ט אייר התשפ"ד (17.05.2024)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




ימי סגולה
שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.



|
שתפו:  
מדור התוכן » התבוננות


להתווכח עם הבחירות של עדי טלמור
אי אפשר לשפוט את הבחירות של מי שנודע לו שהוא חולה במחלה סופנית ובוחר לשים קץ לחייו. שיפוטיות לא ראויה כאן, רק חמלה. אולם אפשר לדון בבחירות הללו ולהציג את החלופות להן

ד"ר יחיאל הררי
טז אב התשע"א (16.08.2011)

חב"ד
אי אפשר לשפוט את הבחירות של מי שנודע לו שהוא חולה במחלה סופנית ובוחר לשים קץ לחייו. שיפוטיות לא ראויה כאן, רק חמלה. אי אפשר לשפוט אבל אפשר להתווכח.

עמדת ההלכה היהודית ביחס להתאבדות, או באשר לבקשתו של טלמור לשרוף את גופו, ולפזר את האפר באגם סמוך לציריך, מוכרת ולכן לא נחזור על יסודות מרכזיים במחשבת היהדות לגבי הסתלקות, קבורה וערך החיים.

היבט נוסף של הויכוח עם הבחירות של טלמור הוא ביחס לזמן שנותר לו לחיות, בערך ובמשמעות של תקופת הייסורים וכאבי התופת שציפו לו.

הערך של הפנייה בנפש 

מספרים על ר' אלעזר בן דורדיא, שנכנע לכל תאוות הזימה שבעולם. פעם אחת שמע על קדשה אחת בכרכי הים, ועבר שבעה נהרות עד שהגיע אליה. אותה אישה עוררה בו משהו כשאמרה עליו שבגין החיים שבחר לעצמו, גם אם ירצה לא תתקבל תשובתו. הלך וישב בין שני הרים וגבעות, והתחנן שיבקשו עליו רחמים. סרבו ההרים והגבעות, ולכן פנה לשמים וארץ. סרבו השמים וארץ, ולכן עבר לכוכבים ומזלות, עד שהבין שאין לו מי שיבקש עליו תשובה. אף אחד לא יעשה את העבודה במקומו. טמן את ראשו בין ידיו וגעה בבכי עד שיצתה נשמתו. יצאה בת קול ואמרה: רבי אלעזר בן דורדיא, מזומן לחיי העולם הבא.

בכה רבי יהודה הנשיא, ואמר – יש קונה עולמו בכמה שנים ויש קונה עולמו בשעה אחת[1].

שעה אחת איננה שישים דקות. שעה היא פנייה בנפש. כלומר בפנייה אחת, בשינויי זווית הראיה, בהשגה מסוימת, שממהותה היא אינה מוגבלת בזמן ובמקום, אפשר להחדיר ערך אינסופי בחיים הסופיים. על-פי היגיון זה הפוטנציאל של בן 75, או של חולה סופני, להשיג הישגים משמעותיים בחיים, להחדיר מאור הבורא האינסופי בתוך העולם הסופי ומוגבל הוא בדיוק כמו הפוטנציאל של בן-20.

אם החיים שלנו אינם מה שכתוב בקורות החיים, כי אם ההשגות הרוחניות שהחדרנו בתוך חיינו והבאנו לידי מימוש, אזי כל רגע הופך עבורנו אמצעי למימוש תכלית החיים. הזמן הדיאכרוני הוא מתעתע. רק אתמול היינו בני 16. הוא חולף כצל עובר. הוא נעצר ונושא במשמעות נצחית רק אם אנחנו יוצקים לתוכו תוכן נצחי. השגה שכלית ורוחנית היא תוכן שכזה. שכן היא במהותה איננה מתכלה עם הזמן.

הערך של הזמן

הזמן הוא המשאב הכי יקר במציאות. לעתים קרובות אנו נוטים לזלזל בו. בכמה מובנים הערך של החיים נקבע על ידי הזמן. הזמן הוא החוט המקשר, הדבק המדביק את החוויה האישית, הממד הנפשי עם המקום, המרחב הפיזי. הקשר שלנו למקומות שונים והערך הרגשי של אותם מקומות עבורנו הוא תלוי בזמן. סדר הזמנים על-פיו אנו חיים הוא המעצב לנו את חיינו. הוא יוצר עבורנו מציאות של קדימה ואחור[2].

להתאבד משמעו החלטה לקצר את הזמן. לא למצות את הגלום בו. לוותר על ההזדמנות לשינוי פרספקטיבה, לגילוי עוד משמעות ותוכן בחיים. להתאבד משמעו לקבל את המציאות כפי שהיא מבלי לקבל שבשורשה ישנו עולם נסתר המניע מציאות זו.

הייסורים הנוחתים עלינו, יהיו אלה כלכליים, נפשיים או פיזיים, הם לא בהכרח עונש. הם הזדמנות לשינוי זווית הראיה. להכרה בדבר מסוים נוסף. וכל רגע שאנחנו כאן, נועד כדי שנפיק מאירועים אלה דבר מה.

טלמור בחר לא רק להפקיע את עצמו ממעגל החיים היהודי, על-ידי כך שביכר לשרוף את גופתו ולפזר את האפר, אלא גם לוותר על המאבק, הקושי, המשבר, שתמיד מכיל הזדמנויות, תובנות, זוויות ראיה חדשות.

את אלעזר בן דורדיא מכנים רבי, למרות שלא היה למדן, לא קיים מצוות ולא הייתה "חגיגה" שלא נטל בה חלק. הוא זוכה לכינוי רבי בגלל השינוי שהתחולל בנפשו. ככל הנראה היה בן דורדיא נפטר בכל מקרה. אולם בכך שבחר להתמודד, לבחון, להסתכל אחרת על חייו, עברו ועתידו, הוא לימד שלכל רגע יש משמעות, משמעות אינסופית אם רוצים, ובכל רגע אפשר לשנות את המסלול של החיים, גם ברטרוספקטיבה[3]. לטלמור הייתה הזדמנות לשעה, והוא בחר לוותר עליה.

(באדיבות אתר התבוננות)


[1] ע"ז יז, א.

[2] ישנה הקבלה בין נקודה-קו-שטח ועולם-שנה-נפש. עולם הוא בחינת שטח, נפש היא בחינת נקודה ושנה היא בחינת קו. הקו, הזמן, הוא המחבר את הנקודה שתומשך בשטח. ההתהוות היא משם הויה, שבו 3 אותיות. היו"ד היא בחינת נקודה, שיש בה ציור. וא"ו הוא הקו של ההמשכה, הה"א היא בחינת שטח. להרחבה בנוגע למשמעות הזמן כגורם ה'מדביק' את המרכיבים השונים בבריאה ראו: הרבי מליובאוויטש, שבת פרשת בראשית, מברכים החודש וערב ראש חודש מר חשון, ה'תשי"ג, החל מעמ' 122.

[3] הרבי מליובאוויטש, אגרות קודש, כרך ד, תתיב.




שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter