כ חשון התש"פ (18.11.2019)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

"טל הבדולח" – טל התחייה
תהליך הטהרה המקובל מטומאת מת הוא באמצעות הזאה מ'מי חטאת' – מי מעיין שבהם מעורב אפר משריפת פרה אדומה. בלשון הזוהר מכונה התערובת הזו "שיורי טלא דבדולחא" – שאריות מטל הבדולח. 

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




נישא שירה
מספר ישעיה עולה כי בכל שלב בגאולה נישא שירות ותשבחות לקדוש-ברוך-הוא על כל מה שעושה עמנו. לדוגמה: בפרק ל (פסוק כט) הוא כותב כי בעת שיעלו לרגל לבית-המקדש יישאו שירה: "השיר יהיה לכם כליל התקדש החג ושמחת לבב כהולך בחליל לבוא בהר-השם אל צור ישראל", ובפרק כו (פסוק יט) הוא כותב על הרננה שתינשא בעת תחיית המתים: "יחיו מתיך... הקיצו ורננו שוכני עפר".



|
שתפו:  
חבד » גאולה ומשיח » להאיר


ייעודי הגאולה – כפשוטם או משל וחידה?

החזונות הניסיים שאינם כרוכים במקורות עם תהליך התגלות המשיח – יתגשמו לכל הדעות כפשוטם. אך אלה שכן קשורים לביאת המשיח – לאו דווקא


כט ניסן התשע"א (03.05.2011)

חב"ד

בין התופעות המופלאות שמתארים חז"ל על יבול האדמה בגאולה השלמה, נאמר: "עתידה ארץ ישראל שתוציא גלוסקאות (מיני מאפה) וכלי מילת (בגדי משי משובחים)" (בגיליון הקודם הופיעו חידושים רבים נוספים בתחום).
 
לדעת הרמב"ם אין אלו עובדות כהווייתן, אלא רק משל למציאות של אותם ימים: "באותם הימים יהיה נקל מאוד על בני האדם למצוא מחייתם עד שבעמל מועט שיעמול האדם יגיע לתועלת גדול. וזהו שאמרו "עתידה ארץ ישראל שתוציא גלוסקאות וכלי מילת", לפי שבני אדם אומרים, כשימצא אדם דבר מוכן ומזומן: "פלוני מצא פת אפוי ותבשיל מבושל"". בכך הולך הרמב"ם לשיטתו, כי בימות המשיח "עולם כמנהגו נוהג" ו"לא י(ת)בטל דבר ממנהגו של עולם".
 
רדב"ז (רבי דויד בן זמרה) מסכים עם הרמב"ם רק בנוגע לחוץ לארץ. אך "בארץ ישראל יתקיים הפשט ו(גם) המשל".
 
בפירוש "עץ יוסף" (וכך משמע גם מדברי ראב"ד (רבי אברהם בן דויד) ועוד) נכתב כי החידוש שיתחולל בתנובת האדמה, בעצם אינו חידוש של ממש: "באמת ניתן בטבע הארץ שתוציא פרי מבושלת בלי פסולת מאומה, וכן גדולה מאוד מכמו שהיא עתה. רק שאחר כך נתקללה האדמה בסיבת חטא אדם הראשון". לפיכך בזמן הגאולה המצב פשוט יחזור לקדמותו. "יתוקן הכול כבראשונה".
 
הרבי מליובאוויטש מלך המשיח מנתח את שיטת הרמב"ם ומוכיח כי גם על פיו צפויים חידושים של ממש בעידן הגאולה. לדוגמה: תחיית המתים תתרחש כפשוטה, כפי שהרמב"ם עצמו מנסח זאת כעיקר באמונת ישראל.
 
מוכרחים אפוא לומר כי שלילת החידושים בדברי הרמב"ם מתייחסת אך ורק לביאת המשיח וכל הכרוך בה. כלומר: ביאת המשיח, אליבא דהרמב"ם, תתרחש כהתפתחות טבעית, ללא ניסים שמימיים, משום שתפקיד המשיח אינו מותנה בעשיית ניסים, אלא בכינון שלטון שיאפשר קיום מושלם של תורה ומצוות.
 
לפיכך יוצא הרמב"ם חוצץ נגד הפרשנות הפשטנית של החזונות הניסיים שכרוכים במקורות עם תהליך התגלות המשיח. כמו "וגר זאב עם כבש", שבא בהמשך לנבואת ישעיה "ויצא חוטר מגזע ישי (ענף ממשפחת דויד בן ישי)", או "עתידה ארץ ישראל שתוציא גלוסקאות", שנלמד מפרק תהילים העוסק בדמות המשיח. אבל
 
מקורות: משנה תורה לרמב"ם הלכות מלכים פרק יב בתחילתו וברדב"ז שם. פירוש המשניות לרמב"ם הקדמה לפרק 'חלק'. עץ יוסף ועין יעקב על שבת ל, ב. ליקוטי שיחות חלק כז עמוד 191.




שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter