יא ניסן התשפ"ד (19.04.2024)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




ימי סגולה
שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.



|
שתפו:  
חבד » חגי ומועדי ישראל » חג הפסח » מבט לעומק


'כאילו' – במובן הישר של המילה
כל יהודי, בכל זמן ובכל מקום – צריך להתייחס לעצמו כאל מי שיצא ממצרים.

יז 'אדר ב התשע"א (23.03.2011)

כאילו. מילה שבשנים האחרונות צברה תאוצה בלקסיקון הישראלי ומשתרבבת כמעט לכל משפט, בעיקר אצל צעירים. 'הלכתי כאילו לשם', 'כאילו אמרתי לו', 'עשיתי כאילו'. אינסוף הקשרים לא קשורים למילה 'כאילו' – כאילו כל החיים הם כאילו. 'חיים שכאילו'...

האבסורד כאן שבעצם הפכו את משמעות המילה 180 מעלות. כאשר מתארים כל פעולה פשוטה עם המילה 'כאילו' – למעשה שוללים ממנה את התיאור הפשוט שלה. 'כאילו הלכתי' פירושו 'לא ממש הלכתי, אלא...' וכדומה. בו בזמן שהשימוש המקורי של המילה הוא לא לשלול אלא להעניק תיאור נוסף. למשל: 'המחזה כאילו נלקח מתוך ספר פלוני', 'האיש נראה כאילו שקע ב...'.
 
מה פתאום פתחנו במה לניתוח לשוני? – משום שלמילה 'כאילו' תפקיד מרכזי במשמעותו של חג הפסח. חז"ל אמרו: "בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים". חז"ל התכוונו כמובן לשימוש המקורי של המילה. לא 'כאילו הוא לא יצא' אלא 'כאילו הוא כן יצא ממצרים'. כל יהודי, בכל זמן ובכל מקום – צריך להתייחס לעצמו כאל מי שיצא ממצרים.
 
בתורת החסידות מוסיפים כי זה לא רק 'בכל דור' אלא גם 'בכל יום'. עלינו לראות את עצמנו כאילו בכל יום מחדש אנו יוצאים ממצרים!
 
                                                            *
 
מה משמעות הדברים – הן רובנו ככולנו לא דרכנו אף פעם במצרים, ובכלל – על המצרים המושחתים מהעידן הפרעוני אבד הכלח בים סוף. אמנם גם מהמצרים של היום איננו מלקקים דבש, אבל ממש לא מדובר על העבודה הסיזיפית שהייתה מנת חלקם של אבותינו במצרים. מה אפוא הפירוש 'כאילו הוא יצא ממצרים'?
 
מסבירה תורת החסידות כי 'מצרים' מלשון מצר וצרה. אבותינו במצרים היו נתונים במצר – וכך גם אנחנו נתונים במצר – במצריו של היצר הרע. היצר הרע 'חונק' ומנסה להכשיל אותנו על כל צעד ושעל. הוא מכיר את נקודות התורפה שלנו טוב יותר מאתנו ובכל מצב נתון יודע להחדיר אל המוח והלב את הטיעון הכי חזק והכי משכנע למה לא לקיים כעת מצווה זו או אחרת.
 
גם אבותינו שבמצרים התמודדו עם מצרים רוחניים כאלה. גם עליהם העיק היצר הרע ופיתה לעבוד עבודה-זרה ולכפור בקדוש-ברוך-הוא. יציאתם ממצרים הגיאוגרפית הייתה גם יציאה ממצרים הרוחנית. הם 'ברחו' מהיצר הרע והתנתקו בבת אחת מהעבודה-הזרה וכל יתר החולאים הרוחניים שהיו להם במצרים.
 
ואת היציאה הזו ממצרים עלינו לזכור ולשחזר בכל יום ובכל רגע. להיות מודעים שכל תירוץ שחולף לנו בראש למה לא להניח כעת תפילין, אלא 'אחר כך', או למה 'באמת' אנחנו לא מסוגלים עדיין לשמור כשרות או שבת – אלה הכול המצרים של היצר הרע. עלינו לראות את עצמנו כאילו אנחנו יוצאים ממצרים – במובן הישר של 'כאילו'. לצאת באמת ולהתנתק מכל התירוצים הנפסדים – ופשוט לעשות מה שהקדוש-ברוך-הוא מורה לנו בתורה.
 
                                                           *
 
מדובר בפרויקט לא קל בכלל. זהו פרויקט החיים שלנו. זוהי ממש גאולה – במישור הפרטי. להיגאל מהכבלים הגלותיים של היצר הרע (אגב, גלותיים זו עוד מילה שהפכו את עורה. בבמות רבות משמשת המילה כתיאור ליהודי האותנטי, שלא זנח את דרך האבות למרות הפיתויים לרוב הקורצים מסביבו – בו בזמן שהמשמעות המקורית שלה הפוכה לגמרי: מי שכן מתפתה ומחקה את הגויים והולך חלילה בדרכיהם – הוא הוא הגלותי האמיתי).
 
הגאולות הפרטיות שלנו הן שתבאנה את הגאולה הכללית – האמיתית והשלמה, עם התגלותו של הרבי מליובאוויטש מלך המשיח תכף ומיד ממש.



שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter