יט 'אדר ב התשפ"ד (29.03.2024)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




ימי סגולה
שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.



|
שתפו:  
חבד » חגי ומועדי ישראל » יום הכיפורים » מבט לעומק


המסר האוניברסאלי מסיפורו של יונה
רובן ככולן של התפילות מורכבות מדברי חרטה ותחנונים. חרטה על המעשים הלא טובים שנכשלנו בהם, ותחנונים כי ייסלח לנו עליהם וניחתם לשנה טובה ומתוקה. אולם ישנם גם קטעים מסוג שונה. למשל: סדר העבודה שקוראים בתפילת מוסף – תיאור מרגש של עבודת היום בבית-המקדש על-ידי הכוהן הגדול. או סיפורו המלא של יונה הנביא, שנקרא מתוך תרי עשר, בתפילת מנחה.

טו אב התש"ע (26.07.2010)

יום-הכיפורים, היום הקדוש ביותר בשנה, מוקדש רובו ככולו לתפילות. פותחים אותו בהצהרה הציבורית כי איננו מפלים מתוכנו אף אחד, אלא מתירים להתפלל עם העבריינים, ופונים לסדרת תפילות ארוכות.
 
רובן ככולן של התפילות מורכבות מדברי חרטה ותחנונים. חרטה על המעשים הלא טובים שנכשלנו בהם, ותחנונים כי ייסלח לנו עליהם וניחתם לשנה טובה ומתוקה. אולם ישנם גם קטעים מסוג שונה. למשל: סדר העבודה שקוראים בתפילת מוסף – תיאור מרגש של עבודת היום בבית-המקדש על-ידי הכוהן הגדול. או סיפורו המלא של יונה הנביא, שנקרא מתוך תרי עשר, בתפילת מנחה.
תמצית הסיפור היא, שיונה קיבל הוראה מהקדוש-ברוך-הוא לעורר את תושביה הגויים של העיר נינווה לשוב בתשובה וניסה להימלט מכך, משום שחשש כי חזרה מהירה שלהם בתשובה תאפיל ככתם על עם ישראל, שלא ממהרים לשוב בתשובה. אולם שרשרת נסים מופלאה אילצה אותו להיכנע לדבר האלוקים וללכת להחזיר את תושבי נינווה בתשובה.
 
                                                          *
 
המסר העיקרי של הסיפור הוא, כי אין שום דרך להימלט מהקדוש-ברוך-הוא, ותמיד – בכל עת ובכל מקום – חובה עלינו לקיים את רצונו.
 
אך קיים בסיפור מסר נוסף, הנלמד מההתייחסות האלוקית לכלל האנושות: יונה ידע כי אם לא יחזרו בהם תושבי נינווה מדרכם הרעה – הם ימותו. למרות זאת, לא חמל עליהם וביכר לכתחילה להתעלם מהצלתם, התלויה בו. מניעיו אמנם היו חיוביים – אולם הבורא לא קיבל אותם ואף הוכיחו קשות על כך: כיצד הנך מסוגל להתעלם מגורלם של למעלה ממאה ועשרים אלף איש, יהיו מניעיך אשר יהיו? בידיך להיטיב דרכם של רבבות אנשים ובכך להצילם מכיליון – ואסור לך להסתגר בד' אמותיך ולהפקירם לאבדון.
 
וזהו המסר, שמתחבר במובן מסוים להצהרה שפותחת את תפילות יום-הכיפורים – אנו מתירים להתפלל עם העבריינים: הקדוש-ברוך-הוא לא סוגר את הדלת בפני אף אחד, בוודאי לא בפני יהודים, גם אם התנהגותם גרועה מאין כמוה, ואף לא בפני גויים – אם הם נכונים לחזור בתשובה אמיתית ומסוגלים לתקן את מעשיהם הרעים. את כולם מוכן ומעוניין הבורא לקבל.
 
                                                          *
 
סיפורו של יונה קורא לכולנו לא להסתגר בד' האמות הפרטיות ולהסתפק בדאגה לעצמנו ולבני ביתנו, או גם לחברי קהילתנו. שומה עלינו לדאוג לכולם. בראש ובראשונה, לכלל ישראל, כולל העבריינים שבהם, ובד בבד – גם לכל העמים. להיות אור לגויים ולהנחיל גם להם את רצון האלוקים. ללמד את כולם, כי יש בורא לעולם וכי הוא מנחה בתורה כיצד מוטל על כל אדם, גם מי שאינו יהודי, להתנהג.
 
זו בדיוק דרכו הייחודית של הרבי מליובאוויטש מלך המשיח. דרך מנהיגות שחורגת הרבה מעבר למסגרת קהילתו הקרובה, חסידי חב"ד. מן המפורסמות היא דאגתו של הרבי לכלל עם ישראל, גם לרחוקים ביותר מקיום תורה ומצוות, ומעבר לכך –  ידועה גם דאגתו לכלל העמים: הרבי הוא המנהיג היהודי היחיד שעורר בפועל את מנהיגי העולם לקרוא לקיום שבע מצוות המוטלות על בני נוח, כפי שמכונים מי שאינם יהודים – ובכך לכונן אורח-חיים של שלום אמיתי, המושתת על אמונה באלוקים.
 
אצל הרבי ניכרת אכפתיות כלל-אנושית אמיתית, והאכפתיות הזו היא שמובילה את כולנו אל האידיליה המושלמת שתשרור בין העמים בגאולה השלמה, שתבוא תכף ומיד.



שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter