כג חשון התש"פ (21.11.2019)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

"טל הבדולח" – טל התחייה
תהליך הטהרה המקובל מטומאת מת הוא באמצעות הזאה מ'מי חטאת' – מי מעיין שבהם מעורב אפר משריפת פרה אדומה. בלשון הזוהר מכונה התערובת הזו "שיורי טלא דבדולחא" – שאריות מטל הבדולח. 

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




נישא שירה
מספר ישעיה עולה כי בכל שלב בגאולה נישא שירות ותשבחות לקדוש-ברוך-הוא על כל מה שעושה עמנו. לדוגמה: בפרק ל (פסוק כט) הוא כותב כי בעת שיעלו לרגל לבית-המקדש יישאו שירה: "השיר יהיה לכם כליל התקדש החג ושמחת לבב כהולך בחליל לבוא בהר-השם אל צור ישראל", ובפרק כו (פסוק יט) הוא כותב על הרננה שתינשא בעת תחיית המתים: "יחיו מתיך... הקיצו ורננו שוכני עפר".



|
שתפו:  
חבד » גאולה ומשיח » להאיר


יראה מאב ומרב – למה ועד כמה?
"אם יאמר לך אביך חלל את השבת, כלומר עבור על איזו עבירה שתהיה... שבעבירות כאלו תחלל לך את 'היום שכולו שבת' – אל תשמע לו"

ה אייר התשע"ב (26.04.2012)

חב"ד
התורה מצווה לשמור על יראת כבוד מההורים: "איש – אמו ואביו תיראו" (ויקרא יט, ג). מיד לאחר מכן נאמר באותו פסוק "ואת שבתותיי תשמורו", ומבואר בספר 'עיר גיבורים' כי במילים אלו נרמז שכרו של מי שירא לכבוד הוריו: המילה 'שבתותיי' מתייחסת ל"יום שכולו שבת ומנוחה" – עידן הגאולה השלמה, ו'תשמורו' פירושו תמתינו ותצפו (כמו בפסוק "ואביו שמר את הדבר" (בראשית לז, יא)). וכך יש לפרש את הפסוק: צריך לקיים את מצוות מורא ההורים מתוך ציפייה והמתנה לגאולה האמיתית והשלמה.
 
הסמיכות של המילים "ואת שבתותיי תשמורו" למצוות היראה מההורים, גם מלמדת הלכה: כאשר אב מבקש מבנו לעבור עבירה – אסור לבן לשמוע בקולו. כי אמנם "איש – אמו ואביו תיראו", אבל בתנאי שזה לא פוגע במי שציווה "את שבתותיי תשמורו". השאלה היא, מדוע כדי ללמד הלכה זו נבחרה דווקא מצוות השבת – הרי כיבוד ההורים לא דוחה גם את יתר המצוות?
 
התשובה על כך מופיעה גם היא בספר 'עיר גיבורים': "אם יאמר לך אביך חלל את השבת, כלומר עבור על איזו עבירה שתהיה... שבעבירות כאלו תחלל לך את 'היום שכולו שבת' – אל תשמע לו. שהרי לכך נצטווה לכבד אב ואם, כדי שיזכה ל'יום שכולו שבת', ואיך ישמע לדברי אביו שאומר לו לעשות עבירות ש(עמן) יחלל עצמו מן השבת שלעתיד?".
 
המילים 'את שבתותי תשמורו' מופיעות בתורה במקום נוסף: "את שבתותיי תשמורו ומקדשי תיראו" (ויקרא יט, ל). המילה 'מקדשי' רומזת גם לתלמידי החכמים המקודשים, שיש לירא מהם, אך גם זאת לא על חשבון ההמתנה והציפייה ל'יום שכולו שבת'. ובלשונו של 'עיר גיבורים': "(שלא ישמע בקול רבו) אם אמר לו... שיעשה עבירות, שיהיה מחולל מן השבת שלעתיד".
 
כאשר חז"ל מלמדים שאין לשמוע בקול אב שמבקש לעבור עבירה, הם מביאים כדוגמא אב שאמר לבנו הכוהן להיכנס לבית קברות ובכך להיטמא (לכוהן אסור להיטמא למתים) או אב שהורה לבנו לא להחזיר אבידה. וגם כאן מסביר בעל 'עיר גיבורים' שבחירת הדוגמאות אינה מקרית: כל עוד אנו בגלות, אנחנו טמאים מהעבירות ונפשנו מרגישה כמי שהלכה לאיבוד. "לכך אמר על זה 'את שבתותי תשמורו'", שאתה ואביך חייבים לצפות ולהמתין על השבת ההוא".
 
מקורות: תלמוד בבלי שבת נה, א. קידושין לט, ב. בבא מציעא לב, א. משנה תורה לרמב"ם הלכות ממרים פרק ו הלכה יב. שולחן ערוך יורה דעה רמ, טו. עיר גבורים על קדושים יט, ג.



שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter