יח 'אדר ב התשפ"ד (28.03.2024)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




ימי סגולה
שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.



|
שתפו:  
מדור התוכן » נקודה למחשבה


ההיגיון של המיסטיקה היהודית
כל התפלספות הגיונית סביב שאלת ביאת המשיח אין לה מקום, משום שמודבר בקביעה תורנית חד-משמעית שאינה ניתנת למדידה בכלי השכל וההיגיון האנושיים.

ה תמוז התשע"ז (29.06.2017)

מעשייה עממית מספרת על יהודי שחמד לצון מכומר והתחזה בפניו כמעוניין להמיר, חלילה, את דתו. "בבקשה", שמח הכומר. הוא הזה על היהודי 'מים קדושים' ואמר לו כי בכך הפך לגוי 'כשר'. "וכעת, מה עליי לעשות?", התעניין היהודי. הכומר, שלא רצה להפחידו עם ניתוק חד מכל אורחותיו, השיב: "כרגע, די בכך שתפסיק לאכול דג בשבת".
 
בליל שבת הקרוב הפתיע הכומר את  'בן חסותו' בביקור נימוסים ונדהם לגלותו בעיצומה של אכילת דג. "מה זה?", השתומם הכומר, "הן סיכמנו משהו!". העמיד היהודי פני תם: "מה הבעיה, כבודו – הזיתי מים על הדג – והפכתי אותו לגזר".
 
עד כאן זו בדיחה. השאלה היא, אם היא לא מלגלגת גם על היהדות? האם ביהדות אין טקסים מיסטיים, חסרי-פשר, מסוג הזיות המים? – הנה, דוגמה יהודית ממש דומה בתוכנה למעשייה: בפרשת-השבוע אנו למדים על הפרה האדומה, שלאחר שחיטתה היו שורפים את גופה, כותשים את האפר ומערבים אותו במי מעיין. מהתערובת היו מזים על טמאי-מתים (מי שנגעו במישרין או בעקיפין בגופת יהודי או בחלקה) – ומטהרים אותם. המושג 'טומאה' כשהוא לעצמו אינו בדיוק תופעה הכי מובנת בהיגיון. שלא לדבר על המגע עם המים, שמחולל פלאות ומשנה את מצבו של האדם – בדיוק כמו בבדיחה. לא כן?
 
***
 
התשובה הפשוטה היא: תלוי מי ומה עומד מאחורי המיסטיקה. אם זהו טקס שאדם בדה מלבו וקבע את משמעותו, או שהקדוש-ברוך-הוא ותורתו – התורה שקיבלנו בנוכחות מיליוני אנשים במעמד הר סיני – הם שיצקו את תוכנו של הטקס. אם זה מהסוג הראשון – זה מעשה חסר היגיון. אך אם זה מהסוג השני – זה מעשה שלמעלה מההיגיון האנושי, אך יש גם יש בו טעם. טעם על-אנושי.
 
הקדוש-ברוך-הוא העניק לאדם שכל ככלי שרת מפעים, אך לא ככוח-על. הבורא תחם את גבולות ההיגיון האנושי והותיר דברים מחוצה לו. כמו, למשל, פשרה של מצוות פרה אדומה, שנמצא למעלה מבינת אנוש. כדבריו של החכם מכל אדם: "והיא רחוקה ממני". כלומר: לא שאין למצווה טעם, אלא שטעמה רחוק מתפיסתו. המשמעות קיימת, והתפיסה האנושית קטנה ומוגבלת מלרדת לחקרה ולהבין את פשרה.
 
אלא שדברים כאלה, על-הגיוניים, צריכים לבוא מהקדוש-ברוך-הוא. אחרת, ודאי שהשכל יכול לשמש אמת-מידה ולשפוט אם יש טעם לדבר והוא כדאי, או שהוא בדיה  ונטול משמעות אמתית. על המצאות אנושיות ניתן להשתמש במעשייה האמורה כדי לחדד את העוקץ שיש באי-היגיון, אולם לא על ענייני יהדות. כי ביהדות, אם משהו לא מובן – זה לא שהוא חסר פשר, אלא שאתה לא מבין את המשמעות הנעלה שבו.
 
***
 
כזהו בדיוק גם היחס שיש לרחוש כלפי הגאולה וביאת המשיח. יחס מובהק של אמונה שאינה מוגבלת לתחום ההיגיון האנושי. כל התפלספות הגיונית סביב שאלת ביאת המשיח אין לה מקום, משום שמודבר בקביעה תורנית חד-משמעית שאינה ניתנת למדידה בכלי השכל וההיגיון האנושיים.
 
ניתן לקיים למידה הגיונית על מה שיתרחש בגאולה, מתוך הכתובים והמקורות. ניתן ואף רצוי, כפי שממליץ הרבי מליובאוויטש מלך המשיח, כדי להכניס אווירה של גאולה לתוך המחשבות והתחושות שלנו ובכך להתכונן בצורה הטובה ביותר לקראת ביאתה המאוד קרובה. אך עצם הופעתה של גאולה אינה שאלה של היגיון אנושי. זה יקרה, בין אם נבין זאת ובין אם לא.
 
מכאן גם נגזרת האמונה העל-הגיונית בנבואת הרבי כי הגאולה תבוא ממש בקרוב, וברמיזותיו המפורשות שהוא זה שיתגלה כמשיח. רבי לא בודה, חלילה, דברים מלבו, אלא יש לו מקורות מהם הוא שואב את דבריו. "שכינה מדברת מתוך גרונו", ודברי השכינה הם מהסוג האמור, שלמעלה מהתפיסה האנושית.





שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter