בזמן שנכנסו אבותינו לארץ ישראל, היו להם שש ערי-מקלט – ערי מחסה שמיועדות לקלוט אדם שרצח בשגגה ולהגן עליו מנקמה אפשרית של קרובי הנרצח. הגלות לשם גם מהווה כפרה על המעשה הנורא. בגאולה השלמה יתרחבו גבולות הארץ ויוטל עלינו להקים שלוש ערי-מקלט נוספות.
לשם מה בכלל יצטרכו בגאולה ערי-מקלט – הן לעתיד לבוא לא יהיו מקרי רצח לא בזדון וגם לא בשגגה, משום שתופעת המוות תיעלם כליל מן העולם, כמו שנאמר "בילע המוות לנצח"?!
בספר 'מנחת חינוך' נכתב כי מצוות ערי-המקלט לעתיד לבוא היא בבחינת גזירת-הכתוב. "כי מצד הסברא לא יצטרכו ערי מקלט לעתיד לבוא, כי רק שלום ואמת וטוב יהיה בימי המלך המקווה במהרה בימינו". אולם בספר
'של"ה' (שני לוחות הברית) כתוב כי בתקופה הראשונה שלאחר ביאת המשיח עדיין ייתכנו מקרי הרג בעולם, וערי המקלט מיועדות לאותה תקופה.
למקובל הנודע מצפת האר"י (האלוקי רבי יצחק) הקדוש, יש הסבר ייחודי מופלא, שמתחיל בימיה הראשונים של הבריאה: על פי הסוד, נהרג הבל בן אדם הראשון משום שנכשל בחטא. בנשמת הבל נכללו נשמות כל הצאצאים שהיו אמורים להיוולד ממנו והן נחשבות שותפות לחטא, ולכן גם עליהן נגזר להיהרג. משום כך, מתגלגלות נשמות אלה במרוצת הדורות בבני אדם שבמהלך חייהם נהרגים, וכך הן באות אל תיקונן.
אם כשתבוא הגאולה תישארנה עוד נשמות מזרע הבל שטרם באו אל תיקונן – הן תיהרגנה וכמובן בשוגג, כי בגאולה לא תהיה שייכת מציאות של רצח מכוון – ולאלה שיהרגו אותן מיועדות ערי המקלט.
הרבי מליובאוויטש מלך המשיח מוסיף ומסביר בהיגיון פשוט, כי ערי-המקלט תעמודנה לשימושם של אלה שהרגו בשגגה
בזמן הגלות וטרם ריצו את עונשם. זו גם הסיבה, אומר הרבי, שיצטרכו ערי-מקלט נוספות – להכיל את כל הרוצחים בשגגה במשך אלפי שנות הגלות.
מקורות: תלמוד בבלי שבת יב, ב. רמב"ם הלכות רוצח ושמירת נפש פרק ח הלכה ד, הלכות שמיטה ויובל תחילת פרק יג והלכות מלכים פרק יא הלכות ב-ג. שולחן ערוך חושן משפט סימן א. של"ה בית דוד בסופו. כתבי האריז"ל שער המצוות פרשת שופטים. מנחת חינוך מצווה תקכ. שאלות ותשובות צפנת פענח סימן רטו בסופו. ליקוטי שיחות כרך כד, שופטים שיחה ב ובשולי הגיליון להערה 47 שם, וכרך לד, שופטים שיחה ג.