יז ניסן התשפ"ד (25.04.2024)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




ימי סגולה
שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.



|
שתפו:  
חבד » חגי ומועדי ישראל » חנוכה » מבט לעומק


חג השמן
הנס נעשה דווקא בשמן – כיוון שהתנגדות היוונים הייתה דווקא לקדושת התורה, ל'שמן' שבה.

כט כסלו התשע"ב (25.12.2011)

חב"ד

עריכת שולחן מול הדלקת הנר

חנוכה, הוא חג ששונה מכל החגים, בכל החגים כולם ישנו צווי של סעודה: לחם, מים, (בשר) ויין, ואילו בחנוכה עיקר היום-טוב הוא לא בסעודה, אלא בהדלקת הנרות! אחד הטעמים לכך הוא שנס חנוכה היה בניצחון רוחני כנגד היוונים שרצו "להשכיחם תורתך ולהעבירם מחוקי רצונך".

אמנם, כל ענייניהם של בני ישראל הם רוחניים, אפילו מוצרי המזון הבסיסיים ביותר שאנו אוכלים: הלחם והמים - נמשלו לתורה. כשיהודי אוכל או שותה אותם ניכר שהם 'משל' לתורה, ובפרט באכילה ובשתיה בשבתות וימים טובים – שהיא מצווה. אולם עצם ההדגשה בחנוכה על החלק הרוחני (-הדלקת הנר) מראה את החידוש שבחג זה, ועד כמה הוא נעלה אפילו יותר מהחלק הרוחני שבחגים האחרים.
 

המיוחד בשמן יותר מהיין

אמנם הלחם והמים נמשלו לתורה, אולם הם מרמזים על הנגלה שבתורה. וכשם שבגשמיות לא ניתן לחיות בלי מוצרים אלו, כך ברוחניות העניינים חייבים ללמוד את הנגלה שבתורה ולדעת את ההלכות על מנת לקיימם למעשה. לעומתם, היין והשמן – רומזים על חלק הנסתר ('רזין') שבתורה. שניהם – גם היין וגם השמן – מביאים חיות ותענוג גם ברוחניות, שכן הם הגורמים לחיות ותענוג בקיום מצוות התורה מתוך יראה ואהבה לה'.

היין, בגשמיות, הוא משקה (חשוב) שניתן לשתות אותו בפני עצמו, שותים אותו בזמנים מיוחדים, והוא מביא חיות ותענוג. ברוחניות הרי הוא מרמז על חלק הנסתר בתורה ששייך לגילוי. ולעומתו השמן – אינו ראוי לשתיה בפני עצמו (ואף יכול להזיק), ולכן מערבים ממנו מעט מאוד במאכלים אחרים, והוא  נספג ומפעפע בהם. כך ברוחניות נמשל השמן ל'רזין דרזין' שבתורה שהם למעלה מגילוי. כעת נבין עוד יותר את מעלתו של חג החנוכה, שלכן הוא נחגג דווקא בהדלקת השמן ולא בסעודה, ומדוע הנרות בו אסורים בשימוש "אלא לראותם בלבד": חג החנוכה כולו קשור עם שמן, שמן שבתורה, על כל מה שאמרנו בקשר אליו.

לזכור שה' נתן את התורה

לכאורה, תמוה מדוע דווקא חנוכה, שהוא חג מדרבנן, וארע בזמן של חושך רוחני, הגיע לדרגה כה גבוהה – נעלית יותר מכל החגים עליהם אנו מצווים מן התורה. אולם, מכיוון שככל שמתגבר החושך בעולם – הולך ומתגבר גם האור, הרי ברור שדווקא בחנוכה, כאשר החושך הרוחני בעולם גבר – היה צורך שיתגלה ויודגש יותר ה'מאור' שבתורה, השמן שבה.

מלחמת היוונים היתה, "להשכיחם תורתך". הם הבינו את השכל והיופי שבתורה, ולכן התנגדו לעל–שכלי שבתורה – לקדושתה. קדושה זה מעל השכל, זו התבטלות, ולכך הם התנגדו. וכפי שאנו אומרים בתפילה, שמטרת היוונים היתה: "להשכיחם תורתך", ללמוד תורה, אך לא כתורת ה'. כאשר לומדים רק את הנגלה שבתורה, ורואים את יפיה וחכמתה המדהימים, ניתן חלילה להגיע למצב כזה: מעריכים את ה"שכל" שבתורה, אך בלי לזכור את קדושתה.

הכח שהיה ליוונים להלחם בתורה בא מכך שאת עניין החכמה והיופי יש להם. יוונית זו שפה יפה, ולמעשה השפה היחידה בה ניתן לתרגם את התורה כראוי, אולם החכמה היוונית היא חכמה חיצונית, היונקת מן הקדושה-ונלחמת בה. לכן יום תרגום התורה ליוונית (תרגום השבעים), היה יום קשה כל כך (כיום שנעשה בו העגל), שכן זה נעשה בשביל תלמי המלך, ונותן את המקום לחשש שמא ינוצל אחר כך לרעה (מה שבאמת קרה בפועל).

לכן הנס נעשה דווקא בשמן – כיוון שהתנגדות היוונים הייתה דווקא לקדושת התורה, ל'שמן' שבה. אפשר ללמוד את הנגלה שבתורה, ולשכוח מהקב"ה, אך כשמערבים ב'אוכל' (נגלה), את ה'שמן' שבתורה, את ידיעת האלוקות, הרי פנימיות התורה (השמן) מאירה בכל הסביבה באופן כזה, שאף המורדים בה' נמשכים ומגיעים לאלוקות.
 

הדורות השתנו...

גם לאחר נס חנוכה, עדיין עיקר הלימוד היה בנגלה שבתורה (לחם ומים), ורק יחידי סגולה, עסקו בתורת הנסתר. חנוכה גרם רק שבלימוד הנגלה שבתורה, ירגישו את פעולת השמן (הנסתר, הפנימיות) שחודר ומפעפע בו – שתהיה הידיעה וההרגשה שהתורה היא תורתך, תורת ה'. אך, ככל שגבר החושך, התגלה גם האור – השמן עצמו.

כיום, כפי שמגדיר זאת האריז"ל: "מותר ומצווה לגלות זאת החכמה". ואכן לימוד ה'שמן' שבתורה הלך והתגבר. תחילה, לימוד הנסתר לא היה באופן של הבנה והשגה, ורק  מי"ט כסלו, חג גאולתו של האדמו"ר הזקן (מיסד שושלת חב"ד), ויום ראש השנה לחסידות, הפך לימוד החסידות ('נסתר שבתורה') ללימוד בפני עצמו בהבנה והשגה מתוך הרחבה וביאור (אם כן, עיקר עניינו של חנוכה, בא לידי ביטוי דווקא מי"ט כסלו).

כשהחושך גבר עוד יותר, בתקופת האדמו"ר הרש"ב (רבי שלום בער), קמה תנועת 'מפיצי ההשכלה' (- שרצו להוריד את העם מדרך התורה) וכנגד, יסד הוא את ישיבת תומכי תמימים, בה לומדים כחלק מסדר הלימוד היומי הרגיל את תורת החסידות. בזמן בנו, האדמו"ר הקודם, רבי יוסף יצחק, כשהחושך גבר יותר, הוקמו ישיבות כאלו בכל חלקי העולם. ובימינו, כשהחושך הגיע לשיאם בלתי נתפשים תורת החסידות אף מתורגמת ומופצת בכל העולם כולו. אור השמן שבתורה מאיר לא רק "על פתח ביתו מבחוץ", אלא אף בתוך החוץ עצמו נובעים מעיינות החסידות ומאירים לסביבה כולה.

בעומק יותר הסבר הדבר הוא לא רק 'משום שהחושך מתגבר – מתגבר גם האור', אלא מכיוון שמתקרבים יותר ויותר לביאת משיח צדקנו (עליו נאמר "בשמן קדשי משחתיו"), ועל ידו יהיה גילוי עיקר פנימיות התורה, ועיקר לימוד התורה יהיה אז בפנימיות התורה, הרי בפשטות הולך ומתגלה יותר ויותר חלק זה שבתורה. ולמעשה זו גם הסיבה שהחושך (הרוחני) מתגבר – בגלל שמתגברים האור האלוקי והקדושה בעולם – מתקרבים לגאולה. ככל שמתקרבים לגאולה, מתגבר יותר ה'שמן', וכשהחושך "מרגיש" שסופו קרב הוא מתנגד בכל כוחו.

את ההתקרבות לגאולה שבחנוכה ואת הקשר למשיח רואים בעצם העובדה שזהו חג של שמונה ימים (ו-8 נרות). המספר 8 בכלל קשור עם משיח: כינור של ימות המשיח – של שמונה נימים, ועוד. גם י"ט כסלו קשור עם משיח: מאז התחיל עיקר העניין של הפצת מעיינות החסידות, כפי שאמר משיח לבעש"ט – שהוא יתגלה כשיפוצו מעיינות החסידות חוצה. ומאז ועד היום הולך ומתווסף, כאמור, בפעולות הפצה אלו, עד שהיום כבר צריך רק 'לפקוח את העיניים' ולראות ש'הנה זה מלך המשיח בא'.



שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter