כז ניסן התשפ"ד (05.05.2024)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




ימי סגולה
שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.



|
שתפו:  
מדור התוכן » אל עולם הקבלה


הוד: תמימות
החוויה הפנימית של ספירת ההוד היא התמימות. תמימות היא מהמדות היסודיות בכל עבודת ה', כלשון הפסוק: "תמים תהיה עם הוי' אלהיך"

הרב יצחק גינזבורג
יב אלול התשע"ב (30.08.2012)

חב"ד
החוויה הפנימית של ספירת ההוד היא התמימות. תמימות היא מהמדות היסודיות בכל עבודת ה', כלשון הפסוק: "תמים תהיה עם הוי' אלהיך"[i].

בעברית המודרנית, תמימות מתפרשת לעתים קרובות כנאיביות ילדותית. אמנם, יכולתו של האדם הבוגר לשמור על מה שנראה כהשקפה נאיבית וישירה של ילד היא המאפשרת לו לחיות את חייו במצב של תמימות. ביחוד מתבטאת התמימות בתפלה אל ה', הפונה אליו בילדותיות וללא התחכמויות (וכלשון הידוע: "לדעת זה התינוק אני מתפלל"[ii]). כך, ראשית התפלה היא בהודיה תמימה לה': כשאדם פוקח את עיניו בבוקר הוא אומר, דבר ראשון, "מודה אני לפניך מלך חי וקיים".

גם תפלת שחרית פותחת בפסוק "הודו להוי' קראו בשמו". ללא תמימות, הספק והציניות מדכאים ומגחיכים את האמונה והבטחון בה' ואת האמונה והבטחון ביכולת האדם להצליח להתקרב אליו באמת . אם כן, בדיוק כמו שספירת ההוד משלימה את ספירת הנצח, וביחד הן נחשבות כשני צדדים של אותה מטבע, כך המצב החוויתי של תמימות משלים את זה של הבטחון.

ישנן שלוש דרגות כלליות של תמימות: תמימות הרצון, תמימות הלב ותמימות המעשה[iii]. משמעותה של תמימות היא שלמות.

תמימות הרצון פירושה שרצונו היחיד של האדם הוא לעבוד את ה' ולקיים את רצונו. רצון מוחלט זה אינו חודר בהכרח לתחום הרגשי של הנפש ואינו משאיר את רישומו על כל מעשיו של האדם.

תמימות הלב מתבטאת בהתמסרות גמורה של כל חוויות האדם לעבודת ה'. משמעות הדבר היא שמבלי הבט על המצב בו אדם מוצא את עצמו, ומבלי להתחשב בחוויה הרגשית שאותו מצב מעורר בו, לבו מכוון ומסור אך ורק לעבוד את ה'. אדם שזוכה לתמימות הלב נקרא "ערנסט" (בל"א), כלומר "רציני" ביחסו לכל עניני עבודת ה'.

בדרגת המעשה, התמימות מייצגת מחויבות של ממש והתמסרות למילוי מצוות ה', מתוך הקפדה דקדקנית על כל פרטי המצוות.

תורת החסידות מלמדת כי מבין כל מדות הלב, התמימות (על כל היבטיה) נחשבת למדה הקשה ביותר לרכישה מתוך מאמץ מודע, וה' הוא החונן אותה לאדם ומטביע אותה בו. אכן, מדת התמימות היא החשובה והעיקרית במדות העם היהודי[iv]. בתנ"ך, התמימות מופיעה לרוב בסמיכות לפועל הלך ("הולך תמים"[v]) או בהתייחסות ל"דרך" ("תמימי דרך"[vi]). מתוך תמימות יכול העם הנבחר ללכת בדרכי ה', ובעצם, ללכת עמו ואף לפניו (כאמור לאברהם אבינו, היהודי הראשון, "התהלך לפני והיה תמים"). ואמנם, בספר יצירה[vii] מבואר כי רגל שמאל, המכוונת כנגד ספירת ההוד, אשר חוויתה הפנימית היא התמימות, היא המנהיגה את חוש ההילוך בנפש.


[i].     דברים יח, יג (וראה סוד הוי' ליראיו שער לה ומאמר "תמימותו של רש"י" בספר תום ודעת).

[ii].    שו"ת הריב"ש סימן קנז (הובא בעבודת הקדש ח"ב פי"ג; דרך מצותיך שרש מצות התפלה פ"ח).

[iii].   ראה דרך חיים ז, ב ואילך (מובא ומבואר בספר תום ודעת, עמ' צ-צו).

[iv].   עד שיהודי נגזר משם הספירה הוד, שהתמימות היא החוויה הפנימית שלה.

[v].     תהלים טו, ב; משלי כח, יח (וראה גם תהלים פד, יב ובמקורות בהערה הבאה).

[vi].   תהלים קיט, א; משלי יא, כ (וראה גם תהלים קא, ב; קא, ו ובכ"ד).

[vii].  פ"ב מ"א.




שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter