יח 'אדר ב התשפ"ד (28.03.2024)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




ימי סגולה
שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.



|
שתפו:  
חבד » פרשת השבוע » פרשות נוספות » ספר שמות » פרשת בשלח


צנצנת האמונה
המן משקף בעבורנו לא רק את חסדי הקב"ה אז, במדבר סיני, אלא את כל השיטה שבאמצעותה הקב"ה מקיים אותנו, כאן ועכשיו.

מעובד ע"פ שיחות הרבי מליובאוויטש מלך המשיח
ט שבט התשע"ב (02.02.2012)

חב"ד
הנני ממטיר לכם לחם מן השמים (שמות טז,ד)

בפרשתנו השבוע, פרשת 'בשלח', מספרת התורה על המזון המיוחד שבו האכיל הקב"ה את בני-ישראל במדבר-סיני - המן. המזון הזה מכונה בתורה "לחם מן השמים", והיו בו כמה וכמה תכונות מופלאות כמו העובדה שלא הייתה בו פסולת, האדם היה טועם בו כל טעם שרצה, לכל אחד הגיעה בדיוק המנה (הכמותית) הקצובה בעבורו וכו'.

המן לא היה רק פתרון לרעבונם של בני-ישראל במדבר. יש בו משמעות ולימוד גם לדורות הבאים. הקב"ה ציווה להשאיר צנצנת אחת של מן למשמרת, ואחד השימושים שנעשו בה היה למשל בימי ירמיהו: "כשהיה ירמיהו מוכיחם, למה אין אתם עוסקים בתורה, והם אומרים: נניח מלאכתנו ונעסוק בתורה? מהיכן נתפרנס?!... הוציא להם צנצנת המן ואמר להם... ראו, בזה נתפרנסו אבותיכם. הרבה שלוחים יש לו למקום להכין מזון ליראיו"...

אשליית הטבע

במבט ראשון לא מובנת כלל התשובה שהשיב ירמיהו ליהודים ששאלוהו "מהיכן נתפרנס"; וכי מה בכך שבני-ישראל בהיותם במדבר-סיני אכלו מן, הרי עכשיו אין עוד מן שיורד מהשמים, והאדם צריך לחרוש ולזרוע כדי להוציא לחם מן הארץ?! (אז מה לכאורה מועילה דוגמת המן הניסי ?)

כאן אנו מגיעים לרעיון הגדול הטמון במן: המן משקף בעבורנו לא רק את חסדי הקב"ה אז, במדבר סיני, אלא את כל השיטה שבאמצעותה הקב"ה מקיים אותנו, כאן ועכשיו.

כשאנו חורשים וזורעים את האדמה כדי להצמיח ממנה לחם, נראים הדברים טבעיים לחלוטין. אין אנו רואים בזה שום נס ושום גורם על-טבעי, וההרגשה הצומחת היא, שאם צריך להודות למישהו - הרי זה לאדם שחרש וזר ולאדמה שהצמיחה את היבול. גם שכיר שמקבל משכורת נוטה לחשוב, שהוא חי ומתפרנס על-ידי מעבידו.

ה'צינור' אינו עיקר

לאמיתו של דבר יש כאן אשליה גדולה. האדמה שמצמיחה לחם והמעביד שנותן את המשכורת, אינם אלא "צינורות" - שדרכם מעביר הקב"ה את השפע לאדם. הברכה האמיתית והפרנסה האמיתית מגיעים ממנו (מ"החלטתו" האלוקית של ה', כמה ואיך תגיע אל האדם - פרנסתו...), אלא, שהוא משתמש בכל האמצעים הטבעיים להעביר דרכם (וב"הסוואתם") את הפרנסה.

(כניכר גם מאותיות המילה - 'פרנסה' - פרה נס = ריבוי של ניסים  - היוצרים לאדם את מחייתו...).  

יהודי שחושב במושגים האמיתיים יודע, שלא ייתכן לשים את הדגש על ה'צינור' ולהזניח את מקור השפע. יהודי כזה אמנם יעבוד לפרנסתו, כי צריך גם 'צינור', אבל לא יעלה על דעתו להפוך את העבודה לעיקר חייו, עד שהיא תמנע ממנו להשאיר גם זמן ללמוד תורה, להתפלל ולקיים מצוות - שהרי בכך הוא משמיט מתחת רגליו את מקור פרנסתו, את ברכת ה' - השומרת ומשבחת את פרנסתו!

תחבולות אינן מועילות

יהודי זה גם מבין, שהתחבולות העסקיות המפוקפקות לא יביאו לו יותר רווח, ולטווח רחוק, אולי הן אף יגרמו נזק...  הוא מאמין, שהקב"ה הקציב בעבורו את מידת פרנסתו, והוא רק צריך לעשות את ה'כלי' המתאים (והנכון, והלא מוגזם!) כדי לקבל זאת.

אלא שאנו זקוקים לאמונה וביטחון כדי להגיע להכרה זו, משום שהקב"ה מעביר אלינו את ברכתו דרך הכלים הטבעיים, שמסתירים את התהליכים האמיתיים והפנימיים. בנקודה זו, גדולה חשיבותו של המן - המן משקף בעבורנו בגלוי את העובדה, שהפרנסה מגיעה אלינו בעצם - מהקב"ה, ושכל תחבולותיו של האדם לא ישנו מאומה - כי כל אחד מקבל בדיוק, לא פחות ולא יותר, את המנה הקצובה בעבורו.

וכך מחזק עניין המן את האמונה בה' ואת הביטחון, שהוא יספק לכל אחד ואחד תמיד את הדרוש לו בגשמיות וברוחניות.



שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter