי אין פגם בחוש השמיעה שלנו, אלא כי הבנו את הנאמר. וכך גם הביטוי 'נעשה ונשמע' פירושו, נעשה – ולאחר מכן נשמע ונבין.
 
*
 
יהיו מי שיאמרו שאמירה כזו מבטאת נאיביות בהתגלמותה. איך אפשר להסכים מראש לציית לכל דבר, משל היינו רובוט משולל חופש בחירה? איך אפשר לרסק את כל המעמד העצמי שלנו, שלכאורה מושתת על הייחודיות של בני-האנוש – ההיגיון והשכל?
 
חשוב אפוא לזהות את ההבדל שבין נאיביות לאמונה. נאיבי הוא מי שהולך שולל אחרי מי שאולי יכול להכשיל. אך כאשר נותנים אמון במי שבטוח יוביל להצלחה – זו לא נאיביות. כאשר עם ישראל משליך את יהבו על הקדוש-ברוך-הוא ומתחייב לציות גורף של כל הוראה שתיאמר לו – הרי זה משום שברור לו כי אבא שבשמים יודע היטב מה טוב בשבילו – גם אם הוא עצמו לא תמיד מבין זאת. קיבלנו על עצמנו 'נעשה' – מתוך אמונה שלמה, שלא תיתכן בחירה מושלמת מזו שבחר עבורנו אבינו שבשמים.
 
יותר מכך: בעורקינו זורמת אמונה טהורה, שהיא קשר נפשי מובנה ובלתי תלוי בינינו לבין הקדוש-ברוך-הוא. זהו קשר של קבלת-עול מוחלטת, ללא שום תנאים וחישובי כדאיות, והוא שגרם לכך שתפרוץ מתוכנו האמירה 'נעשה'. שכל שייאמר לנו – נעשה!
 
במקביל לאמונה וקבלת-העול, התחייבנו, הבנים, להשתדל גם להבין את ההיגיון שמאחורי כל מצווה או פסוק בתורה. הקדוש-ברוך-הוא מעוניין שאמונתנו בו תחדור גם בשכל – ולכן אנו גם מתחייבים כי 'נשמע'; שנשתדל להבין, עד כמה שאנו מסוגלים, במי ובמה בדיוק אנו מאמינים. אבל ההתחייבות הזו באה רק לאחר ההתחייבות 'נעשה'. בראש ובראשונה, התחייבנו לאמונה ללא סייג בבורא העולם ומנהיגו – ורק כך נעשינו ראויים להתחבר אל החכמה והרצון האלוקיים, המובעים בתורה.
 
זהו המתכון היהודי לחיים נכונים: 'נעשה' – אמונה, 'ונשמע' – היגיון. אמונה ראשונה ואחריה – ולפיה – צועד ההיגיון.
 
*
 
'נעשה ונשמע' – זו הגישה היהודית כלפי כל מסר אלוקי, ולכן בגישה זו אנו מתייחסים למסר השמימי שהתגלה אלינו על-ידי הרבי מליובאוויטש מלך המשיח, כי בכל רגע עומדת להתרחש הגאולה השלמה. מה שמחייב אותנו להוסיף עוד ועוד בלימוד התורה וקיום המצוות, כדי להיות מוכנים יותר לקראתה וכדי להחיש מהר יותר את הופעתה.
 
ככלל, המושג גאולה לא כל כך מתיישב בהיגיון שלנו. קשה להיגיון לעכל אפשרות, שמתכונת החיים בכל העולם תשתנה מקצה לקצה, ועוד יותר הוא מתקשה לעכל שהאפשרות הזו תתגשם עכשיו. עכשיו? מה פתאום עכשיו?
 
אבל מזה 3331 שנה אמון עם ישראל על הקדמת אמונה להיגיון. קודם כול, בראש ובראשונה – אנו מאמינים. לאחר שמאמינים, ניתן ואפשרי להכיל חלק מהדברים גם בשכל, על-ידי למידה מתוך המקורות. כאשר מחוברת ההוויה שלנו לגאולה דרך האמונה, היא בשלה להתחבר אליה גם דרך ההיגיון. זוהי נוסחת היסוד של היהדות: נעשה – ונשמע. נאמין – ונבין!





שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter