יז ניסן התשפ"ד (25.04.2024)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




ימי סגולה
שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.



|
שתפו:  
חבד » מגזין


השימוש בקבלה להגדת עתידות
מקובל אמיתי הנו אדם קדוש, אשר בביקושו אחר קרבת ה' הוא התפתח ברוחניות והוענקו לו מלמעלה חושים רוחניים מחודדים. אל אדם כזה, מותר כמובן לגשת ולהתיעץ בכל שאלה משאלות החיים

הרב יצחק גינזבורג
א אלול התשע"א (31.08.2011)

חב"ד
בכל דור ישנם צדיקים אמיתיים בעלי רוח הקודש. בלי ספק, לימוד הקבלה המסור שלהם עוזר לעשותם ראויים למתנה הזאת. צדיקים אלה מסוגלים לקרוא את מחשבותיהם של אחרים ויודעים באינטואיציה את המאורעות העתידים לקרות.

בדרך כלל הם מתאמצים להסתיר את מה שהם יודעים ברוח הקודש, או להסוות את ידיעתם במסווה של אינטליגנציה רגילה. לחזות דברים מראש, ולהביא בחשבון את תוצאות מעשיו של אדם, הוא דבר נכון לעשותו. חז"ל לימדונו כי "איזהו חכם? הרואה את הנולד"[i]. מאידך, השימוש בחכמת הקבלה לשם חיזוי העתיד, בדרך כלשהי של הגיון אזוטרי או של מניפולציה, אסור באיסור חמור על פי ההלכה. הדבר גובל בעיסוק בכשפים[ii].

יתר על כן, קיימות טעויות רבות בהבנת הקשר שבין קבלה לבין אסטרולוגיה, קלפי טארוט, אותות השמיים, וגימטריא מתאימה של שמות אנשים. ננסה בקיצור להבהיר כמה מן העיסוקים האלה, לזהות מביניהם את העיסוקים הנחשבים מהימנים ואת אלה הנחשבים כעבודה זרה, כשפים, או סתם הבלים ואמונות טפלות.

ספר יצירה, בנתחו את עשר הספירות ואת עשרים ושתים האותיות העבריות, עושה הקבלה בין קבוצת-משנה של שתים עשרה האותיות הפשוטות באלף-בית העברי[iii] לבין שנים עשר הסמלים של גלגל המזלות, שנים עשר חודשי השנה, שנים עשר שבטי ישראל ושנים עשר, שנים עשר אברי הגוף המנהיגים ושנים עשר חושי הנפש[iv]. על אף הקבלות אלו קובע התלמוד כי "אין מזל לישראל"[v] (כלומר, עם ישראל הנו מעל השפעתם ותחזיותיהם של סמלי גלגל המזלות). לכן, לימוד אסטרולוגיה במטרה לצפות מראש או לחזות את העתיד, הנו חסר תועלת לחלוטין עבור יהודי. ידיעת סמלי גלגל המזלות והמקבילים שלהם יכולה בסך הכל לסייע לאדם להכיר את נטיותיו או את תכונות אופיו, אותן הוא ממילא יכול לשנות (אפילו מן הקצה אל הקצה) על ידי כח הבחירה החופשית שלו.

על פי הפרשן הגדול רבי אברהם אבן עזרא – אשר, לא כרמב"ם, האמין באסטרולוגיה במדה מסוימת – המזל המשקף יותר מכל את התכונות הטבועות בעם ישראל הוא מזל דלי[vi]. מעניין כי ה"היפים" של שנות הששים הכריזו על בואו של השלום העולמי במילים "זו התחלת עידן הדלי", כי כך סברו כמה אסטרולוגים, ולא במקרה. היהדות מזהה את השלום העולמי עם עידן המשיח, אז יתקיימו נבואותיו של הנביא ישעיהו: "וכתתו חרבותם לאתים וחניתותיהם למזמרות, לא ישא גוי אל גוי חרב ולא ילמדו עוד מלחמה"[vii], "וגר זאב עם כבש ונמר עם גדי ירבץ ועגל וכפיר ומריא יחדו ונער קטֹן נֹהג בם"[viii]. תחילת עידן המשיח תהיה כאשר עם ישראל יכיר סוף סוף במעלות הטבועות בו ובמעלות תורתו. או אז, יכירו גם שאר עמי תבל בעם ישראל כ"אור לגוים"[ix] ויתחיל באמת עידן מזל דלי.

ובכל זאת, חשוב להדגיש כי אסטרולוגיה איננה תחום התעניינות בריא, לא ליהודי וגם לא למי שאינו יהודי. החלק החיוני של האמונה, המשותף לכל בני האדם, היא האמונה בא-ל אחד שאין זולתו. אמנם לימוד אסטרולוגיה אינו מהווה הפרה של האמונה הזאת, אך הוא יכול להוביל את לומדי האסטרולוגיה לייחס כח מופרז ומשמעות רבה מדי לגרמי השמיים שהבורא קבע את מקומם ברקיע, ובכך ליצור קרקע פוריה לצורות פולחן אסורות הבאות כתוצאה מזה. אכן, המונח הרגיל בו משתמשים בתלמוד כדי לציין עובד אלילים, הוא עכו"ם ראשי תיבות עובד כוכבים ומזלות.

ישנו מנהג מפוקפק, שלמרבה הצער נעשה פופולארי בכמה חוגים, שצעיר וצעירה המתעתדים להשתדך מתייעצים עם מישהו המתכנה "מקובל", כדי לברר אם השידוך ביניהם ראוי ואם נישואיהם יעלו יפה. ה"מקובל", בדרך אופיינית, מבצע חישובים שונים עם הגימטריא של שמות בני הזוג ומייעץ להם אם להנשא או לא. אם כי "מקובלים" כאלה יטענו לעתים קרובות שהם עוסקים בקבלה מעשית, הרי לאמתו של דבר סוג זה של הגדת-עתידות איננו קבלה מעשית ואף אין לו כל משמעות. אין לעסוק בו וגם אין להוועץ בו.

כמובן, ברגע שבני זוג מגיעים לכלל החלטה שהם רוצים להנשא, יכול מקובל אמיתי לעזור להם להבין את משמעויות שמותיהם, את יחסם זה לזה ושאר ההיבטים של משמעות האיחוד ביניהם. אך כל זה אינו יכול ואינו צריך לערער (או להאיץ) את החלטת בני הזוג, אליה הם צריכים להגיע אך ורק על בסיס ההרגשה של קירבה רוחנית, אינטלקטואלית ורגשית. המפתח להצלחת חיי נישואים הוא בטחונם של שני בני הזוג בקדושה האלוקית של איחודם, ואהבתם הצומחת מתוך מחויבותם המשותפת לבנות בית בריא, אוהב, טהור ומקודש, אשר בו יכולה השכינה לדור[x].

מקובל אמיתי הנו אדם קדוש, אשר בביקושו אחר קרבת ה' הוא התפתח ברוחניות והוענקו לו מלמעלה חושים רוחניים מחודדים. אל אדם כזה, מותר כמובן לגשת ולהתיעץ בכל שאלה משאלות החיים כיון שהוא קשור לפנימיות לימוד הקבלה ויש לו הבנה עמוקה בנפש האדם. יש בכוחו של אדם כזה לחוש את המציאות ברובד עמוק יותר מאשר אדם רגיל, והוא יודע במלוא היושר, אם, מתי, ומה להמליץ לכל הפונה אליו. העקרון המנחה כל מקובל אמיתי הוא לעשות את העולם למקום טוב יותר, על ידי קירוב אנשים אל ה', ומתוך כך גם איש אל רעהו. המקובל אף פעם לא ידבר או יעשה, בכוונה תחילה, משהו שעלול לקרוע קשר של אחדות מקודשת, או לגרום לויכוח או לכאב. אדרבה, הוא תמיד יחפש דרכים לקרב אנשים זה אל זה ולהפחית סבל ופירוד.



[i].     תמיד לב, א.

[ii].    ראה דברים יח, ט-יב.

[iii].   ראה תחילת פרק ה.

[iv].   ספר יצירה פרק ה.

[v].    שבת קנו, א.

[vi].   בפירושו לשמות לא, יח.

[vii].  ישעיה ב, ד.

[viii].  שם יא, ו.

[ix].   שם. מב, ו; מט, ו.

[x].    עוד על בנין חיי נישואין מוצלחים, המבוססים על עקרונות אלו, ראה בספרים שכינה ביניהם וברית הנישואין ובסדרת הספרים יין משמח.




שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter