כשיתקיים הייעוד "ועמדו זרים ורעו צאנכם" (ישעיה סא, ה) ולא תהיה לאישה (ולא לגבר) שום מחויבות ועול גשמיים – לא תהיה סיבה לפטור אותה מקיום המצוות התלויות בזמן
ישנם כמה וכמה מצוות שכיום הנשים פטורות מהן מכיוון שהם מצוות התלויות בזמן (בלשון ההלכה: "מצוות שהזמן גרמא"). כגון: תפילין וציצית (שמצוותן ביום בלבד) שופר, סוכה ולולב ועוד.
בזמן הגאולה, ישנם מפרשים הסבורים כי הנשים תקיימנה גם מצוות אלה, כמו הגברים. הטעם שהתורה פטרה את הנשים ממצוות שהזמן גרמא היא (בלשון הילקוט שמעוני) "לפי שאין להם אלא לב אחד, שנאמר 'וחנה היא מדברת על לבה' (ולא 'על לבבה')". מה הפירוש 'לב אחד'? לפי פירוש אחד (ה"זית רענן" לבעל ה"מגן אברהם") הכוונה היא: "שאין יצר טוב שולט בהם כל כך ואם כן, מצוות עשה שאינו לעולם, קרוב הוא שלא תעשה לפיכך פטרה הכתוב".
בהתאם להסבר זה, מכיוון שלעתיד לבוא לא יהיה יצר רע ורק היצר הטוב ישלוט, לא תהיה יותר סיבה לפטור אותן. וכך אכן נכתב בספר "עבודת הגרשוני".
לפי הסבר אחר, הפטור של הנשים ממצות התלויות בזמן הוא מפני שהן לא ברשות עצמן אלא מחויבות לצרכי המשפחה והבית. לפיכך לעתיד לבוא, כשיתקיים הייעוד "ועמדו זרים ורעו צאנכם" (ישעיה סא, ה) ולא תהיה לאישה (ולא לגבר) שום מחויבות ועול גשמיים, ממילא לא תהיה סיבה לפטור אותה מקיום המצוות התלויות בזמן.
אולם ראוי לציין כי את דברי הילקוט שמעוני על הלב האחד של הנשים ניתן להסביר גם אחרת. ניתן לומר, כי הלב האחד שלהן הוא היצר הטוב, והיצר שאינו שולט בהן כל כך הוא היצר הרע, וזו הסיבה שהן פטורות מקיום מצוות מסוימות – משום שגם בלעדיהן הן מגיעות לשלמותן.
ובלשונו של הרבי מליובאוויטש מלך המשיח: "אצל נשים יש יותר בגילוי אמונה בהשם ויראת השם. שאף שהטעם לזה בגלוי הוא לפי 'שאין שכלם חזק כל כך (שלכן) קרובים (יותר) לקבל באמונה (פשוטה) ועושות בלי חקירה', הרי שורש הענין הוא לפי שמאירה אצלם האמונה... וזה גופא הטעם שהנשים פטורות מקיום מצוות עשה שהזמן גרמא...".
על פי הסבר זה, סביר להניח כי גם בזמן הגאולה הקרובה, תישארנה הנשים פטורות, משום שהן לא תאבדנה את המעלה המיוחדת שמפניה הן פטורות מקיום המצוות התלויות בזמן.
מקורות: תלמוד בבלי קידושין כט, ב. שמות רבה פרשה כח, ב ובפירוש מהרז"ו שם. ילקוט שמעוני שמואל-א א, יג. אבודרהם על ברכת המצוות ומשפטיהם (קז). התוועדויות הרבי מליובאוויטש מלך המשיח תשי"ט חלק א עמוד 136. ליקוטי שיחות חלק לא יתרו א. עבודת הגרשוני תנ"ך חלק ב כז, א. ברכת יצחק (בהפטרת שבת ראש חודש). שו"ת שם משמעון השלם חלק ב אורח חיים סימן ד (קונטרס מנחת העומר). שו"ת יביע אומר חלק א אורח חיים סימן מ.