ב תשרי התשפ"א (20.09.2020)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

"טל הבדולח" – טל התחייה
תהליך הטהרה המקובל מטומאת מת הוא באמצעות הזאה מ'מי חטאת' – מי מעיין שבהם מעורב אפר משריפת פרה אדומה. בלשון הזוהר מכונה התערובת הזו "שיורי טלא דבדולחא" – שאריות מטל הבדולח. 

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




מעלת השמחה
שמחה כשהיא לעצמה אינה מצווה ועצבות בפני עצמה אינה עבֵרה; אבל לגבהים שאליהם מביאה השמחה אי-אפשר להגיע על-ידי שום מצווה, ואילו לבאר-שחת שאליה מדרדרת העצבות לא מגיעים על-ידי שום עבֵרה.
 


|
שתפו:  
חבד » גאולה ומשיח » להאיר


מצוות "פרו ורבו" לאחר התחייה
"העולם הבא אין בו לא אכילה ולא שתייה, ולא פריה ורבייה... אלא צדיקים יושבים ועטרותיהם בראשיהם ונהנים מזיו השכינה"

טז 'אדר ב התשע"ד (18.03.2014)

חז"ל חלוקים בדעותיהם האם לאחר תחיית המתים תתקיים מצוות "פרו ורבו". דעה אחת מתבססת על הנאמר בתורה, כי המצווה ללדת ילדים היא כדי שתהיה נוכחות אנושית בעולם, "ומלאו את הארץ וכבשוה" (בראשית א, כח). ועל פי זה, הצורך במצוות 'פרו ורבו' קיים רק כל עוד אנשים מתים ויש צורך באנשים חדשים שימלאו את הארץ. אך לאחר תחיית המתים, כאשר יקומו בני ישראל מכל הדורות ולא ימותו לנצח, כבר לא יהיה צורך במצווה זו.
 
במסכת ברכות מסופר, כי ביקשו מרב המנונא לשיר בחתונת בנו של רבינא והוא אמר: "ווי לן דמיתנן, ווי לן דמיתנן" (אוי לנו שנמות, אוי לנו שנמות). בספר 'דברי יציב' מוסבר, כי במילים אלו רמז רב המנונא כי הצורך בחתונה הוא רק כל עוד קיימת מיתה, אך לעתיד לבוא, כאשר יחדלו למות, לא יצטרכו להתחתן כלל ועיקר.
 
אולם דעה אחרת טוענת שאין קשר בין מיתה למצוות 'פרו ורבו'. ההוכחה לדעה זו היא העובדה שמצוות 'פרו ורבו' נאמרה לאדם הראשון עוד לפני שנכשל בחטא עץ הדעת ונקנסה עליו מיתה. ואם כן, כשם שהמצווה הייתה קיימת לפני שנקנסה מיתה על האדם, כך היא תהיה קיימת גם לאחר שתתבטל מיתה מהאדם.
 
חשוב לציין, כי דעה זו לא סותרת למאמר חז"ל הידוע, כי המשיח יבוא רק לאחר שיתרוקן אוצר הנשמות שבשמים, וכולן תרדנה לעולם – משום שכפי שכתבו בעלי התוספות, אפשר לומר שיהיה לעתיד לבוא אוצר חדש עם נשמות חדשות של אלו שייוולדו לאחר תחיית המתים.
 
אלא שממאמר חז"ל אחר כן מוכח לכאורה שלא תתקיים מצוות פרו ורבו בזמן התחייה: "העולם הבא אין בו לא אכילה ולא שתייה, ולא פריה ורבייה... אלא צדיקים יושבים ועטרותיהם בראשיהם ונהנים מזיו השכינה".
 
אמנם לדעת הרמב"ם מתייחסים הדברים לזמן שבו הנשמה נמצאת בגן עדן, כנשמה ללא גוף, אך לא על זמן התחייה. כך שאין כל מניעה לומר שבזמן התחייה תתקיים מצוות פרייה ורביה. ברם, הרבי מליובאוויטש מלך המשיח מביא פוסקים ומפרשים רבים החולקים על הרמב"ם בעניין (הראב"ד, הרמב"ן, השל"ה, אדמו"ר הזקן ועוד), ומכריעים כי דברי הגמרא אכן מוסבים על התקופה שלאחר תחיית המתים. ולפי זה לכאורה לא תתקיים אז פרייה ורבייה.
 
מקורות: תלמוד בבלי ברכות יז, א. לא, א. עבודה זרה ה, א ושם בתוספות דיבור המתחיל "אין בן דוד". מדרש שוחר טוב תהלים קמו, ד. הלכות תשובה לרמב"ם פרק ח הלכה ב. אגרת תחיית המתים פרק ד. שאלות ותשובות חתם סופר חלק ז סימן לד. שאלות ותשובות דברי יציב יורה דעה סימן קי. איגרות קודש הרבי מליובאוויטש מלך המשיח חלק ב עמוד עו ושם בהערה 23.



שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter