יא ניסן התשפ"ד (19.04.2024)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




ימי סגולה
שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.



|
שתפו:  
חבד » מגזין


תורת היחסות היהודית
כאשר חושבים על הפיתויים החזקים האורבים כיום לפתחנו ועל מידת הזמינות של כל הדברים האסורים כיום, ובוחנים לעומתם את מעמדו של דורנו – מגיעים בפירוש להכרה כי אכן דורנו זכאי

כט תשרי התשע"ח (19.10.2017)

סיפורה של תיבת נוח הוא אחד הפופולאריים שבין סיפורי התורה. עיקרו הוא, שהאנושות הסתאבה בפשעים חמורים והקדוש-ברוך-הוא החליט להכחיד את כולם באמצעות מבול עז ולפתוח ביקום דף חדש. הדף החדש התבסס על ניצולי התיבה שבנה נוח הצדיק והתמים במצוות הבורא, אליה נכנסו שמונה הנפשות של משפחתו, ופרטים בודדים מכל מיני בעלי-החיים והצמחים.
 
לסיפור זה היבטים מרתקים רבים, שמכל אחד ניתן להפיק מסרים חשובים לחיים. מסרים של אמונה, של אנושיות, של מוסריות, שאם נפנים אותם נחיה חיים הרבה יותר מתוקנים.
 
אחד המסרים שלוב בהתייחסות התורה למעמדו של נוח. התורה מתארת את נוח כאיש צדיק ותמים "בדורותיו". כלומר (לפי אחת מדעות חז"ל) – יחסית לבני דורו הוא נחשב לצדיק, אך אילו חי בדורות אחרים הייתה צדקותו נבלעת בצלן של דמויות הרבה יותר צדקניות ממנו.
 
בכך מנחה אותנו התורה, כי המדד לציונים אנושיים מאוד אינדיבידואלי. רקע החיים ותנאי הסביבה של כל אחד משפיעים מאוד על ההערכה שהקדוש-ברוך-הוא רוחש אליו ולמעשיו. יכולים להיות שניים שיתנהגו פחות או יותר באותה רמה – ואחד ייחשב (במובן מסוים) צדיק ואילו השני לא, כי האחד מגיע ממשפחה קלוקלת ולא זכה לטיפת חינוך הגון, ולא מצפים ממנו אותן ציפיות שמצפים ממי שגדל במשפחה איכותית וזכה לחינוך מעולה.
 
***
 
הסתכלות כזו טומנת בחובה יתרונות שונים. ראשית, היא מעודדת את מי שמתאמץ להשתפר, כל אחד בתחומו, וצובר הישגים נאים – אך חש כי לעומת אחרים יש לו עוד הרבה במה להשתפר. אמנם עצם תחושת אי-הסיפוק כשלעצמה מעולה, כי היא לא מניחה לשקוט על זרי-הדפנה של ההצלחות – אולם בד בבד, יש לדעת כי הקדוש-ברוך-הוא מעריך את מאמציו של כל אחד בהתאם לתנאיו ונסיבותיו.
 
במקביל, יש בכך גם מסר לסביבתו של המתאמץ. אלו יכולים להיות הורים, מורים או סתם חברים, וחובתם לטפוח לו על השכם ולשדר לו כי הם מעריכים אותו באמת. חלילה לא להעמיד אותו בצלו של אחר שהצליח יותר ממנו. לזכור כי הנסיבות השונות משפיעות מאוד, ולא מופרך כי ההצלחות הנמוכות של הראשון נחשבות יחסית יותר מההצלחות הגבוהות של השני.
 
מצד שני, יש פה שדר עקיף גם לזה שמסתפק בהצלחות ברגע שהן גבוהות יותר מהצלחות הזולת החלש ממנו. עליו לדעת, כי בהתאם ליכולותיו ולתנאים בהם גדל והתפתח נדרש ממנו הרבה יותר, והוא לא זכאי להיקרא צדיק או להיות מוערך עד שיתאמץ וישיג את המיטב שהוא יכול להשיג.
 
***
 
הסתכלות זו גם מסבירה את התייחסותו של הרבי מליובאוויטש מלך המשיח לבני דורנו. חז"ל אומרים כי המשיח יגיע או בדור שכולו חייב או בדור שכולו זכאי – והרבי אומר כי דורנו כולו זכאי. במבט ראשון, נראים הדברים תמוהים למדי: לנוכח מצבנו הרוחני הירוד ביחס לדורות שלפנינו, כיצד ייתכן שדווקא אנו ניקרא זכאים?
 
אלא שכאשר חושבים על הפיתויים החזקים האורבים כיום לפתחנו, כאשר נותנים את הדעת למידת הזמינות של כל הדברים האסורים כיום ובוחנים לעומתם את מעמדו של דורנו – מגיעים בפירוש להכרה כי אכן דורנו זכאי.
 
כאמור, זה לא צריך להתיר לנו לנוח על זרי-דפנה ועלינו לנקוט משנה-זהירות, להתחזק ולהשתפר עוד ועוד – אבל זה כן מסביר את זכותנו להיות הדור הראשון לגאולה, שתבוא מיד ממש.





שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter