ז אייר התשע"ח (22.04.2018)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

"טל הבדולח" – טל התחייה
תהליך הטהרה המקובל מטומאת מת הוא באמצעות הזאה מ'מי חטאת' – מי מעיין שבהם מעורב אפר משריפת פרה אדומה. בלשון הזוהר מכונה התערובת הזו "שיורי טלא דבדולחא" – שאריות מטל הבדולח. 

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




מהרה תצמיח
בתפילת שמונה-עשרה מבקשים: "את צמח דוד עבדך מהרה תצמיח". כלומר: 'להצמיח' ולגלות לפנינו את משיח בן דוד. אנו מתחננים כי הדבר יקרה 'מהרה' – לא רק במושגים אנושיים, אלא 'מהרה' במושגים אלוקיים – בן-רגע ממש.


|
שתפו:  
חבד » חגי ומועדי ישראל » חודש טבת


החג הקרוב שמצפה לנו
עשרה בטבת הוא היום בו החלו למעשה אירועי החורבן, ולכן אנו צמים בו מדי שנה. אך לצד ציון החורבן, ישנה משמעות עמוקה יותר ליום זה – משמעות של גאולה!

ז טבת התשע"ג (20.12.2012)

חב"ד
בעשרה בטבת אנו מציינים את תחילת המצור על ירושלים. המצור הסתיים לאחר שלוש וחצי שנים – בבקיעת החומות ושריפת בית-המקדש.
 
עשרה בטבת הוא היום בו החלו למעשה אירועי החורבן, ולכן אנו צמים בו מדי שנה. אך לצד ציון החורבן, ישנה משמעות עמוקה יותר ליום זה – משמעות של גאולה! על פי המקורות, מהווה חורבנו של בית-המקדש תהליך מכונן של בנייתו מחדש – בגאולה השלמה – וממילא, התחלת החורבן היא גם התחלת תהליך הבנייה.
 
*
 
כדי להבין את הדברים, עלינו להקדים ולהבין את ההבדל בין בתי המקדש שחרבו לבין הבית השלישי שייבנה תכף ומיד. ההבדל אינו רק בארכיטקטורה ובממדים. מדובר בהבדל מהותי, שמתחיל בבתי המקדש ומקרין על העולם כולו:
 
בית-המקדש הוא המקום בו שורה השכינה. זהו המקום בו הגילוי האלוקי נמצא בשיאו, ומשם הוא מתפשט בכל העולם. בעבר, האור האלוקי המיוחד שהתגלה בבית-המקדש היה מדוד ומוגבל ולכן הוא לא חולל בעולם שינוי תהומי. בבית-המקדש עצמו התחוללו דרך קבע נסים כבירים, שלימדו כי כאן לא שולטים חוקי הטבע. אולם ההתגלות המופלאה לא חרגה מתחומי הבית.
 
לדוגמה – הנס "עומדים צפופים ומשתחווים רווחים": בשלושת הרגלים שררה בבית-המקדש צפיפות עצומה. מיליוני יהודים הגיעו למקום הקדוש, ובדרך הטבע לא הייתה שום אפשרות להמון הדחוס להשתחוות שם בפישוט ידיים ורגליים, כפי שמחייבת ההלכה. לפועל, כשהגיע הרגע, המקום כאילו נמתח ולכל אחד היו ארבע אמות 'פרטיות' להשתחוות כראוי!
 
הייתה זו עדות מובהקת לנוכחות האלוקית במציאות הגשמית. אולם העדות הזאת נותרה, כאמור, בתוככי בית-המקדש. מחוץ לגבולות הקודש עולם נהג כמנהגו ולא ניכרה בעליל הנוכחות האלוקית.
 
תכלית הבריאה היא להפוך את העולם הגשמי לסביבה של גילוי אלוקי מובהק. בלשון המדרש: "נתאווה הקדוש-ברוך-הוא להיות לו דירה בתחתונים". הקדוש-ברוך-הוא רוצה 'להרגיש' בעולם הזה 'בבית' – ובבית-המקדש הוא אכן 'הרגיש' כך. אבל לא מחוצה לו.
 
בבית-המקדש השלישי תקרין ההארה האלוקית ותתגלה גם בעולם כולו. בכל מקום ומקום תהיה תחושה ברורה וממשית של גילויי אלוקות. בבית-המקדש עצמו יהיה גילוי אלוקי מיוחד במינו, וכתוצאה מכך גם בעולם כולו תהיה התגלות אלוקית של ממש.
 
*
 
כדי להגיע לרמה כזו של התגלות, אי-אפשר היה (כביכול) להותיר את בית-המקדש הישן על כנו. כורח המציאות היה שהבית ייחרב, ואנו – בני ישראל והעולם כולו – נעבור תהליך הכשרה לקראת הגילויים האלוקיים הנעלים של הגאולה.
 
החורבן והגלות אינם עונש גרידא על מעשים רעים. הם מהווים הכנה לקראת בנייה מחודשת, איכותית לאין שיעור – ונצחית. נכון שהקדוש-ברוך-הוא כל יכול, ואילו רצה – היה מוביל אותנו אל היעד הנכסף גם ללא החורבן והגלות. ברם מעשינו הם שגרמו לכך, שהדרך אל הגאולה תהיה גלות מתישה (אם כי בדיעבד, גם לכך שאנו מוכשרים באמצעות גלות מתישה דווקא יש השפעה חיובית על איכותה של הגאולה).
 
בעשרה בטבת אנו צמים וכואבים את החורבן הנורא, אך בתוך תוכו של החורבן גם נובט גרעין של שמחה, משום שזו המטרה הפנימית בכל התהליך הקשה הזה.
 
גדול ביטחוננו כי כבר בעשרה בטבת הקרוב נהיה בתוך הגאולה השלמה, וכבר לא נצטרך לצום. כי כאשר נגיע אל התכלית, כאשר ייבנה בית-המקדש השלישי – תתגלה לעין כול המטרה הפנימית של מה שהתחיל ביום הזה, וממילא יהפוך היום ליום חג ושמחה.



שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter