ט אייר התשפ"ד (17.05.2024)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




ימי סגולה
שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.



|
שתפו:  
מדור התוכן » התבוננות


גלגולו של ז'קט
על אופנה, אמונה והאתגרים הניצבים בפני חוזר בתשובה. 

ד"ר יחיאל הררי
ו תשרי התשע"ג (22.09.2012)

חב"ד
את הז'קט קניתי בלית-ברירה, אבל לא שילמתי עליו מכיסי. "זה ארוע חשוב, שישתתפו בו אישים חשובים ואתה חייב להופיע בז'קט ועניבה".

אני? ז'קט?? קצת לא שייך. מעולם לא לבשתי ז'קט או ענבתי עניבה. גם אבי לא. זה נראה לי זקן, אירופאי, מיושן, מגביל ולא נוח. הצד המנחם היה שמשרד התעשייה והמסחר הקציב 'דמי ביגוד' בסך כשבע מאות שקלים.

שעות ספורות לפני הטיסה התרציתי. נכנסתי לחנות בגדים בראשון לציון, מדדתי ז'קט צעיר ומחמיא. ביקשתי קבלה עבור ההחזר. ויצאתי.

כך לראשונה לבשתי ז'קט ועניבה בסופיה, בארוע החתימה על הסכם סחר חופשי של משרד התמ"ת הישראלי עם מקבילו הבולגרי. הרגשתי מוזר, מכובד, אבל מוזר.

לא חלפו חודשים בודדים ונכנסתי לאותה חנות בראשון. הייתי צריך בגדים לרגל החתונה. המוכר התעקש שאי אפשר לעמוד תחת החופה ללא ז'קט. הצלחתי לדחות את שכנועיו ולצאת עם חולצה ומכנסים מתאימים. בבית חזרו בני משפחה על עמדתו של המוכר. מכאן לשם מצאתי את עצמי עומד תחת החופה עם אותו ז'קט שנרכש לטובת טיסה רשמית מטעם משרד התעשייה והמסחר, וחשבתי שלא אלבש שוב.

המקטורן, ככינויו בגמרא, באמת 'נח' בארון כמה שנים, עד שהגיע אלי לביקור חבר יקר מחו"ל. לבית הכנסת אליו יצאנו בשבת בבוקר הוא נכנס ראשון בלבושו המחויט, מכנסים יוקרתיות, חולצה לבנה מגוהצת למשעי, עניבה וכמובן ז'קט.

שלוש שנים חלפו לערך מאז שחזרתי בתשובה ועד שהופעתי באותו בוקר לתפילה עם החבר מארה"ב. במשך שלוש השנים הללו הייתי מגיע מדי פעם לאותו בית כנסת רב מתפללים, ומשום מה אינני זוכר שהוזמנתי אי פעם לעלות לתורה.

אני מניח שזה לא אישי, פשוט התור ארוך ויש מעט עולים לתורה בשבתות, ואי אפשר שכל אורח שמגיע אחת לחודש, חודשיים יוזמן לעלות תורה. והנה מה רבה הייתה הפתעתי כשאותו חבר בביקורו הראשון כבר מצא עצמו עולה לתורה, שלישי. בדרך חזרה הביתה הוא הסביר לי.

"תשמע, אתה חייב להתחיל לכבד את עצמך אם אתה רוצה שיכבדו אותך".

"קודם כל תכניס את החולצה לתוך המכנסיים. גם לא יזיק לך לנעול נעליים יותר אלגנטיות. עכשיו תלבש ז'קט. ותראה שעם ז'קט ועניבה גם אותך יעלו לתורה.

תשובתו הזמינה עוקצנות מצדי, על כך שהחיצוניות אצלו מחליפה את הפנימיות. ובכל זאת הסכמתי שבדרך הטבע יש משהו בדבריו.

בבית ניגשתי לארון הבגדים, הוצאתי את הז'קט והצגתי אותו בפניו. "מתאים?"

בהחלט מתאים, ענה.

החלטתי לעשות ניסיון, וזה באמת עבד. היחס היה שונה. עכשיו אמר לי החבר, תתחיל ללבוש את הז'קט גם להרצאות שאתה מעביר ברחבי הארץ, ותראה את יחס הקהל.

הוא צדק. השינוי בביגוד השפיע על השומעים. מאז התחלתי ללכת כמעט באופן קבוע עם הז'קט להרצאות וארועים בעלי אופי רשמי.

כנראה שהמראה הפורמאלי צד את עיניהם של השכנים. כמה חודשים לאחר שהז'קט הפך לפריט משמעותי במלתחה דפק על דלתי שכן חביב. "אפשר אולי לשאול את הז'קט שלך? יש לי חתונה הערב".

"בטח בשמחה", "חתונה של מי?" שאלתי בעניין. "זוג נחמד. הוא לא נחשב יהודי על-פי כללי הרבנות שלכם ואני מחתן אותם בטקס חילוני".

אותו ז'קט שאיתו טסתי לחתימת הסכם הסחר החופשי עם בולגריה, ואיתו התחתנתי, ובזכותו עליתי לתורה בבית הכנסת ואיתו העברתי עשרות הרצאות וסמינרים לחיזוק האמונה והמחשבה היהודית, עבר עכשיו לככב בטקס חתונה חילוני.

באותו רגע עמדתי ושאלתי את עצמי מה אני צריך להבין מהסיטואציה. אני בטוח שאני לא החוזר בתשובה היחיד ששואל את עצמו מה הקב"ה רוצה ממנו ומדוע הציב אותו בנקודה בה הציב. אם כי חייבים להודות כי השאלה הייתה מעניינת פחות אלמלא הקב"ה היה מגלגל אותי לגור בקהילה מרוחקת, מיוחדת במינה, המורכבת בין היתר מדתל"שים, שבחרו בהגיעם למקום להוריד את הכיפה, רפורמים, קונסרבטיביים, ותומכי תפיסת היהדות כתרבות.

לקח לי זמן, ובינתיים הז'קט כבר מרופט והוחלף באחר. אבל בזכותו הבזיקה לי התובנה.

היו התוועדויות חסידיות שהחסידים, זקנים ונכבדים כתלמידים צעירים, היו נוהגים באמצע ההתוועדות להפוך את המקטורן וללבוש אותו הפוך[1].

הפיכת הבגד העליון סימלה את הפשטת החיצוניות לכדי גילוי הפנימיות. העולם החיצון נושא במשמעות שהממד הפנימי מעניק לו, וכשמסירים את הז'קט והופכים אותו מצביעים על מידה של ביטול של הממד החיצוני לזה הפנימי.

ביטול הוא אחד המושגים היסודיים בספרות החסידות. הוא מסמן את היות האדם מכיר בעצמו כבטל, לא קיים וחסר ערך, לעומת כוחו של הבורא המקיים אותו. הביטול הוא של תחושת היֵשות, ה'אני', כלפי האין-סופי, והכרה בו כמקור הכול.

בתנועת הביטול המאמין מכיר בכך שהוא איננו מנותק ממקורו, והוא זוכה בכל רגע לבריאה מחודשת. הביטול נועד לחשוף כיצד סדרי העולם מעלימים את נוכחות הבורא שבו וכשחושפים את הממד הפנימי מגלים מחדש את נוכחות הבורא.

המשמעות המתחלפת של הז'קט, יכולה ללמד משהו על עבודת האמונה וההתמודדות עם סביבה ביקורתית, שופטת, לוחצת, גוררת ומשפיעה. מבנה היהדות בת זמננו מחייב את האדם הרוצה לשמור על אמונתו לאחת משלוש דרכים:להסתגר, כדי לצמצם את ההשפעות החיצוניות. להקצין בעמדותיו בלבושו ובאמונתו כדי להיבדל מסביבתו, או, וזו החלופה השלישית, להשפיע. בזמנים שבהם דתיים מבית ובעלי תשובה ניצבים תדיר מול מגמות חדשות ביהדות, הדרך השלישית והרצויה מהאחרות מחייבת להשפיע, להוציא החוצה, ללמד, לספר לגלות ולחשוף.

הכלל של הכשרת כלים מקובל גם כאן, בהיבט של רעיונות ודעות. מה שפולט אינו בולע. מי שעסוק בהשפעה לא יהיה מושפע. עצם ההשפעה היא ההגנה מפני רעיונות זרים המאיימים על האמונה. היא גם מחייבת לחדד את התובנות ולהכשיר אותן מבחינה רטורית.

ההשפעה המתמדת כאמצעי להגנת האמונה מלווה בסכנה של מי שנוטל לעצמו פטרונות על האמת. כדי להתמודד עם סכנה זו, ולהימנע מדוגמטיות וקיבעון מחשבתי, המשפיע חייב להתיר מקום פנימי להתחבטויות נפש ולחולשות אנושיות.

כדי להשפיע האדם המאמין נדרש להיות יותר מכל נושא הפכים, להיות מסוגל להתמודד עם סתירות ובתוך כך לא להפסיק לחתור אל המטרה, לגלות את נוכחות הבורא בתוך מסלול החיים בו הוא מצוי.

המשימה הזאת כרוכה בכך שנהיה מוכנים ללכת מדי פעם כמו בהתוועדות חסידית. עם הז'קט הפוך, כשאיננו מפחדים שהפנימיות תהיה חשופה לכל ותשפיע על המציאות החיצונית. לאחר אותם פעמים, כשנשיב את הז'קט לצורתו המתוקנת, נזכור מדוע אנחנו בכלל לובשים אותו.

את יום הכיפורים אפשר לדמות להתוועדות כזו, שבה לובשים מעילים הפוכים. שבה מתחברים לנקודה הפנימית הגבוהה ביותר. אולם עיקר העבודה היא להחדיר את הגילויים הפנימיים בממד החיצוני, בימים הבאים לאחר עשרת ימי התשובה ויום הכיפורים.

(באדיבות אתר התבוננות)


[1] ארוע בולט הוא זה שבו הרבי מליובאוויטש, בהיותו בן 28, בזמן שהתוועד בריגה בירת לטביה, במקום הרבי השישי, בחג הסוכות, כשזה היה בסיור בארה"ב, ביקש מהנוכחים בקשה דומה אחרי שעות של התוועדות. ראו: 'תורת מנחם', כרך יא תשי"ד, עמ' 147. ראו מכתבי החתונה עמ' כא.




שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter