י אייר התשפ"ד (18.05.2024)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




ימי סגולה
שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.



|
שתפו:  
מדור התוכן » אל עולם הקבלה


קסמה של תורת הקבלה
כל נפש חשה באופן אינטואיטיבי את קיומה של מציאות עמוקה יותר מזו שאנו קולטים בחמשת חושינו הגופניים. הנפש היהודית במיוחד זקוקה לקשר עם הבלתי נראה, וחדורה בשאיפה להתחבר אל המימד הנסתר של המציאות.    

הרב יצחק גינזבורג
כו סיון התשע"א (28.06.2011)

חב"ד

כל נפש חשה באופן אינטואיטיבי את קיומה של מציאות עמוקה יותר מזו שאנו קולטים בחמשת חושינו הגופניים. הנפש היהודית במיוחד זקוקה לקשר עם הבלתי נראה, וחדורה בשאיפה להתחבר אל המימד הנסתר של המציאות.   

לעתים קרובות, העולם החומרי, והרושם שמקבלים יהודים הנפגשים לראשונה עם יהדותם, משדרים את הרעיון המוטעה שאין כל אפשרות לרדת לחקר הממד הנסתר של המציאות. כתוצאה מכך, יש אנשים, החסרים את הרגישות לממד הנסתר (עקב הבנאליות של הקיום הגשמי), שפשוט מוותרים.   

עם זאת, תקופתנו עדה למבקשי דרך רבים שלא קל להטותם מן הצורך הבסיסי ביותר של נשמתם – לבקש אחר המשמעות הפנימית של החיים ושל המציאות, היינו לבקש את ה' עצמו.   

כאשר אנשים כאלה שומעים לראשונה שיש ביהדות תורה פנימית, סודית, הנקראת קבלה, הם נמשכים אליה מיד. אין צורך לשכנעם שבעבר היו אנשים כמותם, שחיפשו ומצאו את האמת, ונתנו ביטוי לממצאיהם תחת הכינוי "קבלה". אך טבעי הוא עבורם לראות בשיטה הזאת ובחכמה הזאת את הדרך שתסייע להם למצוא את ה'.   

אותם מחפשי דרך, שלא הבחינו שליהדות יש לא רק גוף (מצוות מעשיות) אלא גם נשמה (תורת הקבלה), מתעוררים עתה להבין כי הם שגו לגבי מהותה האמיתית של היהדות. הם לא הבינו קודם כי היהדות היא אורגניזם חי שיש לו גם גוף וגם נשמה.   

אל הזרם העיקרי של היהדות משתייכים יהודים רבים המאמינים ושמחים בגוף התורה, והדבר טוב מאד כשלעצמו. אולם, אם אנו רוצים שאותם יהודים שנתרחקו מן התורה ומצוותיה יבואו לתבוע מחדש את זהותם היהודית, אנו חייבים להטעימם את טעמה של האמת. אותה אמת ערבה ועמוקה כל כך שמעולם לא שיערו את קיומה במסגרת היהדות. הקבלה, אם כן, היא לעתים קרובות הדרך הטובה ביותר לעורר את נפשות ישראל לשוב אל שורשן האמיתי.   

כשיהודים שבים אל דרך התורה באמצעות הקבלה, חשוב ביותר שילמדו ויקבלו את תורת הקבלה ממקור אותנטי ומהימן. לעתים קרובות, קשה למצוא מקור אותנטי – יהיה זה מורה או מסגרת של שיעורים בקבלה – המתאים גם לתלמידים מתחילים.

את החלל הזה ממלאת תורת החסידות. לדוגמה, תנועת חסידות חב"ד מקדמת בברכה את כל המתחילים ומציעה לימודים שכולם נטועים בקבלה המבוססת על הדגם שהתווה מורנו הבעל שם טוב ואשר התפתח בהמשך על ידי אדמו"רי חב"ד.

המיוחד בחסידות חב"ד הוא רגישותה הרבה למקום ממנו מגיע מי שלא גדל כשומר מצוות. חסידי חב"ד ושלוחי הרבי מליובאוויטש יודעים נאמנה כי הדרך לחיים המבוססים על התורה ארוכה ולכל יהודי ואדם באשר הוא מסלול מיוחד משלו. 

הקבלה הקלאסית דנה ומנתחת בפירוט רב את סודות הבריאה, שחלקם מופשטים ביותר. יישום התורות האלו בחיי הרוח של האדם הוא התוספת שמוסיפה תורת החסידות על כתבי הקבלה הקלאסיים. החסידות מקשרת את סודות הבריאה לשליחות הנשמה בעולם הזה ולשיפור מדותיהם ומעשיהם של בני האדם (מה שמכונה בקבלה "תיקון"). בימינו, הדבר הטוב ביותר הוא להתחיל את למוד הקבלה דווקא מן הזוית האישית ורבת ההשראה הניתנת על ידי החסידות. 

ספר התהלים אומר: "טעמו וראו כי טוב הוי'"[i]. כשבאים ללמוד קבלה, וכך בכל נושא שהוא, צריך קודם כל לאפשר לתלמיד לטעום את טעמו של הנושא. לא די רק לדבר, לכתוב או לקרוא אודות הנושא. המלמד את תורת הקבלה צריך להעביר לתלמידיו את חכמתה הפנימית באופן שיוכלו לטעום את טעמה, היינו לחוות אותה.

פירוש הדבר שאת הקבלה חייבים להציג באופן אותנטי (נאמן לגמרי למקורות) מחד, ומאידך צריך גם להשתמש בביטויים, בשפה ובדוגמאות חוויתיות המתאימות לקהל המאזינים. הצלחת הלימוד נמדדת לא רק לפי מדת יכולתו של התלמיד להפנים את האור, הטוב והמתיקות של הקבלה, אלא גם לפי התגברות רצונו של התלמיד למסור בעצמו את אותו נעם ומתיקות לאנשים אחרים. 

(באדיבות גל עיני)  

[i].     תהלים לד, ט. 




שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter