כג אלול התשע"ט (23.09.2019)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

"טל הבדולח" – טל התחייה
תהליך הטהרה המקובל מטומאת מת הוא באמצעות הזאה מ'מי חטאת' – מי מעיין שבהם מעורב אפר משריפת פרה אדומה. בלשון הזוהר מכונה התערובת הזו "שיורי טלא דבדולחא" – שאריות מטל הבדולח. 

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




כולם עשו תשובה
אין בדורנו יהודי שלא חלף בראשו אי פעם הרהור תשובה, ולכן מבחינה זו אנו ראויים כבר להיגאל. בינתיים, ברגעים שנותרו עד להתגלות המשיח, עלינו להוסיף ולשפר את רמת התשובה, כל אחד בהתאם למעמדו ומצבו, ולהמשיך להתחזק באמונה ובציפייה.


|
שתפו:  
חבד » חגי ומועדי ישראל » חג הפסח » מבט לעומק


חמץ ומצה בגאולה השלמה
בגאולה השלמה יתבטל הרע לחלוטין ואף יהפוך לטוב. להבדיל מגאולת מצרים, בה לא הפך הרע לטוב. לכן לעתיד לבוא נאכל חמץ – בשונה מיציאת מצרים, בה נמנענו מזה

ז ניסן התשע"א (11.04.2011)

חב"ד
בחג הפסח נזהרים בקפדנות יתירה שלא להיכשל באכילת פירור חמץ. מסיבה זו, נמנעים בקהילות רבות שלא לאכול בפסח "מצה שרויה" – מצה שבאה במגע עם רטיבות מכל סוג שהוא – שמא ישנה פינה במצה שלא נאפתה כראוי, וכעת, כשתבוא במגע עם רטיבות, היא תחמיץ.
 
אך ישנו זמן בו מתירים לאכול שרויה. בחוץ לארץ, שם תקנו חז"ל לנהוג 'יום טוב שני של גלויות', מתירים ואף מקפידים לאכול ביום 'אחרון של פסח' מצה שרויה. אדמו"רי חב"ד ממש 'הידרו' לשרות ביום זה את המצה בכל מאכל.
 
כדי להבין כראוי את סיבת ה'הידור', יש להקדים ולציין הבדל בולט שבין הגאולה ממצרים לבין הגאולה העתידה: בעת הגאולה ממצרים נאמר לאבותינו, כי החמץ "בל ייראה ובל יימצא" (בא יג, ז. יב, יט). אך על הגאולה העתידה לא נאמר איסור כזה. אדרבה –  רמב"ן מביא את דברי חז"ל כי הקרבן היחיד שנמשיך להקריב בזמן הגאולה הוא קרבן 'תודה', שמורכב בין השאר מלחמי חמץ (צו ז, יג). משמע כי לחמץ יהיה מקום לא מבוטל בזמן הגאולה. ובלשון הרמב"ן: "כי בו מצה וחמץ (יחד), כעניין העולם הבא".
 
ההסבר הרוחני לעניין מבוסס על המשמעות של החמץ והמצה: החמץ התופח מסמל ישות וגאווה – השורש לכל התכונות הרעות. המצה הדקה מסמל ענווה והתבטלות – השורש לכל התכונות הטובות. בעת שיצאנו ממצרים, הטוב התגבר על הרע, אך לא הכחיד אותו. ואת ההתגברות של הטוב אנו מציינים על-ידי אכילה בלעדית של מה שמסמל את הטוב – המצה.
 
אך בעת שתתרחש הגאולה השלמה, יתבטל הרע לחלוטין ואף יהפוך לטוב. לכן לא רק שלא יהיה עניין להימנע אז מאכילת חמץ (מלבד בחג הפסח, שימשיך להיות החג שמסמל את מה שהיה במצרים), אלא אדרבה – אכילת החמץ תסמל את העובדה שגם הרע הפך לחלק מהטוב.
 
על 'אחרון של פסח' נאמר כי זהו 'יום שמחתו של משיח'. זהו יום עם זיקה מיוחדת לגאולה השלמה (מכאן נולדה התקנה לאכול ביום זה 'סעודת משיח'). ולכן אדמו"רי חב"ד 'הידרו' בו באכילת מצה שרויה. ההורדה המכוונת כביכול ברף הזהירות מחמץ, מסמלת את הקשר של היום אל התקופה בה הרע, המבוטא בחמץ, יחדל להיות רע ואסור ויהפוך להיות טוב ומותר.
 
מקורות: תניא פרק ל"א. שאלות ותשובות אדמו"ר הזקן סימן ו. ליקוטי שיחות חלק כב, ימים האחרונים של חג הפסח. הגדה של פסח עם ליקוטי טעמים – "שולחן עורך" ומנהגי שביעי ואחרון של פסח. איגרות קודש לרבי מליובאוויטש מלך המשיח חלק ה עמוד שג.



שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter