שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.
ביחס לכלל הדורות של עם ישראל, נחשב דורנו לדור "שולי המעיל", ותפקידנו הוא לקשט את השוליים הללו בפעמונים: לעסוק בקירוב יהודים לאביהם שבשמים עם הרבה רעש וצלצולים
יג אדר התשע"א (16.02.2011)
הכוהנים מצווים ללבוש בגדים מיוחדים בעת עבודתם בבית המקדש. כוהן הדיוט (רגיל) – מערכת של ארבעה בגדים, והכוהן הגדול – ארבעה בגדים נוספים. כל עוד לא נבנה בית-המקדש, אין לכוהנים אפשרות לקיים מצווה זו במובנה הפשוט. אך לבגדים הללו יש משמעויות רוחניות – ואותן אפשר וראוי לכל יהודי לקיים בכל זמן.
לדוגמה: אחד מהבגדים המיוחדים לכוהן הגדול היה המעיל – מין גלימת תכלת, שבשוליה נתפרו פעמוני זהב (וקישוטים נוספים). אחת הסיבות הרוחניות להתקשטות בפעמונים כרוכה בכך שעבודתו בקודש של הכוהן הגדול היא כשליח של כל ישראל.
כאשר נכנס הכוהן אל הקודש פנימה, הוא כביכול מכניס יחד עמו את כל העם, כולל אלה שבבחינת "שולי המעיל" – אותם אנשים שמיקמו את עצמם בשולי העם והתרחקו מאוד מהקדוש-ברוך-הוא ומתורתו. כאשר אנשים כאלה מחליטים להיחלץ ממצבם הירוד, בדרך כלל הם לא עושים זאת לאט ובהדרגה, אלא הם פורצים אל הקודש בבת אחת, כרוח סערה. בדומה לאדם שפתאום מגלה כי הוא טובע, ומשווע בכל כוחו להיחלץ מהמערבולות המאיימות על חייו. וזהו אפוא קול צלצול הפעמונים שבשולי המעיל. זהו סמל לפריצה ה'רועשת' של אותם יהודים אל תוך הקודש.
ביחס לכלל הדורות של עם ישראל, נחשב דורנו לדור "שולי המעיל". התפקיד שלנו הוא לקשט את השוליים הללו בפעמונים: לעסוק בקירוב יהודים לאביהם שבשמים עם הרבה רעש וצלצולים. להדחיק כל בושה ולקרוא בקול גדול: יהודים, היכונו להתגלותו של הרבי מליובאוויטש מלך המשיח! בואו והניחו תפילין, קבעו מזוזות בפתח הבית, וכדומה.
ומעניין לעניין: כאשר תבוא הגאולה ונראה את הכוהן הגדול לבוש בבגדיו המפוארים, נזכה להתחדשות ה"אורים ותומים": התגלות דבר השם מבעד לאותיות הכתובות על אבני החושן, שיעדה הכוהן על לבו. התגלות זו הייתה בבית ראשון ולא בבית שני, ובבית השלישי היא תשוב. כמו שכתוב "עד עמוד כוהן לאורים ותומים" (עזרא ב, סג).
אמנם לעתיד לבוא, כולנו נהיה נביאים ברמות שונות, כמו שנאמר "אשפוך רוחי על כל בשר" (יואל ג, א) – אולם יהיו דברים נעלמים שיתגלו אך ורק דרך האורים ותומים. למשל: לדעת נאמנה מי כוהן, מי לוי ומי ישראל. מקורות: תלמוד בבלי סוטה מח, א וב. ספר המצוות לרמב"ם מצוות עשה לג. הלכות מלכים לרמב"ם פרק יב הלכה ג. ספר המאמרים: תרצ"ט עמוד 2 ואילך, תש"ב עמוד 3 ואילך, שי"ת עמוד 4 ואילך. ליקוטי שיחות כרך טז תצווה ב וכרך לא תצווה. שיחת שבת פרשת חיי שרה תשנ"ב. וראה סנהדרין טז, א תוספות דיבור המתחיל 'מה'.
אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il