י אייר התשפ"ד (18.05.2024)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




ימי סגולה
שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.



|
שתפו:  
מדור התוכן » אל עולם הקבלה


אלקים וטבע
בטבע העולם הוטבע חותמו של הבורא.

הרב יצחק גינזבורג
ט טבת התשע"ב (04.01.2012)

חב"ד
אחת הגימטריאות המופיעה פעמים רבות בספרי הקבלה והחסידות קשורה עם מושג שהתחדש רק בימי הבינים: הטבע.

מילה זו, במשמעותה המקובלת כיום, לא מופיעה בלשון בתנ"ך ואף לא בלשון חז"ל. ככל הנראה, מילה זו נגזרת מהשורש טבע, במשמעות של הטבעת מטבע. כך, חוקי הטבע נחשבים טבועים במציאות העולם. בעומק, יש כאן הכרה בכך שבטבע העולם הוטבע חותמו של הבורא. בחסידות נדרשה המילה "טבע" גם במובנו השני של השורש טבע, טביעה במים[i], כדי להמחיש שכאשר אין מתבוננים 'טובעת' ומכוסה המעורבות האלקית בהנהגה הקבועה של חוקי הטבע (אך מי שיש לו טביעת עין[ii] מסוגל לזהות את ה' בתוך הטבע).

כבר הוזכר שיש לה' שמות רבים , והטבע (ב-ה הידיעה, להדגיש שהמדובר הוא בטבעו האמיתי-האלקי של העולם[iii]) שוה בגימטריא לאחד משמות אלו – שם אלהים (86), רמז לכך ששם זה קשור בקשר הדוק עם הטבע. גימטריא זו משמעותית במיוחד כיון שאלקים הוא השם היחיד של הבורא המופיע בפרק הראשון של ספר בראשית בו מתואר ה' כבורא העולם: "בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ"[iv]. שם אלקים חוזר 32 פעמים בסיפור ששת ימי הבריאה, רמז ל-לב נתיבות חכמה[v] בהן ברא ה' את העולם, כאמור בפתיחת ספר יצירה.



[i].     תהלים סט, ג: "טבעתי ביון מצולה ואין מעמד". "יְוֵן מצולה" היינו חכמת יָוָן, חכמת הטבע, המאיימת להטיל צל מחשיך על הנוכחות האלקית בעולם. בתנ"ך מופיע גם הדימוי של טביעה בטיט (ולא רק במים) בפסוקים "הצילני מטיט ואל אטבעה" (שם פסוק טו) ו"ויעלני מבור שאון מטיט היון" (שם מ, ג). ההצלה מטיט היון היא בחג החנוכה, בו חוגגים את נצחון חכמת ישראל (הסוברת ש"אין לנמנעות טבע קיים בחיק הבורא") על חכמת יון, כמבואר בדרושי החסידות לחנוכה (ראה רשימות הרבי מליובאוויטש חנוכה תרצ"ו – נדפס ברשימות חוברת ג, רשימות כרך א עמ' 39).

[ii].    והוא התלמיד-חכם האמיתי בלשון חז"ל, הניחן ב"טביעות עינא" בזכותה מחזירים לו את אבידתו (בבא מציעא יט, א). האבידה האמיתית היא ה', האובד ומתחבא בתוך הטבע (כאשר עבודת ה' כולה היא 'משחק מחבואים' בו יש לחפש את ה"אל מסתתר" שהטביע עצמו בתוך טבע המציאות). חכמת התורה היא "עץ החיים", "עץ חיים היא למחזיקים בה" (משלי ג, יח), וחכמת הטבע היא "עץ הדעת טוב ורע". טביעת עינו של תלמיד חכם מוציאה את ה-ע מהמלה "ורע" והופכת את הרע להיות "כסא [= טבע] לטוב" (ראה כתר שם טוב אות קפח ובנסמן שם, ונתבאר באורך בסוד הוי' ליראיו ובכ"ד).

[iii].   בעוד ש-טבע סתם עולה אלים, בלי ה-ה של שם אלהים – טבע סתמי נתפס כמכלול של כחות זרים, ולא כגילוי אלקי אחדותי. ה זו היא "אתא קלילא דלית בה מששא" (פיוט אקדמות לשבועות; תניא אגה"ת פ"ד) בה נברא העולם, כדרשת חז"ל (בראשית רבה יב, י) על המלה "בהבראם" (בראשית ב, ד) – ב-ה בראם.

[iv].   בראשית א, א.

[v].    תרגום ירושלמי למלה הראשונה בתורה, "בראשית", הוא "בחוכמא" (בחכמה) – על שם הפסוק "ראשית חכמה יראת הוי'" (תהלים קיא, י) – והפסוק הראשון כולו, "בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ" עולה חכמה (73) במשולש (סכום כל המספרים מ-1 עד 73 – 2701).




שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter