יז תמוז התש"פ (09.07.2020)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

"טל הבדולח" – טל התחייה
תהליך הטהרה המקובל מטומאת מת הוא באמצעות הזאה מ'מי חטאת' – מי מעיין שבהם מעורב אפר משריפת פרה אדומה. בלשון הזוהר מכונה התערובת הזו "שיורי טלא דבדולחא" – שאריות מטל הבדולח. 

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




הפלא יתגלה
אות אחת בלבד מבדילה בין "גולה" ו"גאולה" – 'א'. שם האות 'א' הוא – 'אלף', וכאשר הופכים את סדר האותיות של 'אלף' מקבלים 'פלא'. זהו אכן אחד החידושים המהותיים של הגאולה על הגולה: בגאולה יתגלה הרובד המופלא ביותר בתורה ודרכו תיחשף מהותה ועצמותה של הנוכחות האלוקית בבריאה.



|
שתפו:  
חבד » גאולה ומשיח » להאיר


האם תימשך כתיבת התורה שבעל-פה?
הרמב"ם, שכידוע כלל בחיבורו 'משנה תורה' גם הלכות הנוגעות לימות המשיח, לא מביא את האיסור לכתוב תורה שבעל פה. משמע, כי לדעתו אכן לא ישוב ויתחדש איסור כזה

ב שבט התשע"ב (26.01.2012)

חב"ד
כאלף וחמש מאות שנים מאז מתן תורה, העלו בעם ישראל על הכתב אך ורק את התורה שבכתב – תורה, נביאים, כתובים (תנ"ך). כל היתר הועבר מדור לדור בעל-פה ולא בכתב, ורק בודדים שחששו כי ישכחו דבר מה, כתבו לעצמם 'מגילת סתרים', ללא שום תפוצה.
 
הסיבה לכך נעוצה בפסוק: "כי על פי הדברים האלה כרתי עמך ברית". מהמילים 'על פי' דייקו חז"ל כי מה שנמסר בעל-פה חייב להישאר בעל-פה ולא לעלות על הכתב (גם להיפך – קיים איסור עקרוני לשנן בעל פה חלקים מן התורה שבכתב (מלבד בתנאים מסוימים)).
 
התנא רבי יהודה הנשיא (לפני כאלף ושמונה-מאות שנה) היה הראשון שערך משנה כתובה מסודרת של התורה שבעל-פה. הוא זיהה תופעות קשות של שכחה בעם, ולפיכך נטל את הסמכות להתיר את איסור הכתיבה. הוא התבסס על הכתוב (תהלים קיט, קכו): "עת לעשות להשם – הפרו תורתך". כלומר, כדי להאדיר את שמו של הקדוש-ברוך-הוא ולשמר את לימוד בתורה בעם ישראל – מותר להפר איסור (על פי שיקול דעת של חכמי ישראל האמיתיים בלבד).
 
בעת שתבוא הגאולה השלמה לא תהיה יותר תופעה של שכחה. לפיכך יש מקום לחשוב כי ההיתר הנסיבתי של רבי יהודה הנשיא יתבטל, והאיסור לכתוב תורה שבעל-פה ישוב למעמדו. אולי אפילו 'מגילות סתרים' לא תיכתבנה, משום שלא יהיה בהן שום צורך.
 
אך בהזדמנות אמר הרבי מליובאוויטש מלך המשיח, כי ההיתר לכתוב יעמוד על כנו. אמנם לעתיד לבוא כולם מובטחים ללמוד את התורה ישירות מפי המשיח וגם אף אחד כאמור לא ישכח מאומה – מכל מקום יש לעצם פעולת הכתיבה תרומה להבנת הרעיונות הנלמדים, ומסתבר לומר כי למטרה זו נוכל ואכן נמשיך לכתוב גם תורה שבעל-פה.    
 
מעניין לציין, כי הרמב"ם, שכידוע כלל בחיבורו 'משנה תורה' גם הלכות הנוגעות לימות המשיח, לא מביא את האיסור לכתוב תורה שבעל פה. משמע, כי לדעתו אכן לא ישוב ויתחדש איסור כזה.
 
מקורות: תלמוד בבלי שבת ו, ב ובמפרשים שם. גיטין ס, ב. הקדמת הרמב"ם ל'משנה תורה'. חכמת שלמה על גיטין סוף סימן קלו. שולחן ערוך אורח חיים סימן מט סעיף א. תניא אגרת הקודש סימן כו. התוועדויות הרבי מליובאוויטש מלך המשיח תנש"א חלק ב עמוד 104 ושם בהערה 58.



שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:
1
משנה תורה הכי טוב
מנחם חיים
| 2012-01-31 08:10:23
המשנה תורה היותר מובן והיותר ברור והיותר נעים לקרוא הוא של מפעל משנה תורה. והם הוציאו כעת ממש רמב"ם מבואר שהוא מאיר עיניים ומשמח לבב. ואמש בהתוועדות ראו כל החברים ונתמלא לבבם. ואילו הרבי היה רואהו היה מברך עליו בשם ומלכות. מימיי לא נהניתי לקרוא רמב"ם יתר מן הדרך הזו.















אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter