ב תשרי התשפ"א (20.09.2020)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

"טל הבדולח" – טל התחייה
תהליך הטהרה המקובל מטומאת מת הוא באמצעות הזאה מ'מי חטאת' – מי מעיין שבהם מעורב אפר משריפת פרה אדומה. בלשון הזוהר מכונה התערובת הזו "שיורי טלא דבדולחא" – שאריות מטל הבדולח. 

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




מעלת השמחה
שמחה כשהיא לעצמה אינה מצווה ועצבות בפני עצמה אינה עבֵרה; אבל לגבהים שאליהם מביאה השמחה אי-אפשר להגיע על-ידי שום מצווה, ואילו לבאר-שחת שאליה מדרדרת העצבות לא מגיעים על-ידי שום עבֵרה.
 


|
שתפו:  
חבד » גאולה ומשיח » להאיר


איסור עתיק שיחזור לתוקף
האיסור לקרוא 'אברם' היה תקף בחיי אברהם ויחזור לתוקף לאחר שאברהם יקום בתחיית המתים!

יג חשון התשע"ה (06.11.2014)

חב"ד
אברהם אבינו נקרא לכתחילה אברם. לקראת ברית המילה הוסיף הקדוש-ברוך-הוא את האות ה' לשמו ומאז הוא נקרא אברהם. במסכת ברכות נאמר על כך, כי לאחר שניתן השם 'אברהם' אסור יותר להשתמש בשם 'אברם'. לפי דעה אחת, "כל הקורא לאברהם אברם – עובר ב(מצוות) עשה)", ולפי דעה אחרת, "עובר ב(איסור) לאו".
 
המהרש"א (רבי שמואל אליעזר אידל'ס) מתפלא מדוע איסור זה לא מופיע בספרות ההלכה. בחיבור "מגן אברהם" (לרבי אברהם גומבינר) כן מצוין להלכה כי "כל הקורא לאברהם אברם עובר בעשה ולאו", אך בחיבור "דגול מרבבה" (לרבי יחזקאל הלוי לנדא) חולק על כך וטענתו היא שאף אחד ממוני המצוות הקדמונים לא מציין איסור זה.
 
מדוע אכן לא מזכירים את האיסור? – על כך נאמרו כמה תירוצים. מהרי"ל (רבי יהושע לייב) דיסקין כותב כי האיסור היה זמני – רק בנוכחותו של אברהם. לאחר מותו התבטל האיסור (כמו שאין איסור לבזות אדם לאחר מותו).
 
אלא שאם כן, מדוע הגמרא כן מתייחסת לכך כאל איסור? הגמרא גם מקשה על נחמיה, שכותב: "אתה הוא השם האלוקים אשר בחרת באברם" (ומתרצת כי מכיוון שמדובר בתיעוד האירועים שלפני שינוי השם לאברהם, אין איסור בדבר) – ועל פי דבריו של מהרי"ל דיסקין לא היה מקום להקשות על נחמיה, שחי שנים רבות לאחר אברהם?!
 
בספר "בן יהוידע" (לרבי יוסף חיים מבגדאד, בעל "בן איש חי") מבואר, שהאיסור לקרוא 'אברם' היה תקף בחיי אברהם ויחזור לתוקף לאחר שאברהם יקום בתחיית המתים! (הוא מעיר, שהרמב"ם נמנע מלציין איסור זה, למרות שככלל הרמב"ם מתייחס להלכות שתחזורנה לתוקף בביאת המשיח, משום שגם בביאת המשיח עדיין לא יהיה איסור זה בתוקף כל עוד לא הייתה תחיית המתים)
 
לדעתו של "בן יהוידע", קושיית הגמרא על הכתוב בנחמיה היא, כיצד נוכל לעתיד לבוא, לאחר שאברהם יקום לתחייה והאיסור יחזור לתוקף, ללמוד מתוך הספר! (אמנם הרמב"ם פסק ש"כל ספרי הנביאים וכל הכתובים עתידים ליבטל לימות המשיח חוץ ממגילת אסתר" – אך כבר ביארו מפרשי הרמב"ם כי אין הכוונה שספרים אלו ייגנזו, אלא שלא יהיה חיוב לקרוא בהם באופן קבוע).
 
מקורות: תלמוד בבלי ברכות יג, א ושם בחידושי אגדות למהרש"א ובבן יהוידע דיבור המתחיל 'כל הקורא'. שולחן ערוך אורח חיים סימן קנו ושם במגן אברהם ובדגול מרבבה. משנה תורה לרמב"ם הלכות מגילה פרק ב הלכה יח ובהערת מגיד משנה שם.שאלות ותשובות מהרי"ל דיסקין קונטרס אחרון סימן ה אות יט.



שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter