מחויבותה הבסיסית של האישה לידע תורני גדולה ועצומה. מגוחך אפוא להאשים את היהדות כמי שמעוניינת בבורותן של הנשים
מקובל לראות את הקשר הנשי אל התורה כעומד בצל לעומת הקשר הגברי. רווחת התפיסה כי מצוות לימוד התורה מוטלת על הגברים בלבד ולא על הנשים, מה שיוצר את הרושם כאילו מעוניינת היהדות להותיר את הנשים בורות ונבערות, ולתת לגברים בלעדיות על ההשכלה והידע.
עובדה זו מטבעה מקוממת נשים רבות. פורומים פמיניסטיים קוראים על כך תיגר ומעודדים את האישה הדתייה ליטול חירות מההגמוניות הגברית על ההשכלה. המלומדות שבין חברות הפורומים מנופפות בכך, שבמעמד הר סיני הודגש מעמדם של הנשים עוד יותר משל הגברים. לא רק שהן עמדו למרגלות הר סיני בדיוק כמו הגברים, אלא הן אף הוקדמו להיזכר על-ידי הקדוש-ברוך-הוא. בעת שהנחה השם את משה-רבינו כיצד להעביר את דברי התורה אל העם, הוא אמר: "כה תאמר לבית יעקב" – אלה הנשים, כפירוש רש"י, ורק אחר-כך "ותגיד לבני-ישראל" – הגברים.
*
אז הבה נבדוק את האמת לאשורה. מה אכן אומרת ההלכה היהודית על למידת הנשים. ובכן, ראשית, מחייבת ההלכה נשים ללמוד את כל ההלכות המעשיות להן ולשלוט בהן. וכאשר מדובר בהלכות הקשורות לעניינים שמזמנים החיים לנשים דווקא – מוטלת חובת למידתן על הנשים עוד יותר מאשר על הגברים.
גם אם תסתפקנה הנשים בכך ואכן תדענה את כל מה שקשור להלכות הנוגעות להן – הן כבר תהפוכנה ללמדניות מופלגות. משום שרובן ככולן של תרי"ג המצוות מוטלות על נשים וגברים במידה שווה, למעט קבוצה קטנה יחסית של מצוות שהזמן גרמן (מצוות שקיומן תלוי בזמן) ממנה פטורות הנשים. מה עוד, שגם את המצוות הללו עליהן להכיר כדי לחנך את ילדיהם לקיומן.
במיוחד אם ניקח בחשבון את המצוות היסודיות – אמונה בא-ל אחד, אהבתו ויראתו, שכמובן מחייבות את הנשים בדיוק כמו את הגברים – הרי כדי לקיים
כראוי מצוות אלה נדרשת השכלה רחבה מאוד. כי אי-אפשר להגיע לאמונה נכונה ולאהבה ויראת-אמת מבלי ללמוד על גדולתו האין-סופית של הקדוש-ברוך-הוא (עד כמה שיכול השכל האנושי להשיג ולדעת), והיריעה התורנית העוסקת בתחום זה – תורת החסידות והקבלה – ארוכה ורחבה מאוד.
נמצא, שמחויבותה הבסיסית של האישה לידע תורני גדולה ועצומה, ומגוחך אפוא להאשים את היהדות כמי שמעוניינת בבורותן של הנשים.
*
מה שכן הבדיל תמיד את הגברים מהנשים, זו המצווה ללמוד לשם לימוד. לא כאמצעי לדעת כיצד להתנהג, אלא כמטרה בפני עצמה. חז"ל מנעו כעיקרון מהנשים את החובה הזו. אולם כפי שמסביר הרבי מליובאוויטש מלך המשיח, כאשר מתבוננים במהותה של המניעה מבינים כי היא לא מתייחסת לעידן של ימינו.
בזמנו, חששו חז"ל כי בהיות אישה רכה מטבעה ופחות עומדת על דעתה, היא נוטה להקל עם עצמה במצבי-לחץ מעבר למותר, ואם תרבה ידע וחכמה – תיכנס בה ערמומיות שתגרום לה להקל על עצמה עוד יותר. ברם כיום, כאשר ממילא למדות בנות מקצועות שונים ומרחיבות השכלה וידע (מצב שהוא בדיעבד בלבד) – לא יכול לימוד התורה להוסיף להן שום ערמומיות שלילית. להיפך: לימוד מענג של התורה יכול להיות רק מנגנון מחסן, שישמור אותן מלהקל היכן שלא צריך.
עוד אומר הרבי, כי מכיוון שאנו עומדים על סִפה של הגאולה – עידן שכל מהותו שפע מופלג של ידע והשכלה אלוקיים ושבו יהיה לנשים מעמד גבוה יותר משל הגברים – הרי שיש להתכונן אל אותם ימים, ובטח שמוטל גם על הנשים ללמוד וללמוד.