שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.
כשם שאת האמונה בקיומו של הבורא צריכים להפנים על ידי למידה, כך גם את האמונה בביאת המשיח. צריכים ללמוד על הגאולה ועל המשיח כדי לדעת במה מאמינים
יד שבט התש"פ (09.02.2020)
במעמד הר סיני שמענו את עשרת הדיברות. שני הדיברות הראשונות הם יסודות האמונה: "אנכי ה' אלוקיך" (שמות כ, ב) – להאמין ולדעת על קיומו של הקדוש-ברוך-הוא, ו"לא יהיה לך אלוקים אחרים על פניי" (שם ג) – שלא לחשוב חלילה שיש ישות נוספת מלבדו.
חז"ל אומרים כי "לא נגאלו ישראל ממצרים אלא בשכר האמונה, ואין הגלויות מתכנסות אלא בשכר האמונה". מה משמעות הביטוי 'בשכר האמונה'?
הרבי מליובאוויטש מלך המשיח מבאר, כי השכר בא לציין כי קיימת עבודה שעליה הוא ניתן. האמונה כשלעצמה היא תופעה טבעית שקיימת בירושה בכל יהודי מעצם היותו בן לאברהם יצחק ויעקב, כך שלא מגיע לנו כל שכר עליה. החכמה היא לדעת – עד כמה שניתן לנו לדעת – במה מאמינים. לדעת – ומעבר לכך, להפנים זאת בחיי היום יום. ידיעת מהותה של האמונה והפנמתה היא עבודה לא קלה ועליה אכן ראוי להעניק שכר.
זו אפוא כוונת חז"ל 'בשכר האמונה'. הגאולה באה לעם ישראל בשכר המאמץ לדעת ולהפנים את האמונה. אבותינו נגאלו ממצרים בשכר הפנמת האמונה, וכך גם אנו ניגאל בקרוב ממש בגאולה השלמה בשכר ההפנמה והידיעה במה אנו מאמינים.
אמנם לשיא הידיעה נגיע רק לאחר שתבוא הגאולה. וכפי שנאמר כי באותם ימים "ונגלה כבוד ה' וראו כל בשר יחדיו כי פי ה' דיבר" (ישעיה נב, ח). אולם גם כעת אנו מחויבים להגיע למיטב הידיעה שמתאפשרת לנו, והמיטב הזה נמצא בתורת החסידות.
מסופר כי לאחר היכרותו הראשונה של אדמו"ר הזקן, כבוד קדושת רבי שניאור זלמן מלאדי, עם תורת החסידות, הוא נשאל על ידי חותנו מה התחדש לו. תשובתו הייתה "כי יש אלוקים". התפלא חמיו ופנה אל המשרתת הפשוטה שעמדה בסמוך: "האם יש אלוקים?". השיבה ההיא: "בוודאי!". "נו?", החזיר החותן מבט לאדמו"ר הזקן, כאומר מה בינך לבינה? הסביר אדמו"ר הזקן: "היא אומרת, אך אני יודעכי יש אלוקים!".
כשם שאת האמונה בקיומו של הבורא צריכים להפנים על ידי למידה, כך גם את האמונה בביאת המשיח. צריכים ללמוד על הגאולה ועל המשיח כדי לדעת במה מאמינים – ובשכר זאת נזכה תכף ומיד להיגאל בפועל ממש.
מקורות: מכילתא בשלח יד, לא. ילקוט שמעוני רמז רמ. ספר המצוות לרמב"ם מצוות עשה א ומצוות לא תעשה א. ליקוטי שיחות חלק ג עמוד 872 וחלק ט"ז עמוד 56. התוועדויות תשמ"ו חלק ראשון עמוד 344. שיחת הרבי מליובאוויטש שבת פרשת מקץ תשנ"ב.
אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il