כב אלול התשע"ט (22.09.2019)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

"טל הבדולח" – טל התחייה
תהליך הטהרה המקובל מטומאת מת הוא באמצעות הזאה מ'מי חטאת' – מי מעיין שבהם מעורב אפר משריפת פרה אדומה. בלשון הזוהר מכונה התערובת הזו "שיורי טלא דבדולחא" – שאריות מטל הבדולח. 

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




כולם עשו תשובה
אין בדורנו יהודי שלא חלף בראשו אי פעם הרהור תשובה, ולכן מבחינה זו אנו ראויים כבר להיגאל. בינתיים, ברגעים שנותרו עד להתגלות המשיח, עלינו להוסיף ולשפר את רמת התשובה, כל אחד בהתאם למעמדו ומצבו, ולהמשיך להתחזק באמונה ובציפייה.


|
שתפו:  
חבד » חגי ומועדי ישראל » ט"ו בשבט


מושרש במקורו
"כי האדם עץ השדה". התורה ממשילה את האדם לאילן ● התכונה המייחדת את הצומח היא הדבקות במקור חיותו, הקרקע. הצומח חייב להיות מחובר תמיד אל הקרקע; אם מנתקים אותו מהאדמה, מקור חיותו, הוא גווע ונובל

מעובד על פי שיחות הרבי מליובאוויטש מלך המשיח
טז טבת התשע"א (23.12.2010)

בפרשת 'שופטים', מופיע הפסוק המפורסם: "כי האדם עץ השדה". התורה ממשילה את האדם לאילן, ומשום כך אנו מציינים את חגו של האילן - ט"ו בשבט - באכילת פירות ובאי-אמירת 'תחנון' (חלק מהתפילה, שמשמיטים בימי שמחה, כי בו מזכירים עוונותינו ומתחננים ומבקשים, שימחל לנו עליהם...). 

כל זה מוכיח, כי יש קשר עמוק בין האדם לבין האילנות.

הדבר מעורר תמיהה: הלא האדם הוא נזר הבריאה, ואילו האילן הוא מסוג הצומח, הנחות במדרגתו אפילו לעומת סוג החי. למה בוחרת התורה להשוות את האדם דווקא לאילן?!    חייבים אנו לומר, שיש בצומח תכונה עיקרית ומרכזית, בעלת משמעות רבה לאדם, שלכן נמשל לאילן דווקא.

מעלת הצומח

התכונה המייחדת את הצומח היא הדבקות במקור חיותו, הקרקע. גם החי והמדבר מקבלים את מזונם מהאדמה (ואף נוצרו ממנה, כנאמר: "הכול היה מן העפר"), אך הם אינם צריכים להיות קשורים כל הזמן אל שורשם ומקורם ואל אימם-יולדתם. לעומתם, הצומח חייב להיות מחובר תמיד אל הקרקע; אם מנתקים אותו מהאדמה, מקור חיותו, הוא גווע ונובל.

האילנות מבטאים זאת ביתר שאת, שכן הם מתקיימים קיום ממושך וסובלים את כל שינויי העונות של השנה, ועם זאת מניבים פרי שנה אחר שנה (שלא כצמחים עונתיים, הגוועים בתום עונתם). הדבר מראה על הקשר האיתן שלהם עם האדמה, עד שאפילו שינויי העונות אינם פוגמים בהם.

התורה - חיינו

במובן זה דומה האדם לעץ השדה. אף הוא, במהותו האמיתית, אינו יכול להינתק ממקורו. נשמתו זקוקה לקשר המתמיד והרצוף עם מקור חיותה, ובלא זה - חייה אינם חיים. הדבקות במקור החיים - זו תכונת האילן שהאדם צריך לאמץ לעצמו.

מקור החיים של האדם הוא התורה (חכמתה, עצותיה, הנחיותיה וכו'...), כנאמר: "כי הם חיינו". ממנה יהודי שואב את כוחות נפשו להשכיל, להתמודד ולפעול... אלא שסדר החיים הוא, שרק מיעוט מעם-ישראל עוסק בתורה יומם ולילה, ואילו רוב האנשים צריכים (על-פי התורה) לצאת מאוהלה של תורה אל העולם, לחיי הפרנסה, כדי למלא את השליחות האלוקית - "לעשות לו יתברך דירה בתחתונים".

תחת השפעת התורה

אף-על-פי-כן צריך לזכור, "כי האדם עץ השדה": האילן, אף שהוא מתנשא אל מחוץ לקרקע - הוא מחובר אליה תמיד בשורשיו. כך גם האדם - גם כשהוא עומד בפרק החיים של "לרדוף" (ולהצליח בעסקיו..), עליו להיות קשור לתקופה שבה עסק אך ורק (או הרבה יותר) בתורה.

קשר זה צריך להיות לא כזיכרון בלבד - שפעם, בימי עבר, הוא למד תורה - אלא כחיבור צמוד והדוק עם תקופת הלימודים, עד שהוא מרגיש, שהתורה שלמד אז היא מקור חייו - בהווה. גם הזמנים שהוא קובע עתה לתורה, בבוקר ובערב (אפילו כמה דקות!...), צריכים להשפיע על כל היום, עד שכולו- יימצא תחת השפעת ואווירת התורה.



שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter