כז ניסן התשפ"ד (05.05.2024)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




ימי סגולה
שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.



|
שתפו:  
מדור התוכן » אל עולם הקבלה


ספירת החסד
ספירת החסד היא הרביעית במניין עשר הספירות, והראשונה בספירות הרגש

הרב יצחק גינזבורג
כט אדר התשע"ב (22.03.2012)

חב"ד
ספירת החסד היא הרביעית במניין עשר הספירות, והראשונה בספירות הרגש (היא גם הראשונה מבין "חדרי הלב").

מדת החסד מופיעה כבר ביום הראשון של מעשה בראשית. ביום זה ברא ה' את האור הטוב והמטיב ("וירא אלהים את האור כי טוב"[i]), העושה חסד עם הכל. היום הראשון לבריאה נקרא בתורה "יום אחד", שניתן לפרשו גם כיומו של האחד, יום האחדות. ביום זה כל הבריאה היתה חבוקה כגוף אחד, באהבה (= אחד בגימטריא), על ידי אחדות הבורא.

מדת האהבה והאחדות היא מדתו של אברהם אבינו, עליו נאמר "אחד היה אברהם"[ii] ו"אברהם אֹהבי"[iii]. האהבה היא הכח העיקרי של הבריאה, כדרשת[iv] הפסוק "[אלה תולדות השמים והארץ] בהבראם"[v], אותיות באברהם, כמלמד שהעולם נברא במדת "חסד לאברהם"[vi] ("עולם חסד יבנה"[vii]). חז"ל דרשו גם את בריאת האור – "ויאמר אלהים יהי אור ויהי אור" – על הופעתו של אברהם אבינו, בו נאמר "מי העיר ממזרח"[viii], "אברהם התחיל להאיר"[ix].

על היום הראשון לבריאה נאמר בתהלים "יומם יצוה הוי' חסדו"[x]. צורת שם-העצם של המלה יום בפסוק זה, "יומם", היא ממוצע בין צורת היחיד (יום) לצורת הרבים (ימים). בזהר[xi] מבואר כי צורה זו מלמדת שהיום הראשון לבריאה היה מיוחד ביחס לשאר הימים בכך שהוא "יומא דאזיל עם כולהו יומין"[xii] (יום שהולך עם כל הימים). כיון שהיום הראשון לבריאה מקביל לספירת החסד, הדבר מלמד שהחסד מקרין את אורו לשש הספירות מגבורה עד מלכות.

ערכו המספרי של חסד (72) שווה גם פעמיים שש בריבוע (36), והוא בין המספרים הקרויים "ריבוע כפול". הריבועים הכפולים מופיעים לעתים קרובות בכל הנוגע לתכונות כמותיות שונות הטבועות בטבע[xiii]. המספר 72 מייצג את המצב השלם והמתוקן של שש מדות הלב (המתכללות זו בזו), המקבילות לששת ימי בראשית. הכפלתו של שש בריבוע בשתים מבטאת את ההרמוניה והאהבה בתוך הבריאה, "כמים [הסמל הגשמי הבסיסי של חסד] הפנים לפנים כן לב האדם לאדם"[xiv]. באופן דומה, הזהר[xv] מדבר על עב (72) גשרים של חסד הקושרים[xvi] יחדיו, בהרמוניה מושלמת, את כל המציאות הנבראת.


[i].     בראשית א, ד.

[ii].    יחזקאל לג, כד.

[iii].   ישעיה מא, ח.

[iv].   בראשית רבה יב, ט. חז"ל דורשים (שם, בפסקאות ב ו-י) את המלה "בהבראם" גם כ"ב-ה בראם", ובפרטיות היינו ה-ה שנוספה לשמו של אברהם אבינו כאשר זכה לברית המילה (כידוע ששבע האותיות המרכיבות את הפסוק "ויאמר אלהים יהי אור ויהי אור" הן אור מילה).

[v].    בראשית ב, ד.

[vi].   מיכה ז, כ.

[vii].  תהלים פט, ג.

[viii].  ישעיה מא, ב.

[ix].   שמות רבה טו, כו.

[x].    תהלים מב, ט.

[xi].   ח"ג קצא, ב.

[xii].  שם ח"א מו, א.

[xiii].  הדוגמה המדהימה ביותר לכך היא הופעתם כמספרים היסודיים המונחים בתשתית הטבלה המחזורית של היסודות הכימיים. ביאור עמוק של הדברים יראה אור, בע"ה, באחד הספרים הבאים בנושאי תורה ומדע.

[xiv]. משלי כז, יט.

[xv].  ח"ג רכז, א.

[xvi]. ה-ג וה-ק של המילים גשר-קשר מתחלפות באותיות החך גיכק.




שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter