כג חשון התש"פ (21.11.2019)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

"טל הבדולח" – טל התחייה
תהליך הטהרה המקובל מטומאת מת הוא באמצעות הזאה מ'מי חטאת' – מי מעיין שבהם מעורב אפר משריפת פרה אדומה. בלשון הזוהר מכונה התערובת הזו "שיורי טלא דבדולחא" – שאריות מטל הבדולח. 

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




נישא שירה
מספר ישעיה עולה כי בכל שלב בגאולה נישא שירות ותשבחות לקדוש-ברוך-הוא על כל מה שעושה עמנו. לדוגמה: בפרק ל (פסוק כט) הוא כותב כי בעת שיעלו לרגל לבית-המקדש יישאו שירה: "השיר יהיה לכם כליל התקדש החג ושמחת לבב כהולך בחליל לבוא בהר-השם אל צור ישראל", ובפרק כו (פסוק יט) הוא כותב על הרננה שתינשא בעת תחיית המתים: "יחיו מתיך... הקיצו ורננו שוכני עפר".



|
שתפו:  
חבד » גאולה ומשיח » להאיר


מצוות לנשים בזמן הגאולה
כשיתקיים הייעוד "ועמדו זרים ורעו צאנכם" (ישעיה סא, ה) ולא תהיה לאישה (ולא לגבר) שום מחויבות ועול גשמיים – לא תהיה סיבה לפטור אותה מקיום המצוות התלויות בזמן

ח כסלו התשע"ג (22.11.2012)

חב"ד
ישנם כמה וכמה מצוות שכיום הנשים פטורות מהן מכיוון שהם מצוות התלויות בזמן (בלשון ההלכה: "מצוות שהזמן גרמא"). כגון: תפילין וציצית (שמצוותן ביום בלבד) שופר, סוכה ולולב ועוד.
 
בזמן הגאולה, ישנם מפרשים הסבורים כי הנשים תקיימנה גם מצוות אלה, כמו הגברים. הטעם שהתורה פטרה את הנשים ממצוות שהזמן גרמא היא (בלשון הילקוט שמעוני) "לפי שאין להם אלא לב אחד, שנאמר 'וחנה היא מדברת על לבה' (ולא 'על לבבה')". מה הפירוש 'לב אחד'? לפי פירוש אחד (ה"זית רענן" לבעל ה"מגן אברהם") הכוונה היא: "שאין יצר טוב שולט בהם כל כך ואם כן, מצוות עשה שאינו לעולם, קרוב הוא שלא תעשה לפיכך פטרה הכתוב".
 
בהתאם להסבר זה, מכיוון שלעתיד לבוא לא יהיה יצר רע ורק היצר הטוב ישלוט, לא תהיה יותר סיבה לפטור אותן. וכך אכן נכתב בספר "עבודת הגרשוני".
 
לפי הסבר אחר, הפטור של הנשים ממצות התלויות בזמן הוא מפני שהן לא ברשות עצמן אלא מחויבות לצרכי המשפחה והבית. לפיכך לעתיד לבוא, כשיתקיים הייעוד "ועמדו זרים ורעו צאנכם" (ישעיה סא, ה) ולא תהיה לאישה (ולא לגבר) שום מחויבות ועול גשמיים, ממילא לא תהיה סיבה לפטור אותה מקיום המצוות התלויות בזמן.
 
אולם ראוי לציין כי את דברי הילקוט שמעוני על הלב האחד של הנשים ניתן להסביר גם אחרת. ניתן לומר, כי הלב האחד שלהן הוא היצר הטוב, והיצר שאינו שולט בהן כל כך הוא היצר הרע, וזו הסיבה שהן פטורות מקיום מצוות מסוימות – משום שגם בלעדיהן הן מגיעות לשלמותן.
 
ובלשונו של הרבי מליובאוויטש מלך המשיח: "אצל נשים יש יותר בגילוי אמונה בהשם ויראת השם. שאף שהטעם לזה בגלוי הוא לפי 'שאין שכלם חזק כל כך (שלכן) קרובים (יותר) לקבל באמונה (פשוטה) ועושות בלי חקירה', הרי שורש הענין הוא לפי שמאירה אצלם האמונה... וזה גופא הטעם שהנשים פטורות מקיום מצוות עשה שהזמן גרמא...".
 
על פי הסבר זה, סביר להניח כי גם בזמן הגאולה הקרובה, תישארנה הנשים פטורות, משום שהן לא תאבדנה את המעלה המיוחדת שמפניה הן פטורות מקיום המצוות התלויות בזמן.
 
מקורות: תלמוד בבלי קידושין כט, ב. שמות רבה פרשה כח, ב ובפירוש מהרז"ו שם. ילקוט שמעוני שמואל-א א, יג. אבודרהם על ברכת המצוות ומשפטיהם (קז). התוועדויות הרבי מליובאוויטש מלך המשיח תשי"ט חלק א עמוד 136. ליקוטי שיחות חלק לא יתרו א. עבודת הגרשוני תנ"ך חלק ב כז, א. ברכת יצחק (בהפטרת שבת ראש חודש). שו"ת שם משמעון השלם חלק ב אורח חיים סימן ד (קונטרס מנחת העומר). שו"ת יביע אומר חלק א אורח חיים סימן מ.



שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter