שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.
האות הראשונה שבאמצעותה נוצר הקשר בין הקב"ה לעם-ישראל היא אפוא האות – א' מכאן שהיא גם מסמלת את הקשר והחיבור בין האדם לבין הבורא
מעובד על פי שיחות הרבי מליובאוויטש מלך המשיח
ז אב התש"ע (17.07.2010)
אנכי ה' אלקיך (דברים ה,ו)
פרשתנו פרשת 'ואתחנן' מספרת לנו על התגלותו של הקב"ה על הר-סיני לעיני כל ישראל, כשהיא נפתחת במילים "אנכי ה' אלוקיך". האות הראשונה שבאמצעותה נוצר הקשר בין הקב"ה לעם-ישראל היא אפוא האות – א' מכאן שהיא גם מסמלת את הקשר והחיבור בין האדם לבין הבורא.
כאשר רבנו הזקן, מייסד חסידות חב"ד ומחבר ספר ה'תניא', חיפש מלמד לבנו, זימן אליו אברך ואמר לו: "עליך מוטלת מצווה לפרנס את משפחתך, ועליי מוטלת מצוות 'ושיננתם לבניך' - הבה נתחלף".
שאל האברך: "ואיך עליי ללמד את הילד?".
ענה הרבי: "מתחילים בלימוד אלף-בית. האות הראשונה שמלמדים ילד יהודי היא האות א', מהי א'? - נקודה למעלה ונקודה למטה, וקו של יראת שמים מחבר ביניהן".
נשמה וגוף
רבנו הזקן הוסיף וביאר, שהנקודה העליונה מסמלת את הנשמה והנקודה התחתונה מסמלת את הגוף. שני אלה, הנשמה והגוף, הם לכאורה דברים נפרדים לגמרי, בעלי שאיפות מנוגדות, ואין שום קשר ביניהם. החיבור בין השניים נעשה על-ידי קו של יראת שמים.
שתי הנקודות שבאות א מרמזות גם על הקב"ה והאדם. הנקודה העליונה היא הקב"ה, שהוא אין-סוף ולמעלה מכל הגדרה והשגה. הנקודה התחתונה היא האדם התחתון, נברא מוגבל. והקשר ביניהם נעשה על-ידי התורה והמצוות - שחושבים ופועלים כנדרש…
אין אחיזה
הקב"ה והאדם מרומזים דווקא בנקודה - נקודה עליונה ונקודה תחתונה. ייחודה של הנקודה שאין לה שטח ומציאות. לכן היא מסמלת את ההתבטלות הגמורה ואת העדר תחושת המציאות.
הקב"ה מרומז בנקודה, משום שאין לנו שום אחיזה בו ואין אנו יודעים עליו אלא נקודה בלבד - שהוא קיים. זו הנקודה העליונה. גם האדם מרומז בנקודה, משום שהדרך היחידה העומדת לפניו להתחבר עם הקב"ה היא להיות בבחינת נקודה - בתחושה של התבטלות גמורה והעדר הרגשת מציאות כלפי הבורא. זו הנקודה התחתונה.
קו של יראת שמים
החיבור בין האדם לבין הבורא נעשה על-ידי 'קו של יראת שמים' - על-ידי התורה והמצוות. כשיהודי לומד את תורת ה' ומקיים את מצוותיה, הוא נהפך מ'נקודה', שאין לה שום ערך ומציאות, לחלק באות א של "אנכי ה' אלוקיך".
זה היסוד וההתחלה של מתן התורה וזה גם היסוד לחינוכו של ילד יהודי. כאשר משתיתים את החינוך על יסוד זה, מקבל הילד את הכוחות לגדול כראוי ולצאת אחר-כך לעולם כדי לעשות ממנו דירה לו יתברך - לקדשו...
בכוח החינוך הזה, הוא מצליח להאיר את העולם כולו באור התורה והמצוות ומצליח להחדיר בבריאה את ההכרה, שאמיתת כל המציאות היא "אנכי ה' אלוקיך".
אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il