סימני הזיהוי שכותב הרמב"ם על מי שיתגלה כמלך המשיח, מבוססים על חיבורו המושלם אל התורה ועל פעולותיו בחיבור העם כולו אל התורה. כי זו כל המטרה בהתגלות המשיח – להביא לקיום מושלם של התורה והמצוות
כותב הרמב"ם: "המלך המשיח עתיד לעמוד ולהחזיר מלכות בית דויד ליושנה לממשלה הראשונה, ובונה המקדש ומקבץ נידחי ישראל וחוזרים כל המשפטים בימיו כשהיו מקודם, מקריבים קרבנות ועושים שמיטין ויובלות ככל מצוותה האמורה בתורה". מטרתו של המשיח היא להביא למצב של קיום מושלם של כל התורה והמצוות. כל פעולותיו בכינון המחודש של מלכות בית דויד, בבניית המקדש ובקיבוץ עם ישראל, מיועדות כדי להגיע לניהול אורח חיים "ככל מצוותה האמורה בתורה". כי אכן רק כאשר יש מלך בישראל, בית-המקדש בנוי וכל עם ישראל מקובצים בארץ ישראל ניתן להגיע לקיום מלא של כל התורה והמצוות.
הרמב"ם גם מתאר כיצד תחת שלטונו של המשיח "ינוחו (עם ישראל) ממלכויות שאינן מניחות להם לעסוק בתורה ומצוות כהוגן". כלומר, לא תהיה להם שום הפרעה לקיום אופטימאלי של הרצון האלוקי. אופטימאלי בכמות וגם באיכות. יתגשם אז החזון "והסירותי את לב האבן מבשרכם" (יחזקאל לו, כו) – הלב היהודי יהיה רגיש וקשוב לתחושות רוחניות נעלות, ובנוסף נזכה להיות "חכמים גדולים ויודעים דברים הסתומים". כולנו אפוא נהגה בסודות תורה נשגבים ונתמלא ברגשות אהבה לבורא ויראת-שמים בדרגה מרוממת ביותר.
זו גם הסיבה לכך שסימני הזיהוי שכותב הרמב"ם על מי שיתגלה כמלך המשיח, מבוססים על חיבורו המושלם אל התורה ועל פעולותיו בחיבור העם כולו אל התורה. "הוגה בתורה ועוסק במצוות כדוד אביו... ויכוף כל ישראל לילך בה". כי כאמור, זו כל המטרה בהתגלות המשיח – להביא לקיום מושלם של התורה והמצוות.
חז"ל אמרו, כי העולם נברא בשביל עם ישראל ובשביל התורה, והם גם אמרו שימות המשיח הם תכלית הבריאה. והדברים חופפים ומשלימים אלו את אלו: בימות המשיח יגיעו עם ישראל לקיום מושלם של התורה, ואו אז תתגשם תכלית הבריאה.
מקורות: תלמוד בבלי סנהדרין צח, ב. תנחומא (בובר) בראשית י, ג וה. רמב"ם הלכות תשובה פרק ט והלכות מלכים פרק יא הלכה א ופרק יב הלכה ה. ליקוטי שיחות חלק חי עמוד 271 ואילך.