י ניסן התשפ"ד (18.04.2024)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




ימי סגולה
שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.



|
שתפו:  
חבד » פרשת השבוע


תוקפו של יהודה
אם נתבונן לעומק – נראה שבאמת יהודה נהג בתחילת הפרשה בתקיפות יוצאת מן הכלל ממש: הוא עומד לפני שליט מצרים, יודע את כוחו וסמכותו של שליט זה, ועם זאת, הוא ניגש אליו בתוקף, בלי ליטול רשות, ומדבר איתו קשות! 

כו כסלו התשע"א (03.12.2010)

מה הקשר? 
 
מה הקשר בין העניין הכי אקטואלי ושייך כעת – הגאולה, לבין הפרשה? 
 
במבט ראשון נראה שהקשר הוא בהפטרה. בהפטרת השבוע מדובר על איחוד מלכות יהודה ויוסף לעתיד לבוא, כאשר מלך המשיח (מזרע דוד ויהודה), מולך עליהם. תופעה דומה מתוארת בפרשה, כאשר: "ויגש אליו יהודה" – מבטא את איחוד יהודה ויוסף. 
 
אבל לכאורה בפרשה זה להפך: 
 
בתיאור שבתחילת הפרשה, מובע התוקף של יוסף – כמשנה למלך ושליט מצרים מטעם פרעה – כשיהודה מתבטל אליו ונזקק לבקש ממנו טובות ורחמים, ואילו בהפטרה המלך מזרע יהודה דווקא הוא המושל על כל העם (לאחר איחודם בגאולה)! 
 
לפי זה מתעוררת כאן שאלה נוספת: לכאורה תחילת וסוף הפרשה סותרים זה לזה! בתחילת הפרשה יהודה ואחיו הם במצב ירוד, וזקוקים להתחנן ליוסף בתור בעל הבית על מצרים, ואילו בסופה הם מקבלים למגורים והיאחזות את טוב ארץ מצרים – מה שמראה על התוקף של יעקב ובניו. 
 
אולם אם נתבונן לעומק – נראה שבאמת יהודה נהג בתחילת הפרשה בתקיפות יוצאת מן הכלל ממש: הוא עומד לפני שליט מצרים, יודע את כוחו וסמכותו של שליט זה, ועם זאת, הוא ניגש אליו בתוקף, בלי ליטול רשות, ומדבר איתו קשות! 
 
ובכן – תוקף כזה באמת נותן את הכח להתיישב בהרחבה בטוב ארץ מצרים (כמתואר בסוף הפרשה), וכן מהווה את ההכנה למתואר בהפטרה על מלכותו של מלך המשיח מזרע יהודה.
 
שני סוגי תוקף 
 
אולם בהתבוננות חוזרת – אמנם יהודה נוהג בהתחלה בתקיפות ותעוזה יוצאת מן הכלל, אולם למעשה הרי את מה שקיבלו בני ישראל בסוף הפרשה – הם קיבלו בזכות יוסף, והוא המבטא את תוקפם של בני ישראל במצרים! ובכן, לשם מה צריך את התוקף של יהודה? 
 
ואיך זה מסתדר עם ההפטרה בה יהודה מעל יוסף? 
 
אלא שיש 2 אופני תקיפות: 
 
א-תוקף הבא בתוך גבולות ומגבלות העולם (לפי הגבלות הגלות) – כפי שפעל יוסף שתוקפו בא לו מפרעה המלך.
 
ב-תוקף שמתעלה מעל כל ההגבלות, שלא מתחשב בהם, ואף משנה אותם – כפי שפעל יהודה. 
 
דוגמא המבהירה זאת היטב נמצאת במגילת אסתר: 
 
מרדכי היהודי מייצג גישה של "לא יכרע ולא ישתחווה": בכלל לא משנה מה אומרת המלכות (=צווי המלך אחשוורוש), או מה כולם עושים (="וכל עבדי המלך כורעים ומשתחווים"), או מה המצב (=גלות ושעבוד) – הוא מסור ונתון כל כולו אך ורק לרצון ה', כל מהותו היא עבודת ה' – וכל דבר שאינו קשור ל"ועבדתם את ה'" – הרי זה עבודה "זרה" – מנותקת לחלוטין מהיהודי. 
 
גישתו של מרדכי היהודי ("ולמה נקרא יהודי? שכל הכופר בעבודה זרה נקרא יהודי") היא ש"בכל דרכיך דעהו", ומה שלא תורה ומצוות הרי הוא בגדר עבודה "זרה". 
 
לעומתו, "המן", (לא כהמן עצמו שבמגילה, אלא כמייצג גישה ביהדות במסגרת הקדושה), אומר ש"וודאי שצריך לקיים תורה ומצוות כראוי, אך מכיוון שנמצאים בעולם הזה, ובגלות, הרי נתונים לחוקי והגבלות הטבע (שאותם ברא הקב"ה) – ולכן צריך להתחשב בהם – לפחות בענייני הרשות – ענייני העולם הזה".
 
ומה עושים לפועל? 
 
האם ניתן לבצע את 2 הגישות גם יחד? גישת מרדכי (הכל רק לשם שמיים) וגישת המן (בענייני הרשות להתחשב בעולם)? 
 
על הפסוק במגילת אסתר: "לעשות כרצון איש ואיש" אומרת הגמרא בפשטות: "לעשות כרצון מרדכי והמן" – כלומר, זה אפשרי. 
 
במדרש, לעומת זאת, מובאים 2 פירושים: 
 
פירוש א' – אי אפשר למלא הן את רצונו של מרדכי והן את רצונו של המן – הם רוצים דברים סותרים במהותם. 
 
פירוש ב' – אמנם זה בלתי אפשרי, אך לעתיד לבוא, הקב"ה יתנהג באופן כזה של מילוי רצונותיהם של 2 אנשים גם יחד – למרות שרצונותיהם סותרים זה את זה. 
 
אין לנו שאלה איך הקב"ה יעשה זאת לעתיד לבוא, הרי הוא כל יכול, אך אנחנו, עכשיו, בגלות – מתאימים לכאורה לפרוש הראשון במדרש – או זה או זה! אמנם לאדם יש בחירה חופשית בין 2 הגישות, אך לפועל, לכאורה, הוא יכול להיות בגלות או לנהוג כמרדכי. והרי אם ה' שלח אותנו לגלות – אנו מוגבלים בהנהגת הטבע, חוקי המדינה וכו' (ושוב, לא מדובר בענייני תורה ומצוות חלילה, אלא רק בענייני הרשות של היהודי). ואם אין גלות, אין כלל צורך ומקום לגישת "המן".
 
התוקף של יהודה 

כאן כדאי לחזור ולבחון את התוקף בו נהג יהודה: 
 
הוא היה ב"גלות", אך לא נכנע בפניה כלל! 
 
יש בו תקיפות שמעל להגבלות הטבע (בניגוד ליוסף, שתקיפותו באה לו בדרכי הטבע "מינוי של פרעה"). אמנם הוא יודע שהוא בגלות (ולכן הוא זקוק ליוסף כדי לשחרר את בנימין) – ויודע את כוחו של יוסף ("כי כמוך כפרעה"), אך מתנהג ברחבות ('בעל-בתיות') ותקיפות כזו, שמאלצת את יוסף להתגלות לאחיו: יהודה פונה ליוסף בתואר "אדוני", וכאילו מבקש ממנו "ידבר נא", כשהוא מגדיר את עצמו "עבדך". אולם למעשה ההתחשבות שלו במגבלות הגלות באה רק על מנת לאלץ את יוסף לשמוע ולקבל את דבריו! 
 
איך מגיעים לעוצמה כזו? על ידי שקשורים עם הקב"ה, ובטלים לחלוטין לרצונו. כך ניתן בתוך הגלות – להתנהג כ"מרדכי" ולעמוד מעל (כל) הגבלות העולם. 
 
דווקא עוצמה זו של יהודה נתנה את היכולת והתוקף האמיתיים למסופר בסוף הפרשה על היאחזות בני ישראל במיטב ארץ מצרים, והיא זו שבאה לידי ביטוי גם בהפטרה – כאשר מיהודה (ולא מיוסף) היא המלכות השלטת – מלכותו של מלך המשיח מזרע דוד ויהודה. מלכות שאינה מתחשבת בשום הגבלות ותנאים – אלא מעל הכל. "מלך המשיח ילחם מלחמות ה'... ונצח כל האומות שסביביו..." עד שכולם יקראו בשם ה'.
 
המיוחד בדורנו זה 

למרות התוקף של יהודה בזמנו ומרדכי בזמנו, ושל צדיקים ויהודים בכל הדורות – היו בכל הדורות הגבלות מבחוץ, מצד אומות העולם וגזירותיהם על ישראל (ישמור ה'), שלא תמיד אפשרו להם להתנהג עם כל התוקף וה'בעל-בתיות'.
 
אולם היום אין את כל ההפרעות הללו, ואומות העולם מאפשרים ליהודים לנהוג כרצונם – לא רק במדינות שנחשבו תמיד כדמוקרטיות, אלא אף במדינות שעד לאחרונה הגבילו פעילות דתית וכדו'. כיום הדבר תלוי רק בבחירתו החופשית של היהודי. 
 
העולם בכל מקום מוכן ומעוניין היום לקבל עניינים של יהדות, תורה ומצוות. הן יהודים, והן להבדיל גויים (שאיתם פועלים בנושא 7 מצוות בני נח), מצפים להשפעה כזו - בדרך של תקיפות ובעל-הבתיות. 
 
ודווקא על ידי התנהגות כמו יהודה – מראים את התוקף היהודי, ומרגישים ומדגישים ש"בשבילי נברא העולם" – זה עצמו מביא את הגאולה בפועל. 
 
גם כיום יש לנו את יוסף (האדמו"ר הקודם, רבי יוסף יצחק), ויש את יהודה – מלך המשיח, שמקבל כוחו מיוסף שבדורנו, ויתגלה בקרוב ממש כ"ודוד עבדי נשיא להם לעולם".



שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter