יא ניסן התשפ"ד (19.04.2024)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




ימי סגולה
שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.



|
שתפו:  
חבד » פרשת השבוע » פרשות נוספות » ספר שמות » פרשת תצווה


המַהפכַה השקטה של – 'שֶׁמֶן הַשֶּׁמֶן'
כאשר האדם לומד נגלה דתורה או אפילו סודות התורה, התורה שלמד לא בהכרח חודרת לתוכו ו'מפעפעת' בקרבו. לעומת זאת, תורת החסידות, ה'שמן' שבתורה, חודרת לתוך-תוכו של האדם ומתעצמת עמו, "הופכת אותו..!" 

ג אדר התשע"א (06.02.2011)

ויקחו אליך שמן זית זך כתית למאור (שמות כז,כא) 
 
בתחילת הפרשה מופיע הציווי לקחת שמן זית זך לשם הדלקת המנורה במשכן - "ויקחו אליך שמן זית זך כתית למאור". לא כל שמן זית הוכשר להדלקת המנורה. חז"ל מציינים, שיש שלושה סוגים של שמן, ולשם הדלקת המנורה היה דרוש "שמן ראשון", השמן המעולה ביותר. 
 
כל עניין בתורה נושא עמו גם הוראה רוחנית בעבודת ה'. במיוחד עלינו להפיק הוראה כזאת מענייני המשכן והמקדש, שעליו נאמר "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם" - בתוך כל אחד ואחד מישראל. ברור אפוא שגם בעשיית המשכן הפרטי, בנפשו של כל יהודי, יש העניין הזה של ה'שמן ראשון', המשמש ל'הדלקת המנורה'. 
 
סוד שבסוד
 
בתורה מדובר על מים, יין ושמן. יש כאן שלוש דרגות בתורה. 

מים - זה חלק ה'נִגלֶה' (התלמודי ה'דְרוּש', זה שחריפות הגיונו כמו "דורש"! מן האדם השכלי והנאור... וכן ההלכתי והציווּיִי בהתאם) שבתורה; יין - רזי התורה; ושמן - רזין דרזין, סוד שבסוד. השמן מסמל את הדרגה הנעלית ביותר, כפי שגם בשמן כפשוטו אנו רואים שהוא צף ועולה מעל המים והיין. 
 
באה התורה ומלמדת אותנו, שגם בשמן עצמו יש 'שלושה שמנים', שלוש דרגות בתוך ה'רזין דרזין' עצמם... ככלל, שמן רומז לתורת החסידות, 'פנימיות התורה', אלא שגם בפנימיות התורה עצמה יש החלק ה'נגלה' שבה-עצמה, חלק ה'סוד' שבה, והדרגה העליונה ביותר - 'רזין דרזין', שבפנימיות התורה עצמה. 
 
חקירה, מוסר וחסידות
 
למשל, יש שלוש שיטות ושלוש תורות שמטרתן לעורר את האדם לעבוד את הקב"ה כראוי ולהתגבר על המידות הרעות - תורת החקירה, תורת המוסר ותורת החסידות. תורת החקירה (חקירת הגיונות האמונה) היא חקירה שכלית במהותה; תורת המוסר עוסקת בגנות המידות הרעות והצדדים השליליים שבנפש האדם וכמו כן - דרך הטיפול (הנמרץ והמיידי) בהן; ותורת החסידות מאירה את הנפש באור אלוקי המלובש בשכל ובתובנות מעמיקות, כשבדרך זו מסולקות (בדרך ממילא!) המידות הרעות. 
 
אומר כ"ק אדמו"ר הריי"ץ (רבי יוסף-יצחק, האדמו"ר השישי) מליובאוויטש, שגם בתורת החסידות עצמה יש מחכמת המוסר ומחכמת החקירה, אלא שהם ברוח החסידות. ברור שהמוסר והחקירה שבחסידות הם חלק מתורת החסידות, אך יש דרגה למעלה מזה - החסידות שבחסידות
 
ההתבטלות שבפנימיות התורה
 
מעלתו של השמן על המים והיין היא, שהמים והיין נשארים במקומם, ואילו השמן חודר לתוך הדבר שבו הוא נמצא - "מפעפע בכולו". המשמעות הרעיונית היא, שכאשר האדם לומד נגלה דתורה או אפילו סודות התורה, התורה שלמד לא בהכרח חודרת לתוכו ו'מפעפעת' בקרבו. לעומת זאת, תורת החסידות, ה'שמן' שבתורה, חודרת לתוך-תוכו של האדם ומתעצמת עמו, "הופכת אותו..!"
 
ועל כך אומרים, שלצורך הדלקת המנורה יש להשתמש ב'שמן שבשמן'. לא די בלימוד החסידות, אלא צריך להשתמש ב'שמן כתית' - שהיא ההתבטלות ו"המעיכה", ה"כתיתה", שמיוצרת מלימוד פנימיות התורה, (או עבודת המידות והאיפוק - הבאים אחר הלימוד, או, עבודת ההתבוננות בתפילה..) ודווקא אז יכולים להדליק את המנורה שבנפש, נר ה' נשמת אדם.



שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter