כג אלול התשע"ט (23.09.2019)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

"טל הבדולח" – טל התחייה
תהליך הטהרה המקובל מטומאת מת הוא באמצעות הזאה מ'מי חטאת' – מי מעיין שבהם מעורב אפר משריפת פרה אדומה. בלשון הזוהר מכונה התערובת הזו "שיורי טלא דבדולחא" – שאריות מטל הבדולח. 

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




כולם עשו תשובה
אין בדורנו יהודי שלא חלף בראשו אי פעם הרהור תשובה, ולכן מבחינה זו אנו ראויים כבר להיגאל. בינתיים, ברגעים שנותרו עד להתגלות המשיח, עלינו להוסיף ולשפר את רמת התשובה, כל אחד בהתאם למעמדו ומצבו, ולהמשיך להתחזק באמונה ובציפייה.


|
שתפו:  
חבד » גאולה ומשיח » להאיר


התגלות המשיח ובניית המקדש. מה קודם למה?
'בן דויד' הוא כינויו של המשיח בשלב הראשון של התגלותו. 'דויד' הוא הכינוי בעת שמגיעה מלכותו לשלמותה

ט אב התשע"ג (16.07.2013)

חב"ד
בתפילת העמידה (שמונה-עשרה) ישנן כמה ברכות הקשורות בגאולה השלמה. הברכות מסודרות בסדר מסוים, ובמסכת מגילה מוסבר הטעם לסדר המסוים: הברכה הראשונה בסדרה היא ברכת "מקבץ נידחי עמו ישראל", המתייחסת לקיבוץ הגלויות. לאחר מכן, "כיון שנתקבצו הגלויות – נעשה דין ברשעים". כלומר, מוקם בית הדין הגדול (הסנהדרין), שימצה את הדין ברשעים. ועל כך נאמרת ברכת "השיבה שופטינו כבראשונה ויועצינו כבתחילה". "כיון שנעשה דין מן הרשעים – כלו הפושעים", ולכך מכוונת ברכת "שובר אויבים ומכניע זדים", ואו-אז "מתרוממת קרן הצדיקים" – מתקיימת ברכת "משען ומבטח לצדיקים".
 
הברכה הבאה בסדרה היא "בונה ירושלים", מכיוון ש"היכן מתרוממת קרנם (של הצדיקים)? בירושלים". "אחר שנבנית ירושלים – בא (משיח בן) דויד, שנאמר 'אחר ישובו בני ישראל וביקשו את השם אלוקיהם ואת (משיח בן)דויד מלכם' (הושע ג ב)". לכן הברכה הבאה היא "את צמח דויד עבדך מהרה תצמיח".
 
הגמרא כותבת כי ירושלים תיבנה לפני כינון מלכות המשיח. אולם רש"י בפירושו כותב: "אחר ישובו לבית המקדש וביקשו הקדוש-ברוך-הוא ואת דויד מלכם". משמע, שגם בניית בית-המקדש תקדים את ביאת המשיח. כך גם נאמר בתלמוד ירושלמי: "בית המקדש עתיד להיבנות קודם למלכות בית דויד".
 
כיצד עולים דברים אלו בקנה אחד עם פסיקתו החד משמעית של הרמב"ם, כי מלך המשיח יתגלה ויכונן את שלטונו ורק לאחר מכן יבנה את בית המקדש?
 
מסביר כבוד קדושת אדמו"ר הרש"ב (רבי שלום-בר) מליובאוויטש, כי לכל הדעות יבנה המשיח את בית המקדש והוא גם מי שיקבץ את נידחי ישראל. ומה שמשמע מהגמרא אחרת – הכוונה היא לשלמות מלכותו של מלך המשיח. שלמות המלוכה תגיע לאחר קיבוץ הגלויות ובניית המקדש, אולם התגלותו של המשיח כגואל ישראל תהיה לפני כן.
 
אדמו"ר הרש"ב מסב את תשומת הלב לכך שלפעמים נקרא המשיח 'בן דויד' ולפעמים 'דויד', ומסביר כי 'בן דויד' הוא כינויו בשלב הראשון, ו'דויד' הוא הכינוי בעת שמגיעה מלכותו לשלמותה. ולכן מדייקים התלמודים בלשונם – "כיון שנבנית ירושלים בא דויד", "בית המקדש עתיד להיבנות קודם למלכות בית דויד" – כי בית-המקדש (וקיבוץ הגלויות שלפניו) יקדימו את השלב המושלם של מלכות המשיח, השלב של התואר 'דויד'.
 
מקורות: תלמוד בבלי מגילה יז, ב. תלמוד ירושלמי מעשר שני פרק ה הלכה ב. משנה תורה לרמב"ם הלכות מעשה הקרבנות פרק ב הלכה יד והלכות מלכים פרק יא הלכות א, ד. איגרות קודש אדמו"ר הרש"ב חלק א עמוד שיב.



שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter