טו תמוז התש"פ (07.07.2020)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

"טל הבדולח" – טל התחייה
תהליך הטהרה המקובל מטומאת מת הוא באמצעות הזאה מ'מי חטאת' – מי מעיין שבהם מעורב אפר משריפת פרה אדומה. בלשון הזוהר מכונה התערובת הזו "שיורי טלא דבדולחא" – שאריות מטל הבדולח. 

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




הפלא יתגלה
אות אחת בלבד מבדילה בין "גולה" ו"גאולה" – 'א'. שם האות 'א' הוא – 'אלף', וכאשר הופכים את סדר האותיות של 'אלף' מקבלים 'פלא'. זהו אכן אחד החידושים המהותיים של הגאולה על הגולה: בגאולה יתגלה הרובד המופלא ביותר בתורה ודרכו תיחשף מהותה ועצמותה של הנוכחות האלוקית בבריאה.



|
שתפו:  
חבד » גאולה ומשיח » להאיר


'קרבן תמיד' אחד או שניים?
לדעת רד"ק "נראה שלא ייעשה לעתיד אלא עולת הבוקר". אולם לפי הרמב"ם, גם לעתיד לבוא נקריב שני קרבנות תמיד מדי יום 

טו אלול התשע"א (14.09.2011)

חב"ד
יחזקאל הנביא עורך ברשימה מפורטת של קרבנות שיקריבו בבית-המקדש בגאולה השלמה. בין השאר הוא מציין: "וכבש בן שנתו תמים תעשה עולה להשם, בבוקר בבוקר תעשה אותו... עולת תמיד" (יחזקאל מו, יג-טו).
 
לדעת רד"ק (רבי דויד קמחי) מדובר בקרבן התמיד – אותו מקריבים בהתמדה, מדי יום, בבית-המקדש. וכמו שכתוב: "את הכבש האחד תעשה בבוקר" (במדבר כח, ד). אלא שעל קרבן התמיד נאמר, "שנים ליום עולה תמיד" (שם, ב). שני קרבנות יש להקריב מדי יום – אחד בבוקר ואחד בין הערביים – ואת קרבן בין הערביים לא מזכיר יחזקאל. אומר על כך רד"ק כי "נראה שלא ייעשה לעתיד אלא עולת הבוקר".
 
בספר 'מעשה רוקח' נכתב כי זו הסיבה שרבי יהודה הנשיא קרא למסכת העוסקת בסדר היום בבית-המקדש בשם 'תמיד', בלשון יחיד, ולא 'תמידים'. בכך נרמז כי בבוא העת יקריבו קרבן תמיד יומי אחד בלבד – בבוקר. יתכן שזו גם הסיבה שרק בתפילת שחרית אומרים: "יהי רצון מלפניך השם אלוקינו... שייבנה בית המקדש במהרה בימינו ונקריב לפניך קרבן התמיד". תפילת מנחה היא כנגד קרבן התמיד של בין הערביים, אותו לא יקריבו בזמן הגאולה, ולכן לא אומרים אז "שייבנה בית המקדש... ונקריב לפניך קרבן התמיד". 
 
בספר 'ברכת שמואל' מובאת גם סיבה לשינוי. בתורת הקבלה מבואר כי הבוקר והערב (בין הערביים) הם כנגד מידת החסד ומידת הגבורה. כאשר קורה לאדם דבר טוב ועליו לברך את ברכת 'הטוב והמטיב', אומרים כי הוא נהנה מהחסד האלוקי. כאשר קורה לו דבר שנתפס כלא טוב ועליו לברך 'דיין האמת', אומרים כי פגעה בו מידת הגבורה.
 
ההבדל בין שתי הבחינות הוא הסיבה לכך שמקריבים מדי יום שני קרבנות. אך לעתיד לבוא יברכו אך ורק 'הטוב והמטיב', משום שיתרחשו לאדם רק דברים שהם טובים (גם) בגלוי. ההארות האלוקיות תבואנה כולן לידי ביטוי בצורה טובה אחידה – ולפיכך גם יקריבו רק קרבן אחד בלבד.
 
אולם מפרשים רבים חולקים על הגישה האמורה, וטוענים כי הקרבן האמור הוא ייחודי לימים בהם יחנכו את בית-המקדש השלישי והוא יבוא בנוסף לשני התמידים אותם נחזור להקריב מדי יום. כך גם פוסק הרמב"ם להלכה: "כל שיעורי הנסכים האמורים בספר יחזקאל ומנין אותם הקרבנות... אין נוהגים לדורות... אבל דברים הנוהגים לדורות הם דברי תורה שפירשנו, כמו שהעתיקום מפי משה רבינו, אין להוסיף עליהם ולא לגרוע".
 
מקורות: תלמוד בבלי פסחים נ, א. ברכת שמואל פרשת צו. מדבר קדמות מערכת ת אות ג. 'יפה ללב' חלק ב עמוד קכח בהשמטות לסימן רלד. משנה תורה לרמב"ם הלכות מעשה הקרבנות סוף פרק ב. רד"ק, אברבנאל, מצודות ומלבי"ם על יחזקאל מו, יג-טו.



שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter