כז ניסן התשפ"ד (05.05.2024)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




ימי סגולה
שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.



|
שתפו:  
מדור התוכן » אל עולם הקבלה


גבורה: יראה
החוויה הפנימית של הגבורה היא היראה.

הרב יצחק גינזבורג
א אב התשע"ב (19.07.2012)

חב"ד
החוויה הפנימית של הגבורה היא היראה. בניגוד לרצון הטבוע בלב להעניק לזולת, הנובע מאהבה, היראה מבטאת חשש עמוק של האדם שמתנתו עלולה ליפול לידיו של מקבל בלתי ראוי, אשר יינזק ממנה או יעשה בה שימוש הרסני. היראה מעוררת את הגבורה הנדרשת כדי לדחות כוחות שליליים והרסניים וכדי להיאבק בהם.

במבט רחב יותר, בקבלה היראה מצביעה על רגישות לנוכחותו של הזולת. רגישות גוררת אחריה התחשבות ברגשות הזולת וכבוד כלפיו. עם הכבוד באה תחושת המרחק המונעת מלהתערב בענייניו של הזולת. בעוד האהבה מניעה את המשיכה והקירבה, היראה גורמת לאדם להתייצב מנגד, מתוך יראת כבוד.

ביחס לה', ישנן דרגות רבות של יראה הנחלקות לשתי קבוצות עיקריות: יראה ופחד. בלשון ספר התניא[i]: "יראת הרוממות במחו ומחשבתו… ופחד ה' בלבו…" – היראה קשורה עם המחשבה (והיא פועל יוצא של ראיה, תחושה ישירה של נוכחות ה') בעוד הפחד קשור עם הלב.

ונסביר: יראה נובעת בדרך כלל מהבנת השכל, לדוגמה, כשאדם מכיר כי הוא עומד לפני ההויה האינסופית של ה'. בתוך חויה זו עצמה יש מדרגות שונות – יראת המלכות (פחד מפני ה' כמלך), יראת הרוממות (השתאות ופליאה מול גדולת אין סוף ברוך הוא) ויראת בשת (בושה מפני ה', כבושה בפני חכם גדול[ii])[iii].

הפחד, לעומת זאת, הוא חוויה רגשית, דוגמת החששות המתעוררים באדם מפני העונש שיגיע לו מלמעלה על פי דין[iv]. המניע של יראת העונש אינו טהור לגמרי. יראת העונש אינה נובעת מהתייחסות ישירה לה'. היא נובעת מחוויה עקיפה, בה אין האדם חווה את הקב"ה בעצמו, אלא את האופן בו ה' מתייחס אליו – במקרה זה כבעל דין. לפיכך, יראת העונש כרוכה בתערובת של טוב ורע: טוב, בכך שהיא מונעת את האדם מלעשות מעשים שליליים, ורע, מפני שהיא מקדירה את הכרתו של האדם במחשבות על תוצאות עגומות (וגם המחשבה על השכר מכניסה את האדם לחישובים אינטרסנטיים בעבודת ה' שלו).

שני הכוחות של אהבה ויראה משלימים זה את זה ופועלים כזוג ידיים במאמצן המשותף לבנות. בספר תיקוני הזהר[v], מדמים את האהבה והיראה לשתי הכנפיים של ציפור במעופה כלפי מעלה. דימוי זה בא להדגיש שבלי אהבה ויראה, אשר שתיהן בנין אב בעבודת הנפש, היתה עבודת ה' (ובמיוחד קיום המצוות) נותרת מקורקעת וחסרת מעוף רוחני (ובלשון הזהר: "לא פרחא לעילא").


[i].     פ"ג.

[ii].    ראה ב"הערה לתיקון חצות" בסידור אדמו"ר הזקן.

[iii].   ביתר פירוט ניתן למנות מדרגות של יראה כנגד אותיות שם הוי' ב"ה: יראת בשת נובעת מתפיסה ישירה של ה' כמו ראיה ממש, החוש המאפיין את תפיסת ספירת החכמה, והיא כנגד ה-י שבשם (ירא בשת הוא אותיות "בראשית", בסוד "ראשית חכמה", וכן בשת אותיות שבת, היום בו מאירים מוחין דאבא). יראת הרוממות נובעת מהתבוננות והכרה שכלית, המאפיינות את ספירת הבינה, והיא כנגד ה עילאה שבשם. חכמה ובינה הן "תרין ריעין דלא מתפרשין לעלמין" (ראה זהר ח"ב נו, א; ח"ג ד, א) ולפיכך, יראת בשת ויראת הרוממות שלובות זו בזו. יראת חטא היא פחד מפני התנתקות קשר האהבה עם ה' (ראה תניא פכ"ה), והיא כנגד ה-ו שבשם (שעיקרו חסד ואהבה – חויה רגשית של התקשרות). יראת המלכות היא פחד מפני מרידה במלכות, והיא כנגד ה תתאה שבשם (ספירת המלכות). במבנה זה ה עילאה ו-ה תתאה הן שיווי המשקל שבהתבוננות ובעבודת ה' בין רוממות הא-ל ושפלות האדם. למטה מכל מדרגות היראה הללו ניצבת יראת העונש, הפחד אודותיו מדובר בפנים, שאיננה שייכת כבר למדרגות הקדושה שבשם אלא לקליפת נגה שתחתיו.

        ולסיכום:        
                                
י - יראת בשת

ה - יראת הרוממות

ו - יראת חטא

ה - יראת המלך

[קליפת נגה - יראת עונש]  

[iv].   כמובן, הפחד אינו חייב לבטא דווקא מצב של יראת עונש, שאינה טהורה לחלוטין. קיימת גם חוית פחד טהורה של הלב, בנקודה הפנימית שלו, עד למדרגת "פחד יצחק" (בראשית לא, מב) שהיא כינוי להשי"ת. אצל המקובלים הראשונים נקראת ספירת הגבורה (מדתו של יצחק) "ספירת הפחד". כמו כן "גבורה" הוא שם הספירה היחיד שמשמש ככינוי לה' (כפי שהוזכר בפרק הקודם). הפחד בדרגתו העליונה כולל את כל הצחוק והשעשוע שעתידים לבוא (כאשר גם מה שהיה מפחיד בעולם הזה יתהפך למצחיק ומשעשע) – "ושעשע יונק על חֻר פתן" (ישעיה יא, ח) – הכל בסוד "פחד יצחק", בהפיכת הפחד עצמו לצחוק (ראה גם ספר הנפש פ"ט, לב לדעת בסוף מאמר "פרק בעבודת ה'").

[v].    תיקון י.




שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter