שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.
המלך שלנו הוא הקדוש-ברוך-הוא ואין בלתו. תפקידו של (מלך ישראל ובמיוחד של) מלך המשיח הוא רק לגלות בעולם את המלכות האלוקית
כו סיון התשע"א (28.06.2011)
אחת ממצוות התורה היא מינוי מלך. וכמו שנאמר: "שום תשים עליך מלך" (דברים יז, טו). המשכו של הפסוק הוא "אשר יבחר השם אלוקיך בו", ומכך מובן כי הבחירה הראשונית במלך נעשית על-ידי הקדוש-ברוך-הוא. הקדוש-ברוך-הוא מודיע לאחד מנביאיו מיהו המלך, והנביא מושח את הנבחר בשמן המשחה. כמו, למשל, ששמואל משח את שאול ודויד. בשלב הבא מוטל על העם 'לשים' על עצמו את המלך. כלומר, לקבל את עול מלכותו.
על פי ההלכה, ברגע שנבחר מלך, עוברת המלוכה בירושה לאחד מבניו (המתאים ביותר לכך), ואין כל צורך במשיחת הבן (מלבד במקרים יוצאים דופן). כאשר נבחר דויד למלך על ישראל, הובטח לו כי המלוכה לא תסור לעולם ממשפחתו, וכמו שנאמר: "כסאך יהיה נכון עד עולם". המלכים מבית דויד לא נדרשו למשיחה על-ידי נביא. אולם על עם ישראל הוטל לקבל כל פעם את עול המלך החדש. ובלשון הרמב"ם: "'שום תשים עליך מלך' – שתהא אימתו עליך".
מאז המלך האחרון מבית דויד שמלך בפועל על עם ישראל עברו אלפי שנים. המשיח, שהנו כידוע מצאצאי דויד מלך, הוא מי שמחדש את השושלת המלכותית. מכיוון שלא מדובר במלוכה שעוברת ברצף מאב לבן, יש צורך שהמשיח ייבחר על-ידי הקדוש-ברוך-הוא. החלק שלנו, העם, הוא לקבל על עצמנו את עול מלכותו. וכך כותב 'מהר"ץ (הרב צבי) חיות': "עיקר דין המלך הוא מפני שהעם באו בברית איתו". ובלשונו של הרבי מליובאוויטש מלך המשיח: "מציאותו של המלך תלויה בעם... שהעם מכריזים 'יחי המלך'".
ראוי להבהיר, כי אין בכך סתירה, חלילה, לתפילה הידועה: "אבינו מלכנו אין לנו מלך אלא אתה". המלך שלנו הוא הקדוש-ברוך-הוא ואין בלתו. תפקידו של (מלך ישראל ובמיוחד של) מלך המשיח הוא רק לגלות בעולם את המלכות האלוקית, על-ידי כינון שלטון שמבוסס אך ורק על הרצון האלוקי.
כאשר אנו מקבלים על עצמנו את מלכותו של מלך המשיח, אנו מבטאים בעצם התבטלות מוחלטת אל הקדוש-ברוך-הוא ובכך מתקדמים בצעד נוסף לקראת התגשמות החזון: "ויאמר כל אשר נשמה באפו – השם אלוקי ישראל מלך, ומלכותו בכול משלה. לכן זהו עניין גדול וחשוב. מקורות: תלמוד ירושלמי סנהדרין סוף פרק כהן גדול. ספר המצוות לרמב"ם מצות עשה קעג. הלכות מלכים לרמב"ם פרק א הלכות ג, ז ופרק ב הלכה א. ספר החינוך מצוה קז. רבינו בחיי על וישב לח, ל. מהר"ץ חיות בספר תורת נביאים בפרק 'דין מלך ישראל'. דרך מצוותיך מצות מינוי מלך. שיחות הרבי מליובאוויטש: ב' ניסן תשמ"ח, שבת פרשת משפטים תנש"א, ערב ראש-השנה תשנ"ב ושבת פרשת חיי שרה תשנ"ב.
אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il