שיא הידיעה והמדע הוא בידיעה שבעצם אינך יודע. אינך יכול להסביר ואפילו לא לתאר דברים באופן חד משמעי.
לאונרד ססקינד
"לאנשים נדמה שלמדע יש חוקים נוקשים וברורים. אתה עורך ניסויים, מקבל תוצאות, מפרש אותן ובסוף – יש לך משהו. אך התהליך המדעי הוא למעשה אנושי ומעורר מחלוקות כמו כל דבר אחר". לא ייאמן אך דברים אלה הם תמצית משנתו של מי שנחשב היום לאחד מבכירי הפיזיקאים בעולם, לאונרד ססקינד מאוניברסיטת סטנפורד.
ססקינד הוא מהוגי השיטות בעזרתן מנסים היום הפיזיקאים להבין את הרבדים העמוקים ביותר של המציאות: תיאוריות 'המיתרים', 'היקומים המרובים' ו'החורים השחורים'. עם כל זאת ואולי דווקא משום רוחב הראייה המדעי שלו, טוען ססקינד כי יתכן שלעולם לא נתפוס את המציאות הפיזיקאלית במובנה העמוק, משום שאנו שבויים בידי ארכיטקטורת הנוירונים של מוחנו. אנו יכולים לדמיין דברים מסוימים בלבד, ואיננו יכולים לדמיין או להבין דברים אחרים. איננו מצוידים מבחינה ביולוגית באפשרות לחשוב באופן מופשט וממילא חוש המציאות שלנו מעורער. לדבריו – אין לנו יכולת להתמודד עם
המציאות כפי שהיא ולכן הוא מציע להוציא את המילה הזו מהלקסיקון הפיזיקאלי. אפשר רק להתמודד עם השאלה אם תופעות ניתנות לשחזור אם לאו, ותו לא.
ענווה מדעית מסוג זה מאפיינת רבים מבכירי המדענים היום בכל תחומי המדע. המדע שהתיימר בתחילת המאה הקודמת (ועד לא מזמן) להציג פיתרון לכל התהיות והבעיות האנושיות והקוסמיות מצטמצם היום לעסוק בשאלה "האם התופעות ניתנות לשחזור אם לא".
את הניסיון להבנה מהותית או לתיאור חד משמעי של המציאות, הוא נטש. איש איננו מתבייש להודות באמת התורנית העתיקה הגורסת כי "תכלית הידיעה – שלא נדעך". כלומר: שיא הידיעה והמדע הוא בידיעה שבעצם אינך יודע. אינך יכול להסביר ואפילו לא לתאר דברים באופן חד משמעי. והאמת היא, שזהו תהליך שרובנו עוברים במהלך חיינו, כאשר ככל שאנו מתבגרים ומחכימים, הולך ומסתבר לנו כמה מעט אנו יודעים באמת על כל דבר.
ברם, בתורה מופיעה הבטחה מדהימה, המיועדת לימינו אלה ממש. הבטחה למהפך בכל הנוגע לתפיסתנו את המציאות. הבטחה שגלשה אל הרבדים המעשיים, ונפסקה להלכה ב"משנה תורה" לרמב"ם. בתחילת הספר מתמצתת הרמב"ם את כל מה שנכון על המציאות: "כל הנמצאים (כל המציאות) משמים וארץ ומה שביניהן לא נמצאו אלא מאמיתת הימצאו (של הקדוש-ברוך-הוא)". בסיום ספרו הוא פוסק כי יבוא יום ומציאות זו תתגלה לכולם: "לא יהיה עסק כל העולם אלא לדעת את השם בלבד". את המהפך התבוני הזה יחולל משיח. הרבי מליובאוויטש. וזו הסיבה האמיתית שבגינה מייחלים לו כולם.