לכל "פרצוף" יש מערכת שלמה של כוחות שכליים, רגשיים והתנהגותיים, והוא מאופיין ביכולתו לחבר יסודות שונים לגמרי לשלמות מאוחדת.
ה"פרצופים" מהווים דגם קבלי מורכב ביותר, בו הספירות מתגלגלות בדמויות כמו-אנושיות בעלות אופי. לכל "פרצוף" יש מערכת שלמה של כוחות שכליים, רגשיים והתנהגותיים, והוא מאופיין ביכולתו לחבר יסודות שונים לגמרי לשלמות מאוחדת.
משום כך יש לכל "פרצוף" מערכת שלמה של עשר ספירות משלו, הממשיכה להתפתח ל-תריג מרכיבים פרטניים בדיוק כפי שמזרעון אחד מתפתח אדם בעל קומה שלמה (הכוללת רמח איברים ו-שסה גידים). באופן יחסי, הקשרים הפנימיים ויחסי הגומלין בין הספירות קלים להבנה (הדרגות הנמוכות מתפתחות באופן טבעי מהדרגות הגבוהות שמעליהן). לעומת זאת, היחס בין הפרצופים הגבוהים לפרצופים הנמוכים מסתורי ומורכב בהרבה. יחס הפרצופים זה לזה הוא יחס של התלבשות, אודותיו דיברנו בהקדמה ולו הבאנו דוגמה של התלבשות הנשמה בגוף. הפרצופים ויחסי הגומלין שלהם מסובכים מכדי לטפל בהם כראוי בספר זה, שאינו אלא מבוא לקבלה. רק החלקים המסתוריים והקשים ביותר של ספר הזהר מכילים הסבר אודות טבעם.
נשאלת השאלה: אם ה"פרצופים" מציגים, אכן, דגם כה מורכב ומרובה בפרטים, איך ניתן להשתמש בהם? המענה לזה הוא שהפרצופים מהווים חלק מאופן מתקדם יותר לניתוח המציאות. בלעדיהם, רוב ההיבטים המסובכים יותר של חיינו היו נותרים בלתי מובנים. כמו שהמדע נדרש להשתמש במודלים סטטיסטיים מורכבים כדי להגדיר מערכות פיזיקאליות מסובכות, למרות שמודלים אלה אינם פשוטים להבנה אפילו לגדולי המומחים, כך הדגם של הפרצופים דרוש כדי להבין את הסודות העמוקים יותר של העולם הרוחני, ואף הם אינם קלים להבנה.
מכל מקום, יש כמה נקודות שאפילו תלמיד מתחיל של תורת הקבלה, חייב להיות ער להן. ראשית, ישנם ששה פרצופים יסודיים, וכל אחד מהם מורכב ממערכת בינארית של פרצופים משניים (אחד זכר ואחד נקבה):
כפי שאפשר לראות מהטבלה הפרצופים מקבילים לספירות. זו דוגמה לכלל הקבלי שגם את הדגם המורכב ביותר ניתן תמיד להקביל למרכיבים של דגם כללי יותר ומפורט פחות. במקרה זה, הדגם המורכב יותר של הפרצופים (יותר מורכב משום שכל פרצוף מורכב בעצמו מהמכלול השלם של הספירות, הממשיכות להתפתח לקומת אדם שלמה, המכילה 613 מרכיבים, כנ"ל) מקביל לתבנית הספירות.
לדוגמה, ספירת המלכות מקבילה לפרצוף היסודי הנקרא "נוקביה דזעיר אנפין", וכן לזוג הפרצופים המשניים (אחד זכר ואחד נקבה) הנקראים "יעקב ו"רחל", שכל אחד מהם כולל את כל עשר הספירות המסודרות בשלושה צירים, כפי שראינו לעיל, רמח איברים ו-שסה גידים.