יט 'אדר ב התשפ"ד (29.03.2024)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




ימי סגולה
שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.



|
שתפו:  
מדור התוכן » מיוחד


האם אתה באמת יודע להקשיב?
ברוב מכריע של השיחות שלנו, איננו מקשיבים באמת לזולתנו. אנחנו עסוקים ב"למכור" את דעותינו. חלק גדול מהבעיות הנוצרות ואי ההבנות, מקורן בחוסר הקשבה את הזולת, אם בין בני זוג, אם הורים את ילדיהם, בין שכנים ובתוך הקהילה עצמה

מנחם זיגלבוים
ל כסלו התשע"ב (26.12.2011)

חב"ד
באחד הקורסים בהם השתתפתי, התקיים תרגיל הקשבה. זוגות זוגות ישבו התלמידים; האחד מדבר חמש דקות (בלבד!) בעוד השני מקשיב. לאחר מכן השני אמור לחזור על דבריו של הראשון, לשקף כי הבין כיאות את דבריו וכוונתו ולקבל את אישורו. על אף כל הנתונים שאִפשרו הקשבה מוחלטת למשך זמן כה קצר, רוב המתרגלים נכשלו ביכולת לחזור כיאות על דבריו של הזולת, שלא לדבר על הבנת רצונו. האמת? כולנו הופתענו.

אני מתיימר לקבוע, כי חלק גדול מהבעיות הנוצרות ואי ההבנות, מקורן בחוסר הקשבה את הזולת, אם בין בני זוג, אם הורים את ילדיהם, בין שכנים ובתוך הקהילה עצמה. הקשבה פירושה הקשבה פנימית לדברי הזולת. הקשבה שבה גם המחשבה שוקטת, והיא מרוכזת כולה בניסיון להבנת דברי הזולת. הקשבה אין פירושה הסכמה.

תקשורת בינאישית מתחילה בהקשבה, לא בשמיעה. שמיעה היא בלתי רצונית ואיננו שולטים בה. אנו שומעים את הרכב חולף ברחוב לידנו, אך לא נותנים ליבנו לכך. הקשבה היא תהליך סלקטיבי שבו אנו מרכזים את חושינו לקלוט ולקבל. בהקשבה נכונה נוצרת גם תחושת אמון המחברת בין איש לרעהו.

הקשבה – נטרול 'פצצות'

"קשב" – תוספת הקשבה, מחשבה והתבוננות איך לעשות זה באופן מסודר, וביחד עם זה, ב"סערה" הכי גדול. כלומר, אף על פי שבודאי קדמה כבר הקשבה לפני זה, ולא רק פעם אחת, אלא כמה פעמים, מכל מקום, יש צורך בהקשבה נוספת שעל ידה תהיה הפעולה באופן נעלה יותר, וככל שתגדל מעלת ההקשבה תגדל גם מעלת ואופן הפיזור וכו'". (התוועדויות כ"ק אדמו"ר שליט"א, תשמ"ט כרך א' עמוד 187).

לא פעם אנו מקשיבים לזולתנו ולא מבינים את דבריו, אך משום מה יש בנו חסם המונע מאתנו לומר זאת במילים פשוטות: "הקשבתי לך אך לא הבנתי, אודה לך אם תוכל לשוב על הדברים כדי שאבין אותך טוב יותר. חשוב לי להבין אותך". במקום זאת, אנו מהנהנים בראש ומתחילים להגיב מהבטן על סמך שלוש ארבע מילים שקלטנו, ומתחילים להרצות בשטף את משנתנו.

קל להבחין ברוב השיחות המתקיימות סביבנו, כי האינטראקציה בדו-שיח היא "מכירתית"; האחד רוצה "למכור" לשני את דעתו, הבנתו והשקפותיו, ולא לשמוע מה באמת דעתו של הזולת, או לברר מה חסר לשני. המוטיבציה היא בדרך כלל אישית שלנו, ולא הכרת צורך האחר.

עם יד על הלב, גם כשאנחנו בשקט ומקשיבים לשני, קיים בתוכנו דיאלוג פנימי בלתי פוסק: 'מה אני הולך להשיב לו מיד כשיסיים את דבריו'; 'מה אני צריך לעשות כעת', ו'איך אני משכנע אותו שהוא טועה'.

הקשבה היא תכונה בונה. לא רק כדי לקבל את האינפורמציה מהזולת, אלא בראש ובראשונה בשביל עצמנו. אנו יכולים ללמוד רבות מדעתו של הזולת (גם אם איננו מסכימים לה), להבין גישה אחרת כמו גם להכיר אפיקי מחשבה חדשים. ההקשבה היא גם להכיר את שפת הגוף של זולתנו, להביט בפניו ולהבין את המקום הרגשי ממנו הוא מרצה את דבריו.

הקשבה היא מיומנות גבוהה וצריך לדעת לשלוט עליה ולנטרל את המקום שלנו. לא באמת נצליח "למכור" לאחר מבלי "לוותר" על עצמנו ועל האגו שלנו. השיטה הנכונה הופכת הפוך: ככל שנקשיב לשני, ניתן לו לבטא את עצמו ללא הפרעה לצד ההרגשה שאנחנו מקשיבים לו באמת – כך נוריד את סף ההתנגדות של האחר ונרכך ממילא את עמדתו.

עולם הגישור שהפך לפופולארי בשנים האחרונות טוען, כי רבות מן המחלוקות המגיעות לבית המשפט, מקורן במחלוקות רגשיות ולא מהותיות הנובעות מחוסר הקשבה. הנה דוגמה מהחיים:

העובד: "אני אתבע אותו (את הבוס) למשפט במיליונים, ואראה לו מה זה. סוף סוף הוא ישמע מה אני חושב עליו באמת".

השניים הגיעו לבית המשפט ששלח אותם לגישור. במעמד זה יושב המעביד במעמד שווה עם העובד, ועליו להקשיב לכל הטענות שהצטברו בבטנו של העובד משך השנים. הוא מקשיב לדברים ונדהם להיווכח כי טעה בהערכת העובד או שהעובד לא פירש אותו נכון. המעביד מבהיר את הדברים, ואם צריך, בעידודו של המגשר, מביע את צערו בפניו. בבת אחת יורד מפלס המתח, והעובד מתרכך ומוריד את התביעה הראשונית שלו מחמשה מיליון ₪ דמי פיצויים, למאתיים וחמישים אלף, וגם כאן הוא מסכים להתפשר על הסדרי תשלומים סבירים – כמעט העתק למה שהמעביד הציע לו מלכתחילה... הקשבה מנטרלת כעסים עוד לפני הפתרון עצמו. מומלץ מאד גם בבית.

בתהליך אימוני אני שומע לא פעם רעיונות שונים, הצעות או אפילו ביקורת. באינסטינקט אנושי טבעי אני מבקש לתקן, להוסיף, להבהיר או אפילו לדחות. פעמים רבות אני עוצר את עצמי ומשיב בפשטות: "אני מקשיב ומבקש ממך רשות שלא להגיב כעת, כי אני רוצה לחשוב על הדברים, לנסות להתחבר אליהם". הבקשה מתקבלת תמיד, אבל תמיד, בהבנה. קורה גם שדברים שהיו נראים לי לא נכונים, או גישות שהיו נשמעות כמוזרות, מקבלות פתאום גוון לגיטימי המתיישב על הדעת. העולם עשיר יותר בזכות העובדה שכל אחד חושב בצורה אחרת. עם הקשבה, גם אנחנו ניבנה מכך.

כאשר מקשיבים באמת – אפשר לשמוע לא רק את זולתנו, אלא אפילו את סיפורם של הנרות. פשוט תנסו.

התנסות בהקשבה – עשה זאת בעצמך

1.    שב/י עם הרעיה/הבעל או עם חבר/ה טוב/ה למשחק הקשבה. האחד/ת מדבר/ת חמש דקות והשני/ה מקשיב/ה. בסיום הדברים (א) חזור/י על עיקרי הדברים של הדובר/ת. (ב) הגדר/י תחושה של הדובר/ת (ג) בקש/י אישור. (ד) אם לא קיבלת אישור לדברים, בקש/י לחזור על הדברים בשנית, וחוזר חלילה. ברגע שמושג אישור, ניתן להתחלף בתפקידים.

2.    שפת גוף: הקשב/י אל בן שיחך והבא/י את הדברים לידי ביטוי גם בשפת הגוף: הנהון בראש, הרמת גבות, הבעות פנים, רכינת גוף מתאימה (חשוב להשאיר מרחב אישי בין שני בעלי השיחה).

3.    נסה/י פעם לנהל שיחה שלא על מנת להביע את דעתך. להקשיב בשביל להקשיב, להיות בשביל הזולת באמת. התגובות מצדך תהיינה רק של הקשבה ואמפתיה. בסוף השיחה סכם/י מה חווית. בשביל ההתחלה זו יכולה להיות שיחה של עשר דקות / רבע שעה בלבד.

להקשיב לשני אין פירושו להסכים

בעיתון האידי "אלגעמיינער ז'ורנל" בעריכת חסיד חב"ד הרב גרשון ג'ייקובסון ז"ל, התפרסם טור שבועי מאת נתן ילין מור ז"ל, סופר ועיתונאי מוצלח, 'שמאלני' קיצוני בדעותיו. נלחם נגד ה"כיבוש" והזדהה עם שונאי ישראל כמו גם נגד כל מה שקשור בדת ישראל. הוא לא היסס לבטא את דעותיו הקיצוניות-שמאלניות בטורו ב"אלגמעיינער", על אף עמדותיו השונות של העורך.

בשנת תשל"ז שכנע העורך את הסופר לבוא עמו אל הרבי. לאחר חששות רבים מ"מקלחת צוננין" שאולי ישפוך הרבי על ראשו, נענה ובא לרבי כשבלבו חששות רבים שמא 'ייזרק' בבושת פנים מבית הכנסת.

כשעמד מול פני הקודש, רעד הסופר נוכח תגובתו הצפויה של הרבי, אך בניגוד לכל חששותיו, הרבי הרים את שתי ידיו הקדושות, ואמר לו בפנים מאירות (באידיש): "הו! מר נתן ילין מור! איזה כבוד שהגעת לבית הכנסת שלי לביקור! אני אומר לך, אתה סופר נפלא. כשאני מקבל את העיתון בכל יום רביעי בערב, אני קורא את הטור שלך ראשון - במחילה מהעורך, עוד לפני דבר העורך. אתה סופר נפלא. ואני רוצה לברך אותך שתמשיך לכתוב ולנצל את כל הכישרונות והחושים שלך לאריכות ימים ושנים טובות."

ילין מור נדהם וכמעט התעלף. מופתע ונדהם מקבלת הפנים של הרבי, אמר בגמגום קל: "כבודו קורא הטורים שלי?... אני לא מבין... אתה מסכים עם מה שאני כותב?!"

השיב לו הרבי בחיוך: "אם הייתי קורא רק דברים שאני מסכים אתם, הייתי קורא מעט מאוד בחיי. אני קורא הרבה דברים, וגם את הטור שלך"...



שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:
1
יישר כח עצוםםםם!!!!!!
דניאל ש.
| 2011-12-30 19:27:48
פשוט מדהים עלו והצליחו!















אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter